HOKUSAI 250

Omdat het dit jaar 250 jaar geleden is dat de bekendste Japanse kunstenaar Hokusai in Edo (het huidige Tokyo) werd geboren, is in het Sieboldhuis in Leiden  een tentoonstelling te zien van zijn prenten. De grootste bekendheid verwierf hij wereldwijd met ‘De grote Golf” uit 1830, een werk dat deel uitmaakt van de Zesendertig gezichten op de berg Fuji.

Gezicht op de Fujiberg:

Hieronder is de berg te zien door de peilers van de Man’nenbrug:

Een besneeuwde ochtend in Koishikawa:

De berg gezien vanuit een winkel in Edo:

Opnieuw de berg Fuji, nu gezien vanuit de vertierwijk in Senju:

Gezicht op de rivier Sumida in de sneeuw:

Een koopman maakt de jaarbalans op:

Een familie op weg naar een picknickparty om van de bloesem te genieten:

Een courtisane en haar dienstertje:

Dit is een verslagje van het eerste deel van de expositie die tot en met 16 januari was te zien. Aansluitend wordt van 21 januari tot en met 27 februari  het tweede deel geëxposeerd, waar ook weer De Grote Golf wordt tentoongesteld. Het museum is te vinden aan het Rapenburg 19 in Leiden. Geopend: di tm zo 10- 17 u. Museumkaart is geldig.

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op HOKUSAI 250

  1. zakina zegt:

    Mooie reclame voor het museum 😉

  2. Martine zegt:

    Wat toevallig! Zoals je misschien wel (maar misschien ook niet) weet, is mijn dochter meer dan gemiddeld geinteresseerd in de Japanse taal en cultuur. En daarom ben ik nu bezig met een schilderij van haar, op de fiets door een landschap dat Hollands begint, maar Japans eindigt. En in dat schilderij heb ik gebruik gemaakt van een van de werken van Hokusai, “de Rode Fuji”..
    Het is dus duidelijk tijd voor een reisje naar het Sieboldhuis.

  3. st@@rt zegt:

    Nooit van gehoord, maar wel intrigerend!

  4. Plato zegt:

    Ik had niet van hem gehoord. Maar wat mooi en wat een uniek inkijkje in het Japanse leven van toen.

  5. Ik ben een paar weken geleden in het museum geweest en heb echt genoten.
    Het meeste heel fijntjes maar die aparte kamers vond ik ook wel heel mooi.

  6. Di Mario zegt:

    Een duidelijke japanse stijl.
    Love As Always
    Di Mario
    OT, eigenwijs misschien wel, maar dat heeft niets met je opmerking te maken. Ik ben er nog niet langs gelopen, maar volgens mij heb je gelijk. Het is ook niet een restaurant waar je wekelijks eet 😉

  7. rietepietz zegt:

    Altijd heel bijzonder die Japanse kunst ,loont vást en zeker de moeite om er heen te gaan dus het zal wel druk worden ,héél mooi !

  8. Annemarie zegt:

    Typisch Japanse kunst! Prachtig. 🙂
    Genieten.

  9. Ghita zegt:

    Mooie prenten.
    Ik hou wel van de Japanse tekeneningen.
    Heb thuis wat kaarten van een Japanse kunstenares, ze heeft heel mooi kraanvogels getekend. (ben de naam even kwijt).

  10. Thérèse zegt:

    Ja, ik zou beide tentoonstellingen graag willen zien. Ik ben altjd al een grote bewonderaar geweest van de Japanse grafiek en vooral van Hokusai. Maar of het er van komt? O nee, de eerste is al voorbij,zie ik. In ieder geval een mooie reportage, Tagrijn.

  11. Herman zegt:

    Hele bijzondere prenten zo te zien. Misschien vind ik nog de tijd om even naar het Sieboldhuis te gaan. Maar eerst nog naar Van Dongen.

  12. Morgaine zegt:

    Ja natuurlijk heb ik van hem gehoord en iets van hem gezien in Avro’s Kunstuur vast en zeker, geweldig mooi wat hij heeft gedaan.
    XXX

  13. Hanny zegt:

    De gezichten op de berg Fuji zijn fantastisch. Heel verschillend en alle even mooi.

  14. dankzij jouw foto’s is het alsof ik doorheen een sprookje loop, tagrijn!
    eentje uit het verre oosten, nogwel? :-))
    ja, dit is genieten!!

  15. klaproos zegt:

    in een woord “PRACHTIG ” tagrijn,
    nog even en wij genieten ook weer van de bloesem,
    ik heb er al gezien:-)

Je kunt hier reageren

