EEN DUUR BOEKJE

De dame hierboven houdt een fors boekje vast. Het is met recht een boek van formaat want het meet maar liefst 128 bij 194 centimeter. Het is een van de vier delen van The Birds of America, waarin de Frans-Amerikaanse natuurliefhebber John James Audubon (1785 tot 1851) op 435 platen maar liefst 1065 vogels vereeuwigde. Hiervoor heeft hij zich twaalf jaar lang in zijn atelier opgesloten.Het is ook zo bijzonder omdat alle vogels op ware grootte zijn afgebeeld.
In 2002 werd een compleet exemplaar van het boek geveild en sjeik Saoud Bin Mohammad Bin Ali Al-Thani uit Quatar werd de gelukkige bezitter voor 8,8 miljoen dollar.  

In december veilde Sotheby's in Londen voor het eerst weer een exemplaar. De verwachtingen waren hoog gespannen en de richtprijs werd vastgesteld tussen 6,2 en 9,3 miljoen dollar (6,8 miljoen euro.) De veiling verliep spannend, want er waren meerdere bieders. Maar uiteindelijk won de Britse kunsthandelaar Michael Tollemache de strijd. Hij mag zich nu voor het bedrag van 8,6 miljoen euro de trotse eigenaar van de vier delen noemen. Het werk is hiermee het duurste boek aller tijden.
Hieronder drie van de 145 platen. Bekijk ze goed, ze zijn een kleine 60 mille waard!
 

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

20 reacties op EEN DUUR BOEKJE

  1. Frankie zegt:

    Audubon staat vandaag in het zonnetje op Google. Ik dacht al waar ken ik die vogels van.

  2. Ghita zegt:

    Inderdaad een duur boek….
    Maar wat een prachtige prenten.

  3. Herman zegt:

    Lijkt me een prachtig boek, maar het past waarschijnlijk niet echt goed in mijn woonkamer. Die van de sjeik zal wel wat groter zijn.

  4. Martine zegt:

    Zouden die sheik en die kunsthandelaar er nou ook echt van genieten?
    Het zou toch doodzonde zijn als zulke prachtige platen alleen maar in het bezit bleken vanwege de heb..

  5. Frankie zegt:

    Mijn innerlijke liervogel begint van alles te jubelen, doet het knisperen/kraken van de omslaande bladen na en vraagt zich tot slot af of hij er ook in staat (met lyrics).

  6. eva zegt:

    Heel bijzonder!
    Als dat boek al zoveel waard is, dan zijn deze afbeeldingen ook bepaald niet gratis.
    Ik heb ze eraf gehaald en ga er volgende week mee op de markt staan!!
    gr eva

  7. Plato zegt:

    Wat een geld. Dat zal John James indertijd niet vermoed hebben.
    Zouden onze weblogs over honderd jaar ook geveild worden? Ghegheghe.

  8. rietepietz zegt:

    Wacht even, zo terug, …………. zó, ik moest natuurlijk éérst even witte handschoentjes aandoen voor ik in de pagina’s durf te scrollen !
    Het moet gewéldig zijn om dit boek in het echt te zien !
    Helaas heeft mijn boekenkast geen gaatje …nou ja ,zeg maar gat ,meer open 😉

  9. Annemarie zegt:

    Ze zijn dan ook wel prachtig! Maar ik kijk liever zo over de computer dan in het echt.. Te risicovol.

  10. Pasula zegt:

    Zoveel geld voor een plaatje… ik moet dan mijn camera maar eens nakijken, daar zit dan vast voor miljoenen aan plaatjes in. 🙂
    De kunstprijzen heb ik nooit zo begrepen, okee er wordt geschilderd, je hebt materiaalkosten en uurloon, maar sommigen maken de prijzen echt veel te hoog.

  11. Thérèse zegt:

    Wat prachtig getekend of geschilderd. Niet alleen zijn de dieren afgebeeld zoals zij eruit zien, maar hun speciale ‘iets’ is ook zo goed getroffen, bijvoorbeeld bij die flamingo.
    Hoe ben je aan deze foto’s gekomen, als ik vragen mag?

  12. Hanny zegt:

    Op eerbiedige afstand heb ik met bewondering naar de vogels zitten kijken.

  13. ik heb heel voorzichtig naar beneden gescrolled, tagrijn, want zo’n duur blog ben ik nog maar zelden tegengekomen!
    zo mooi, ook! ;-))
    elke bladzijde is een kunstwerk??
    prachtig!!
    de pelikaan heb ik meteen uitgeknipt en hier aan de muur gehangen! :-)))

  14. Jaco zegt:

    En dan moet je ook nog een op maat gemaakte boekenkast hebben 🙂 Ik kende de boeken wel, maar het is prachtig om weer een kijkje te kunnen nemen..

  15. Het mag ook de naam “boek” biet hebben. Alle bladzijden zijn afzonderlijk een schilderij.

  16. Nou dan toch mar bij de Slegte gaan kijken als ik een vogelboek zoek, dit is me net iets te duur.:-)

  17. Di Mario zegt:

    Mmmmm, ga ik net niet redden..
    Love As Always
    Di Mario

  18. Renesmurf zegt:

    Nou, ze zijn werkelijk schitterend.
    Alleen die prijzen snap ik nooit zo.

  19. klaproos zegt:

    oeps….
    da’s nét een beetje boven mijn buget, maar ik moet zeggen ware grote….
    dat zou me wel heel erg aanspreken ja,
    mooi gedaan ook,
    ik leen het wel een keer van hem 🙂
    mooi indrukwekkend logje tagrijn:-)

Je kunt hier reageren

