CLIMB EVERY MOUNTAIN…

Climb ev'ry mountain,
Search high and low
Follow ev'ry by-way
Every path you know…
Een jonge uitgetreden non zingt het, uitgelaten dansend in een bergweide. Het klinkt als een uitdaging en dat was het ook wel voor haar om te trouwen met een nurkse militair met zeven kinderen. Normaal gesproken zou iedereen haar zoiets krankzinnigs afraden, maar miljoenen mensen hebben de Sound of Music gezien en vonden het prachtig. Een groot deel der mensheid beschouwt deze film nog steeds als een pijler in onze beschaving.
Van deze film naar de uitzending van afgelopen vrijdag van Pauw & Witteman is maar een klein sprongetje, want daar ging het ook over de bergen. De gast was de bergbeklimmer Wilco van Rooijen, die de film '127 hours' van commentaar had voorzien. Een collega van hem was in een spelonk komen vast te zitten doordat een rotsblok op zijn arm was gevallen. Toen redding uitbleef, heeft hij na 127 uur met een mesje zijn arm eraf gesneden en was hij weer 'vrij man'. 'Statistieken wijzen uit dat een van de vier bergbeklimmers niet heelhuids beneden komt', zei Wilco trots en keek even om zich een of hij nu een held werd gevonden. Toen dat niet het geval bleek te zijn, gooide hij het over een andere boeg. Het  was niet alleen de bevlogenheid, de passie maar hij streefde ook en vooral een nobeler doel na: de medemens…

Een missie… 
Nooit eerder hoorde ik zo'n ultieme lulsmoes om te verhullen dat hij het huis met vrouw en kind ontvluchtte omdat hij onder de pantoffel zat. Natuurlijk deed hij het ook niet om zich te bewijzen, om de uitdaging aan te gaan. Het was echt niet de tomeloze, bijna ziekelijke zucht naar avontuur. Hoe kom je erbij? Nee, niets daarvan. Hij had een missie. Een missie?
'Als je boven op die berg staat, zie je de kromming van de aarde', herhaalde hij wel twee keer. Ja, we hebben je wel gehoord. En? 'Dan besef je pas hoe geweldig de natuur is en dat dat zo moet blijven. Maar de mens is de boel aan het affikken.'
OK Wilco, maar wij hebben die kromming niet gezien en ik kan me ook niet voorstellen dat de mensheid door zijn gedrag die kromming ongedaan kan maken en dat de aardbol opeens vierkant is geworden. Hij noemde die beklimming van bergen in Antarctica 'een waanzinnig project', een project met een missie dus. Waanzinnig mooi die door de vorst bevroren tenen die je nu dus niet meer hebt. Geweldig dat gebroken jukbeen en die gebroken arm. Je hebt dat toch allemaal maar voor de mensheid over. En schitterend om je vrouw thuis dagen in angst te laten zitten als ze weer eens niets van je hoort. Want ja, de verantwoordelijkheid voor je gezin is marginaal in vergelijking met die voor de mensheid. Wilco, man, wat een opofferingsgezindheid. Want één van de vier. Je kunt het zomaar zijn.

 

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei. Bookmark de permalink .

35 reacties op CLIMB EVERY MOUNTAIN…

  1. Zowel Mara als ik hebben deze uitzending niet gezien, dus een commentaar kunnen wij helaas niet geven. ’t Is maar dat je het weet.
    Saludos Albert

  2. Zowel Mara als ik hebben deze uitzending niet gezien, dus een commentaar kunnen wij helaas niet geven. ’t Is maar dat je het weet.
    Saludos Albert

  3. Zowel Mara als ik hebben deze uitzending niet gezien, dus een commentaar kunnen wij helaas niet geven. ’t Is maar dat je het weet.
    Saludos Albert

  4. Zowel Mara als ik hebben deze uitzending niet gezien, dus een commentaar kunnen wij helaas niet geven. ’t Is maar dat je het weet.
    Saludos Albert

  5. Zowel Mara als ik hebben deze uitzending niet gezien, dus een commentaar kunnen wij helaas niet geven. ’t Is maar dat je het weet.
    Saludos Albert

  6. Zowel Mara als ik hebben deze uitzending niet gezien, dus een commentaar kunnen wij helaas niet geven. ’t Is maar dat je het weet.
    Saludos Albert

  7. Zowel Mara als ik hebben deze uitzending niet gezien, dus een commentaar kunnen wij helaas niet geven. ’t Is maar dat je het weet.
    Saludos Albert

  8. Zowel Mara als ik hebben deze uitzending niet gezien, dus een commentaar kunnen wij helaas niet geven. ’t Is maar dat je het weet.
    Saludos Albert

  9. Zowel Mara als ik hebben deze uitzending niet gezien, dus een commentaar kunnen wij helaas niet geven. ’t Is maar dat je het weet.
    Saludos Albert

  10. Zowel Mara als ik hebben deze uitzending niet gezien, dus een commentaar kunnen wij helaas niet geven. ’t Is maar dat je het weet.
    Saludos Albert

  11. Zowel Mara als ik hebben deze uitzending niet gezien, dus een commentaar kunnen wij helaas niet geven. ’t Is maar dat je het weet.
    Saludos Albert

  12. Zowel Mara als ik hebben deze uitzending niet gezien, dus een commentaar kunnen wij helaas niet geven. ’t Is maar dat je het weet.
    Saludos Albert

  13. Zowel Mara als ik hebben deze uitzending niet gezien, dus een commentaar kunnen wij helaas niet geven. ’t Is maar dat je het weet.
    Saludos Albert

  14. Zowel Mara als ik hebben deze uitzending niet gezien, dus een commentaar kunnen wij helaas niet geven. ’t Is maar dat je het weet.
    Saludos Albert

  15. Zowel Mara als ik hebben deze uitzending niet gezien, dus een commentaar kunnen wij helaas niet geven. ’t Is maar dat je het weet.
    Saludos Albert

  16. Zowel Mara als ik hebben deze uitzending niet gezien, dus een commentaar kunnen wij helaas niet geven. ’t Is maar dat je het weet.
    Saludos Albert

  17. Zowel Mara als ik hebben deze uitzending niet gezien, dus een commentaar kunnen wij helaas niet geven. ’t Is maar dat je het weet.
    Saludos Albert

  18. Zowel Mara als ik hebben deze uitzending niet gezien, dus een commentaar kunnen wij helaas niet geven. ’t Is maar dat je het weet.
    Saludos Albert

  19. Zowel Mara als ik hebben deze uitzending niet gezien, dus een commentaar kunnen wij helaas niet geven. ’t Is maar dat je het weet.
    Saludos Albert

  20. Zowel Mara als ik hebben deze uitzending niet gezien, dus een commentaar kunnen wij helaas niet geven. ’t Is maar dat je het weet.
    Saludos Albert

  21. Zowel Mara als ik hebben deze uitzending niet gezien, dus een commentaar kunnen wij helaas niet geven. ’t Is maar dat je het weet.
    Saludos Albert

  22. Zowel Mara als ik hebben deze uitzending niet gezien, dus een commentaar kunnen wij helaas niet geven. ’t Is maar dat je het weet.
    Saludos Albert

  23. Plato zegt:

    Die uitzending heb ik gemist. En van mij hoeft dat bergbeklimmen ook niet en al helemaal niet dat opgeklopte bevlogene van mensen die dondersgoed weten waar de camera zich bevindt. Toch had ik het idee dat jou deze keer nog iets meer dwars zat. Want je haalt voor jou doen wel heel erg naar die Wilco uit. En ik ben zo benieuwd waar dat vandaan komt.

  24. paco zegt:

    Heb het gezien en zag hetzelfde

  25. Dwarsbongel zegt:

    Ach, ik heb op vakantie regelmatig met mijn ex de kromming van de aarde gezien vanaf het duin bij de vuurtoren van Schiermonnikoog. Zelfs na onze scheiding nog twee keer…

  26. Thérèse zegt:

    Ik heb die uitzending ook niet gezien. Maar ik vind het wel leuk dat jij er dwars doorheen kijkt, door die mooie verhalen, dat gedoe,die missie en door die hele schertsfiguur. Natuurlijk kun je op veel plaatsen de ronding van de aarde zien. Er zijn wel meer van die onverantwoorde sporten en liefhebberijen, zoals Formule 1 (nu minder gevaarlijk, geloof ik) en enge reizen maken. Als je geen verantwoording hebt t.o.v vrouw en kind(eren) mag je het zelf weten, maar ja……sommige mensen zijn zo.

  27. rietepietz zegt:

    Niet gezien maar ik kan me wel vinden in wat jij zegt over dit soort avontuuriers .
    Ik kan er ook vrijwel nooit voor warm lopen met dezéfde achtergrond gedachte ,áls het mis gaat mag een ander z’n leven wagen om hem te komen redden !
    Behalve dat neemt zo iemand onaanvaardbare risico’s met zijn gezondheid en welbevinden ,zijn familie zal daar het slachtoffer van zijn !

  28. paco zegt:

    Wat DiMArio zegt..

  29. Martine zegt:

    Om nog maar te zwijgen over de gigantische hoeveelheid troep die bergbeklimmers in die ongerepte natuur achterlaten. Raar volkje, uiteindelijk.

  30. overal is een uitleg aan te geven?
    als je tegenwoordig de woorden ‘naasteliefde, missie, roeping, medemens, .. ‘ gebruikt, ben je geliefd, ook al ‘verwaarloos (??) je je gezin??

  31. Renesmurf zegt:

    Als je de zee ziet dan zie je de kromming ook.
    Ja, volgens mij is het ook niet uit te leggen waarom mensen zoiets doen.
    En dat moeten ze dan zeggen, en geen lulsmoesjes ophangen.

  32. Di Mario zegt:

    Weird… als ik hier door de bossen heen loop, dan zie ik ook dat de natuur mooi is. Als ik door de polder verderop loop kan ik ook zien dat de aarde een kromming heeft. Maar wat is nou leuker om zo’n stukje te wandelen met vrouw en kind… Om daarna snel met zijn allen naar huis te gaan om aan de warme chocomelk te gaan.
    Love As Always
    Di Mario

  33. Hanny zegt:

    Tagrijn en de Sound of Music. Eerlijk gezegd vond ik dat geen combinatie. Maar het vervolg van de log maakte het duidelijk. Ik heb dat interview niet gezien en kan er dus niets zinnigs over zeggen.
    Maar zijn bergbeklimmers haast niet allemaal grote egoïsten.

  34. klaproos zegt:

    toen ik de titel las, wist ik dat je het over haar had:-)
    ik was verliefd op haar vroeger:-)
    hihi
    maar ehhh
    jammer.. die reportage zegt me niets…
    niet gezien tagrijn, toen staken mijn benen onder een smakelijk tafeltje:-)
    fijne avond gewenst

  35. Ik vond het ook een slap interview en beetje rare kerel.
    Off topic, nee ik ga niet wikileiden vullen, maar hoop wel dat veel mensen er iets aan gan bijdragen.

Je kunt hier reageren

