LEIDS DETAIL 200

Vandaag aflevering 200 van de rubriek Leids Detail! Daarom geeft Tagrijn een rondje. Nee, hij geeft zes rondjes en pakt dus eens flink uit.
Sommige foto's gaan op herhaling, andere staan hier voor het eerst. We volgen weer het gebruikelijke recept: onder de laatste foto volgt de, deze keer wat kortere, beschrijving.
Bij de honderdste was er een prijsje aan verbonden, maar lezers die buiten Leiden wonen worden daardoor toch wat benadeeld, dus het gaat nu alleen om de eer. Wie zin heeft alle vroegere details door te spitten, komt natuurlijk wel wat tegen. Veel succes!

Niet gespiekt? OK, dan kun je hieronder kijken wat je goed had.
Op de eerste foto zie je een van de ronde luiken die is aangebracht in het plafond van de Koornbrug. Daarboven werd het graan bewaard.
Foto twee is een versiering aan de Jan van Houtbrug die de Korevaarstraat met de Lammenschansweg verbindt.
Daaronder een foto die op herhaling is: dit voorwerp is te vinden aan een muur in de Hartensteeg. En nog steeds zou Tagrijn wel eens willen weten wat het voorstelt. Zelfs de huidige bewoners weten niet hoe het ding er gekomen is.
Foto vier: Japankenner Von Siebold woonde natuurlijk in het Sieboldhuis aan het Rapenburg 19. Het is nu als museum ingericht. Er is nu een boeiende expositie te zien van prenten van de grootste Japanse kunstenaar ooit: Hokusai. Volgende week op dit weblog!
De vijfde foto stond nog kort geleden in deze rubriek. Loop langs de Pieterskerk, kijk omhoog en je ziet het.
Tot slot de wereldbol. Deze staat op het pand aan het begin van de Witte Singel en herinnert aan de tijd dat hier het Leidsch Dagblad was gevestigd. Het is overigens niet het originele exemplaar. Het pand, een schepping van Dudok, huisvest nu het kantongerecht.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

21 reacties op LEIDS DETAIL 200

  1. Jaco zegt:

    Van harte gefeliciteerd met deze mijlpaal. Hoewel ik tegenwoordige regelmatig tot een wandeling wordt gedwongen, missen mijn ogen voortdurend de details, die toch meestal boven ooghoogte zijn te vinden, dus mijn score is meestal te laag om over naar huis te schrijven, maar ik ben blij met de extra kennis over mijn stad die ik er door opdoe. Daarvoor al 200 keer bedankt!

  2. zakina zegt:

    dat ding lijkt wel een soort enge bom, maar de punt op de voorkant lijkt ook wel weer een tepel. Het is een lelijk ding, maar het maakt nieuwsgierig.

  3. Herman zegt:

    Gefeliciteerd met de 200e, ik geniet er iedere keer weer van. Helaas beklijven rondingen kennelijk niet zo goed bij mij, slechts 2 goed. Misschien zijn het de verkeerde rondingen 😉

  4. kamira zegt:

    tagrijn Mijk zo zie ik nog eens wat van leiden,Mooi weer hoor

  5. rietepietz zegt:

    Van foto 5 wist ik inderdaad dat die er al eerder in stond maar ik meende foto 1 toch óók te herkennen als al eerder in deze rubriek .Of heeft het ronde raam misschien in een ander log al eens aandacht gekregen ?
    Als ik in leiden woonden zou ik zéker regelmatig op zoek gaan naar de details in het echt !Op naar de 250 ,mooi getal voor wéér een rondje !

  6. Frankie zegt:

    Het ding aan de muur lijkt mij alleen handig voor over een stormram: rond als een kogel, een pinnetje voor een beginnetje, en gaatjes voor het afvoeren van overdruk van lucht.
    Nou ja, weet ik veel.

  7. Morgaine zegt:

    Vind je het erg dat ik gewoon heerlijk genoten heb en meteen las, wat waar is? 😉
    200 alweer, dat wordt nog eens aardig spitten voor mij 😀
    XXX

  8. Pasula zegt:

    Ik hou van rond, al is het alleen maar dat je je niet eraan kunt bezeren. :)\
    Prachtige fotoserie Tagrijn.

  9. Min zegt:

    Wow, 200 x een Leids Detail.
    Nou ik vind het een prachtige serie.
    En grappig detail, ik denk er altijd aan als ik hier ter plaatse langs een beeld loop van een Leidse kunstenaar 🙂

  10. dat zijn knappe rondjes, tagrijn!!
    elk is mooi op zijn manier en nog boeiender met jouw uitleg erbij! ;-))
    een dikke proficiat met deze tweehonderste uitgave!
    bij deze verleng ik mijn abonnement voor de volgende tweehonderd! :-))
    fijn weekend,

  11. Elmar zegt:

    Gefeliciteerd Tagrijn en dat er nog maar vele mogen volgen!
    Die ‘bal’ aan de muur doet mij aan een bom of mijn denken, maar dat zal het wel niet zijn.
    groetjes en een fijn weekend!
    Elmar

  12. Plato zegt:

    Gefeliciteerd met je mijlpaal, Tagrijn. Je hebt inmiddels al veel van Leiden behandeld. Je moet wel een enorm archief hebben opgebouwd inmiddels. Maar Leiden is het dan ook waard. Prachtstad.

  13. Nanos zegt:

    Dat is een felicitatie waarde! Je zet hier toch maar een prachtige reeks weg. Ik zal de volgende honderd en verder met plezier volgen.

  14. Hanny zegt:

    Zulke leuke rondjes worden je niet vaak, eigenlijk nooit, aangeboden. Fantastisch! Maar de gelegenheid waarom ze worden aangeboden is natuurlijk heel bijzonder. Mijn felicitaties met het verzinnen en plaatsen van zoveel afleveringen van de Leidse details! Dat je er nog maar veel voor je lens mag krijgen.

  15. Hermien zegt:

    Gefeliciteerd Tagrijn met 200 keer Leids détail! Ik geniet er iedere week weer van!

  16. Caecil zegt:

    Ja, hoor: 6 uit 6! Maar, eerlijk is eerlijk, je hebt me met die ene uit de Hartensteeg van de week al op weg geholpen.
    Leuke log, Tagrijn! Ik hoop dat je hier nog héél lang mee doorgaat! Van harte en een prettig weekend.

  17. Di Mario zegt:

    200 alweer… Leuk..
    Trouwens, ben wel blij dat je geen 200 rondo’s in één keer plaatst.
    Love As always
    Di Mario

  18. Proost, op de volgende 100!

  19. Toch een fijn gevoel deze 200ste ze allemaal goed te hebben.
    Op naar de 400

  20. Renesmurf zegt:

    Ik zie een duidelijke overeenkomt, en dat is rond! Verder zijn de verschillen enorm leuk.

  21. klaproos zegt:

    prachtige rondjes tagrijn de een nog niet mooier dan de andere:-)
    proficiat met je 200e detaillogje,
    wat een mooi prestatie, knap om dat zo fijn vol t e houden,
    je bent er een ster in,
    ik wens jou een heerlijk weekend verpakt in een laagje chocolade:-)

Je kunt hier reageren

