LEIDS DETAIL 203

Een fraaie deur met luiken aan beide kanten, een bruggetje, en misschien een gebouw met twee torentjes? Dat zijn de drie foto's van deze week in Leids Detail. En onder de derde foto staat dan weer het hele verhaal.

Op de eerste foto zie je toegang tot de Bibliotheca Thysiana. Johannes Thysius, een jonge geleerde had in zijn testament laten vastleggen dat twintigduizend gulden moest worden gereserveerd voor de bouw van een bibliotheek. Toen hij in 1653 overleed, ontwierp Arent van 's Gravesande het gebouw aan het Rapenburg. Zowel het exterieur als het interieur is sindsdien weinig veranderd. De boekenkasten, de tafel, de boekenmolen en ook de vele boeken staan er nog onveranderd. Af en toe, meestal tijdens de open monumentendagen, is de bibliotheek voor het publiek opengesteld.

Op de foto is de naam Looiersbrug te lezen en Leidenaars weten dan dat de vroegere Looierstraat niet ver weg was. Het bruggetje verbindt de beide zijden van een slootje, een restant van de vroegere Vierde Binnenvestgracht. Tegenover het bruggetje links ligt het Lakenplein en aan de andere kant van het water het Katoenpark. Deze namen herinneren aan de vroegere textielnijverheid in de stad. Op de achtergrond de vroegere meelfabriek.

Natuurlijk zijn dit geen twee torentjes van één gebouw. Ze zijn te vinden op de beide hoeken van de Maarsmansteeg en de Breestraat. De derde toren (rechts) is die van het stadhuis.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

40 reacties op LEIDS DETAIL 203

  1. Caecil zegt:

    @curieuzeneuzemosterdpot en @zakina: de Bibliotheca Thysiana is op afspraak te bewonderen. Je kunt proberen direct contact te zoeken, maar zeker is dat je het mét gids kunt bezoeken als je boekt bij: http://www.groepswijzer.nl. Even kijken onder het hoofdje ‘Leiden Exclusief’. Enorm de moeite waard!

  2. Plato zegt:

    Tagrijn, alweer mijn complimenten. Vandaag schoot me nog iets te binnen nav je laatste foto. Is het niet ergerlijk dat je tegenwoordig geen foto meer kan nemen en er staat een verkeers- of uithangbord in de weg. Het is niet alleen in Leiden, ook in Hasselt kom ik het tegen. Ontsierend, zou ik zeggen.

  3. Herman zegt:

    De eerste twee kende ik, maar die torentjes zijn toch een soort van ‘instinker’. Maar zoals altijd weer mooie plaatjes.

  4. zakina zegt:

    Wat ik me dan afvraag… worden die boeken de rest van het jaar niet gezien of nooit meer door iemand gelezen? Weet jij misschien het antwoord niet van, maar ik vraag me dat soort dingen dan weer af :). Leuk, dat het wel met monumentendag te bezichtigen is. Misschien ook maar eens heen gaan ooit later als Calvin wat groter is. Een monumentendagje in Den Haag en een keer in Leiden… Groningen ieder jaar hebben we dan ook wel gezien 😉

  5. Di Mario zegt:

    Die tweede had ik ook goed gelezen 😉
    Love As Always
    Di Mario

  6. rietepietz zegt:

    Foto één en drie herken ik wel en zou ik zelfs zonder hulp wel kunnen vinden vanaf het station 😉

  7. Hildegarde zegt:

    Een onuitputtelijke kennis heb jij !

  8. de deur van die bibliotheek zou ik maar wat graag willen openduwen, tagrijn, en er mijn neusje binnensteken? :-))
    tot zolang ga ik op het brugje liggen wachten .. ;-))
    zonnig weekend,

  9. Thérèse zegt:

    Die Looiersbrug, waren er dan ook leerlooiers in Leiden? Ik vraag het omdat mijn vader uit dat vak kwam, maar hij kwam uit Rijen in Noord Brabant.
    Mooi die ‘bibliotheka’!!!

  10. Ghita zegt:

    Nou ja zeg, die torentjes in de Breestraat. Daar heb ik nou nog nooit op gelet.
    Als ik er morgen weer doorheen fiets, weet ik zeker dat ik daar even omhoog zal kijken.
    Ik vind dit altijd zo leuk, Leids detail. En ik merk hoe weinig ik nog echt an Leiden heb gezien.
    groetjes Ghita

  11. Jaco zegt:

    Nul uit drie wederom, maar het waren ook wel lastige weer. @Annemarie: die achtergrond is overigens wel een bijzonder monument. De meelfabriek is één van de vele Rijksmonumenten die Leiden rijk is. Zie ook http://www.demeelfabriek.nl

  12. Caecil zegt:

    Ik ook dus! Vraag me wel steeds af wat het voorstelt op dat rechter-/middelste torentje? Een niet meer te gebruiken strafwerktuig? Volgens mij heb ik het je al eens gevraagd, Tagrijn.
    Ben wel in Thysius zijn voordeur getrapt, maar er zijn nogal wat van dit soort ‘versierde’ deurtjes in de stad. Argh.
    De Looiersbrug lijkt op ‘de laatste brug’, maar die liggen ook vlak bij elkaar.
    Mooie foto’s weer, Tagrijn. Wie weet kan ik ze nog eens ergens voor gebruiken………..
    Fijn en rustig (!) weekend!

  13. @Hanny,ja hoor de Leidenaars hadden het geintje van de torentjes door, ik wel tenminste.

  14. Torentjes spreken altijd tot mijn verbeelding. Zou dat komen door de sprookjes uit 1000 en één nacht? Wie weet. Mooie foto’s en opgenomen in een jaargetijde dat mij meer ligt. Mara trouwens ook. Gisteren die sneeuwfoto’s van jou laten zien aan een vriend van me. Mooi maar koud was zijn reactie.
    Groetjes
    Albert

  15. Torentjes spreken altijd tot mijn verbeelding. Zou dat komen door de sprookjes uit 1000 en één nacht? Wie weet. Mooie foto’s en opgenomen in een jaargetijde dat mij meer ligt. Mara trouwens ook. Gisteren die sneeuwfoto’s van jou laten zien aan een vriend van me. Mooi maar koud was zijn reactie.
    Groetjes
    Albert

  16. Torentjes spreken altijd tot mijn verbeelding. Zou dat komen door de sprookjes uit 1000 en één nacht? Wie weet. Mooie foto’s en opgenomen in een jaargetijde dat mij meer ligt. Mara trouwens ook. Gisteren die sneeuwfoto’s van jou laten zien aan een vriend van me. Mooi maar koud was zijn reactie.
    Groetjes
    Albert

  17. Torentjes spreken altijd tot mijn verbeelding. Zou dat komen door de sprookjes uit 1000 en één nacht? Wie weet. Mooie foto’s en opgenomen in een jaargetijde dat mij meer ligt. Mara trouwens ook. Gisteren die sneeuwfoto’s van jou laten zien aan een vriend van me. Mooi maar koud was zijn reactie.
    Groetjes
    Albert

  18. Torentjes spreken altijd tot mijn verbeelding. Zou dat komen door de sprookjes uit 1000 en één nacht? Wie weet. Mooie foto’s en opgenomen in een jaargetijde dat mij meer ligt. Mara trouwens ook. Gisteren die sneeuwfoto’s van jou laten zien aan een vriend van me. Mooi maar koud was zijn reactie.
    Groetjes
    Albert

  19. Torentjes spreken altijd tot mijn verbeelding. Zou dat komen door de sprookjes uit 1000 en één nacht? Wie weet. Mooie foto’s en opgenomen in een jaargetijde dat mij meer ligt. Mara trouwens ook. Gisteren die sneeuwfoto’s van jou laten zien aan een vriend van me. Mooi maar koud was zijn reactie.
    Groetjes
    Albert

  20. Torentjes spreken altijd tot mijn verbeelding. Zou dat komen door de sprookjes uit 1000 en één nacht? Wie weet. Mooie foto’s en opgenomen in een jaargetijde dat mij meer ligt. Mara trouwens ook. Gisteren die sneeuwfoto’s van jou laten zien aan een vriend van me. Mooi maar koud was zijn reactie.
    Groetjes
    Albert

  21. Torentjes spreken altijd tot mijn verbeelding. Zou dat komen door de sprookjes uit 1000 en één nacht? Wie weet. Mooie foto’s en opgenomen in een jaargetijde dat mij meer ligt. Mara trouwens ook. Gisteren die sneeuwfoto’s van jou laten zien aan een vriend van me. Mooi maar koud was zijn reactie.
    Groetjes
    Albert

  22. Torentjes spreken altijd tot mijn verbeelding. Zou dat komen door de sprookjes uit 1000 en één nacht? Wie weet. Mooie foto’s en opgenomen in een jaargetijde dat mij meer ligt. Mara trouwens ook. Gisteren die sneeuwfoto’s van jou laten zien aan een vriend van me. Mooi maar koud was zijn reactie.
    Groetjes
    Albert

  23. Torentjes spreken altijd tot mijn verbeelding. Zou dat komen door de sprookjes uit 1000 en één nacht? Wie weet. Mooie foto’s en opgenomen in een jaargetijde dat mij meer ligt. Mara trouwens ook. Gisteren die sneeuwfoto’s van jou laten zien aan een vriend van me. Mooi maar koud was zijn reactie.
    Groetjes
    Albert

  24. Torentjes spreken altijd tot mijn verbeelding. Zou dat komen door de sprookjes uit 1000 en één nacht? Wie weet. Mooie foto’s en opgenomen in een jaargetijde dat mij meer ligt. Mara trouwens ook. Gisteren die sneeuwfoto’s van jou laten zien aan een vriend van me. Mooi maar koud was zijn reactie.
    Groetjes
    Albert

  25. Torentjes spreken altijd tot mijn verbeelding. Zou dat komen door de sprookjes uit 1000 en één nacht? Wie weet. Mooie foto’s en opgenomen in een jaargetijde dat mij meer ligt. Mara trouwens ook. Gisteren die sneeuwfoto’s van jou laten zien aan een vriend van me. Mooi maar koud was zijn reactie.
    Groetjes
    Albert

  26. Torentjes spreken altijd tot mijn verbeelding. Zou dat komen door de sprookjes uit 1000 en één nacht? Wie weet. Mooie foto’s en opgenomen in een jaargetijde dat mij meer ligt. Mara trouwens ook. Gisteren die sneeuwfoto’s van jou laten zien aan een vriend van me. Mooi maar koud was zijn reactie.
    Groetjes
    Albert

  27. Torentjes spreken altijd tot mijn verbeelding. Zou dat komen door de sprookjes uit 1000 en één nacht? Wie weet. Mooie foto’s en opgenomen in een jaargetijde dat mij meer ligt. Mara trouwens ook. Gisteren die sneeuwfoto’s van jou laten zien aan een vriend van me. Mooi maar koud was zijn reactie.
    Groetjes
    Albert

  28. Torentjes spreken altijd tot mijn verbeelding. Zou dat komen door de sprookjes uit 1000 en één nacht? Wie weet. Mooie foto’s en opgenomen in een jaargetijde dat mij meer ligt. Mara trouwens ook. Gisteren die sneeuwfoto’s van jou laten zien aan een vriend van me. Mooi maar koud was zijn reactie.
    Groetjes
    Albert

  29. Torentjes spreken altijd tot mijn verbeelding. Zou dat komen door de sprookjes uit 1000 en één nacht? Wie weet. Mooie foto’s en opgenomen in een jaargetijde dat mij meer ligt. Mara trouwens ook. Gisteren die sneeuwfoto’s van jou laten zien aan een vriend van me. Mooi maar koud was zijn reactie.
    Groetjes
    Albert

  30. Torentjes spreken altijd tot mijn verbeelding. Zou dat komen door de sprookjes uit 1000 en één nacht? Wie weet. Mooie foto’s en opgenomen in een jaargetijde dat mij meer ligt. Mara trouwens ook. Gisteren die sneeuwfoto’s van jou laten zien aan een vriend van me. Mooi maar koud was zijn reactie.
    Groetjes
    Albert

  31. Torentjes spreken altijd tot mijn verbeelding. Zou dat komen door de sprookjes uit 1000 en één nacht? Wie weet. Mooie foto’s en opgenomen in een jaargetijde dat mij meer ligt. Mara trouwens ook. Gisteren die sneeuwfoto’s van jou laten zien aan een vriend van me. Mooi maar koud was zijn reactie.
    Groetjes
    Albert

  32. Torentjes spreken altijd tot mijn verbeelding. Zou dat komen door de sprookjes uit 1000 en één nacht? Wie weet. Mooie foto’s en opgenomen in een jaargetijde dat mij meer ligt. Mara trouwens ook. Gisteren die sneeuwfoto’s van jou laten zien aan een vriend van me. Mooi maar koud was zijn reactie.
    Groetjes
    Albert

  33. Torentjes spreken altijd tot mijn verbeelding. Zou dat komen door de sprookjes uit 1000 en één nacht? Wie weet. Mooie foto’s en opgenomen in een jaargetijde dat mij meer ligt. Mara trouwens ook. Gisteren die sneeuwfoto’s van jou laten zien aan een vriend van me. Mooi maar koud was zijn reactie.
    Groetjes
    Albert

  34. Torentjes spreken altijd tot mijn verbeelding. Zou dat komen door de sprookjes uit 1000 en één nacht? Wie weet. Mooie foto’s en opgenomen in een jaargetijde dat mij meer ligt. Mara trouwens ook. Gisteren die sneeuwfoto’s van jou laten zien aan een vriend van me. Mooi maar koud was zijn reactie.
    Groetjes
    Albert

  35. Torentjes spreken altijd tot mijn verbeelding. Zou dat komen door de sprookjes uit 1000 en één nacht? Wie weet. Mooie foto’s en opgenomen in een jaargetijde dat mij meer ligt. Mara trouwens ook. Gisteren die sneeuwfoto’s van jou laten zien aan een vriend van me. Mooi maar koud was zijn reactie.
    Groetjes
    Albert

  36. Hanny zegt:

    Uiteraard, zou ik zeggen, (her)ken ik de details niet. Maar, je gaat een beetje ‘vals’ spelen, geloof ik. Zouden de Leidenaars in de gaten hebben dat de torentjes niet op een gebouw staan.
    Fijn weekend!

  37. klaproos zegt:

    prachtig logje tagrijn,
    een mooie stad, kan niet anders zeggen:-)
    fijn weekend gewenst

  38. Renesmurf zegt:

    Mooi altijd, torentjes!
    En de gevel ook natuurlijk, schitterend afgewerkt.
    Het bruggetje is enkel functioneel, lijkt me zo.

  39. Annemarie zegt:

    Dat bruggetje vond ik een geweldige plek, totdat je dan de achtergrond weer ziet…

Je kunt hier reageren

