DUIZEND!!!


Afgelopen vrijdag de tweehonderdste aflevering van Leids Detail, maar vandaag een belangrijker mijlpaal. De statistieken van web-logbeheer hebben het precies bijgehouden: dit is het duizendste logje!
In april 2006 gestart met iedere dag een stukje. Maar dat was niet lang vol te houden; het werden er al heel snel vijf per week. In maart 2009 werd de frequentie door een fysiek mankementje 'tijdelijk' nog verder teruggedraaid: maandag, woensdag en vrijdag was er verse log. Maar wat is tijdelijk, want zo is dat tot nu toe gebleven. Alleen voor Leidse hoogtijdagen, zoals de Drie Octoberfeesten en de Lakenfeesten wordt een uitzondering gemaakt.
Het is leuk dat je ook je bezoekersaantallen kunt checken. Het eerste halfjaar was ik niet zo in mijn nopjes met tien unieke bezoekers en geen of één reactie per dag ('waarvoor doe je het allemaal' dringt zich dan op) , maar dat aantal steeg snel na een weblogmeeting in Leiden, die Tagrijn samen met Emile van Aelst (Leidse Glibber) had georganiseerd. Dit veroorzaakte een soort sneeuwbaleffect. Het aantal bezoekers steeg gestaag en in de tweede helft van 2009 kwam het aantal dagelijkse bezoekers maar zelden onder de 350. Er was een eenmalige uitschieter in 2008, met 544 bezoekers. Plots kwam de klad erin, want half december 2009 begon de animo te zakken. Nu mag Tagrijn nog maar rekenen op 150 tot 200 'unieke' bezoekers per dag. (Uniek wil zeggen dat een bezoeker die meerdere malen per dag komt kijken, maar één keer meetelt.)

We zullen doorgaan…
Misschien is er door de opkomst van Twitter een verminderde belangstelling voor bloggen ontstaan. Het valt wel op dat het laatste jaar heel wat webloggers waarbij je regelmatig 'op visite' kwam, zijn afgehaakt. (Van de 60 webloggers die Tagrijn 'volgde' zijn er in 2010 maar liefst 17 afgehaakt en van vele anderen is de blogfrequentie sterk verminderd.) Het zij zo, misschien wordt het inderdaad tijd voor weer iets anders. Er zijn zo ontzettend veel communicatiemogelijkheden bijgekomen, zoals Twitter, Skype, Hyves en Facebook en dan weten we nog niet welke dingen er nog in het vat zitten. Maar Tagrijn blijft voorlopig toch nog maar even doordraaien met zijn stukjes over kunst en cultuur, over zijn geliefde Leiden, over taal, over dingen die hem opvallen of dwarszitten en hij zal af en toe nog wel eens aan de deur luisteren bij het echtpaar Ans en Arie en hij blijft ook 'Tjaatjes' verzamelen.

Leuke en minder leuke reacties 
Ieder stukje levert aardig wat reacties op. Een paar pittige stukjes over een dubieus kerkgenootschap leverde in de loop van een paar maanden meer dan honderd reacties op. Sommige aanhangers spraken zelfs zeer (be)dreigende taal. Een uitnodiging van TV West om met de leider van dit genootschap in discussie te gaan, heeft hij dan ook angsthazerig afgeslagen en verder reageren heeft hij onmogelijk gemaakt. Een blogje waarin Tagrijn een artikeltje in het Leidsch Dagblad van een historicus weerlegde die meende iets bijzonders te hebben ontdekt, haalde bijna paginagroot deze krant en dat is toch wel erg leuk voor een eenvoudig bloggertje! Het boek dat deze historicus over dit onderwerp wilde schrijven is tot dusver niet verschenen!  
Tagrijn gaat daarom gewoon door en bedankt hierbij iedereen voor de belangstelling tot dusver en de vele reacties, soms aardig, maar soms dus ook behoorlijk negatief. Dat betekent gewoon : tot vrijdag met nummer 1001!
    

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

24 reacties op DUIZEND!!!

  1. Jaco zegt:

    Nogmaals gefeliciteerd, Tagrijn. Ook ik ben een afnemende blogger, vooral vanwege een thuisdruk die veel energie en inspiratie opslokt. Ik hoop later zelf weer de draad op te pakken, maar geniet nog erg van jouw blogjes, die ik weliswaar altijd even laat ‘stapelen’, maar met niet minder belangstelling en plezier tot mij neem. Op naar de 2000!!!

  2. zakina zegt:

    Ik heb heel veel van die logs gelezen. Geen idee of ik ze allemaal heb gelezen. Helaas ben ik 1 van die loggers waarvan de frequentie afneemt, dit komt voornamenlijk door minder tijd. Te veel willen doen in 1 dag en gezondheidsklachten. Mijn ontslag heeft er aardig in gehakt en ik ben bang dat het me weer gaat gebeuren en dan zit alles tegen. Ik mag nu een paar dgn niet praten, dus kan ik ook niet werken… mijn contract loopt t/m 14 feb. Wel twitter ik veel, dat kan makkelijk op de telefoon

  3. Niklas zegt:

    Gefeliciteerd Tagrijn!
    Ik wist niet hoeveel berichten ik zelf had geplaatst: sinds februari 2005 blijken dat er 2156 te zijn, bijna 1 per dag. Maar ik hoef er bijna nooit de deur voor uit, en mijn berichten zijn kort. Mijn gemiddelde “kijkdichtheid” is 28,5 pageviews per dag, volgens de statistiek van web-log. Jij scoort beter dus, en het is je gegund!

  4. rietepietz zegt:

    Gefeliciteerd Tagrijn !
    wat grappig ,ik dacht dat jij al járen bezig was toen ik je leerde kennen op de ezelbruggetjesmeeting ! Ik keek daarvoor wel af en toe bij je als ik bij Glibber een leuke reactie van je zag maar ben pas ná die meeting “vaste gast geworden “.
    Het zal geen verrassing voor je zijn dat Ans en Arie mijn favorieten zijn ,dat vind ik zó knap in elkaar zitten en die avonturen lees ik ook altijd met een grijns van oor tot oor !
    Hoewel ik dus al een jaartje lánger log dan jij heb pas rond de 700 logjes gezet maar ook ik merk dat er een teruggang is in de reacties doordat er nogal wat mensen iets anders gaan doen of stoppen ,jammer natuurlijk !
    Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook helemaal niéts doe om nieuwe lezers te trekken uit angst dat ik het niet meer bij kan houden op de manier als ik gewend ben .
    Ik hoop op nog héél veel mooie logjes te kunnen reageren !

  5. boomkruiper zegt:

    De kracht van de BLOGGER Tagrijn! 🙂 Een blog uit DUIZENDEN! Proficiat en dat er nog vele mogen volgen.
    @even druk met huiselijkheden. Dank!

  6. Ghita zegt:

    Gefeliciteerd met je 1000e log.
    Ik kom hier af en toe even rond neuzen, en vind Leids detail nog steeds een van de leukste logs, omdat ik altijd zo mijn best doe om het te herkennen, maar o zo vaak mis zit. En zo steeds meer Leiden leer kennen.
    Ik blijf loggen of bloggen toch leuker vinden dan hyves en twitter, daar begin ik al niet aan.
    Als jij blijft bloggen, blijf ik af en toe een bezoekje brengen, ens soms krabbel ik een berichtje, want dat is toch ook het leuke van bloggen. De reacties op je blog.
    groetjes Ghita

  7. Annemarie zegt:

    Gefeliciteerd Tagrijn!
    Ja die blogmeeting nog wel, geweldig was die. 🙂
    Op naar de volgende 1000!
    Ik verheug me erop.
    Sommige dingen denk ik, ehmm ja.. Andere dingen vind ik gewoon geweldig.
    Ga zo door!

  8. Di Mario zegt:

    Gefeliciteerd hoor.. en ik blijf voorlopig nog wel loggen en dus jou bezoeken.
    Love as Always
    Di Mario

  9. Thérèse zegt:

    Even nog: ik sta al op 1340 en ik heb er nooit opgelet. Dus met 1500 of omtrent geef ik een feest(je)!!!!!

  10. lenie zegt:

    Van harte profiat Tagrijn !!
    ik zit ook op allerlei andere communicatiekanalen maar gaat niets boven een volledig ‘artikel’ , 😉 geniet nog steeds van al je stukken , en zou het niet willen missen !!
    soms door tijdgebrek kom ik er zelf niet toe om mijn blog bij te houden maar helemaal stoppen ?? moet er niet aan dénken 😉
    op naar de volgende 1000 tagrijn !!!

  11. Frankie zegt:

    Vaak is een logje knap,
    en soms dan is het knapper:
    iets waar ik graag voor klap.
    Ben ik nu duizendklapper?

  12. paco zegt:

    Proficiat, Tagrijn. Doorgaan

  13. Herman zegt:

    Gefeliciteerd met deze memorabele mijlpaal. Eigenlijk moet er nu een bloemlezing verschijnen, die tijdens een grote “1.000”-manifestatie in de Pieterskerk gepresenteerd wordt aan heel bloggend NL.
    Ik hoop de 2.000 ook nog mee te maken.

  14. Hanny zegt:

    Een welgemeende felicitatie waard!
    Blijf vooral doorgaan met bloggen. Je doet er velen een plezier mee.
    Naar mijn idee kun je op een log meer kwijt dan via Twitter, Facebook of wat dan ook. Al die korte nietszeggende berichtjes. Nee, dan lees en kijk ik liever bij jou.

  15. Caecil zegt:

    Gefeliciteerd voor een ‘ouwe mopperaar’ hou je het lang vol. Ik hoop dat je nog even doorgaat!!!

  16. Morgaine zegt:

    Jij logt iets korter dan ik dus, en toch die duizend gehaald met terug benen ook nog, een hele prestatie? Geen idee eigenlijk, ik kijk amper tot niet in de statistieken eigenlijk, geen idee ook hoeveel bezoekers ik per dag heb en hoeveel uniek, hahahaha
    Ik log echt voor mijzelf en ik weet wel dat het begin inderdaad een heel ander publiek trok en ook minder reacties etc, maar nu…. 😉 Het komt zoals het komt, en eigenlijk is mijn publiek wel vrij stabiel gebleven.
    VAn harte TAgrijn! Op naar die 1001 😉
    XXX

  17. Plato zegt:

    Tagrijn, van harte gefeliciteerd met deze mijlpaal. Het is je van harte gegund en vanaf morgen ga je op naar de 2000e. Even kwalitatief, betrokken en humoristisch als tevoren. Plato twittert niet en blijft hier zeker lezen en reageren. Ook al weet ie nog maar nauwelijks iets van Leiden.

  18. ja, tagrijn, jij hebt een steen verlegd? :-))
    een dikke proficiat met dit duizenste blog!
    van mij mogen er nog duizende keren duizend volgen, maar enkel en alleen als jij het plezant blijft vinden! :-))

  19. Renesmurf zegt:

    Ik had mijn duizendste niet eens opgemerkt.
    Ja, dat loggen houden we er lekker in hoor.
    De communicatiemogelijkheden zijn eindeloos, maar een log vind ik nog het diepgaandst! Dat moet lekker blijven!

  20. Thérèse zegt:

    Mooi rond getal, gefeliciteerd. Ik lees jouw logjes altijd met veel plezier. Leidens detail mis ik een enkel keertje, omdat Leiden voor mij ver weg ligt.
    Ik hoop ook dat je doorgaat met loggen, want ik vrees dat Face-book en twitteren toch veel oppervlakkiger en vrijblijvender is.
    Maar goed, ik ga een wijntje op jouw succes en gezondheid drinken!!

  21. De champagne houde we tegoed denk ik, maag ook een biertje zijn hoor 🙂
    Gefeliciteerd.
    Ik weet nog dat je een paar jaar gelden ermee wilde stoppen maar mede door ons ezelsbruggtje opeens weer een enorme opkikker kreeg.
    Lekker doorgaan Tagrijn, we kunnen je niet missen.

  22. st@@rt zegt:

    En ik kus natuurlijk met …roos mee :-]

  23. st@@rt zegt:

    Wat een mooi resultaat. Ik lees je logjes met plezier en kom in ieder geval wekelijks langs. Veel logplezier voor de komende week-maand-jaar

  24. klaproos zegt:

    wauwwww
    “proficiat “tagrijn,
    ik hen niet alle 1000 logs gelezen maar om en nabij wel allemaal,
    heb altijd zó eerlijk mogelijk een reactie gegeven, en voelde me bijzonder welkom op dit weblog 🙂
    wordt niet aangemerkt als “SPAM” wat sommige logs wél doen, als de grond onder hun voeten té heet wordt:-)
    * grote fles champagne ontkurk*
    * KURK LAAT KNALLEN*
    *oeps*
    daar gaat een nulletje schuiven 🙂
    dat maakt plek vrij voor een extra nulleke tagrijn:-)
    dank je wel voor alle logs, en alle reacties bij mij gegeven
    het is mij een genoegen elke keer weer.
    sta mij toe:-)
    kussie
    kussie
    kussie
    🙂

Je kunt hier reageren

