LEIDS DETAIL 205

Deze week een bankje dat wel een onderhoudsbeurtje kan gebruiken, maar weer eens een keer een poortje en tot slot een modern dak. Na de derde foto kun je weer lezen wat en waar dit is.

In het plantsoentje langs de Plantagelaan kun je dit verscholen bankje vinden. Het lijkt er een beetje op dat de gemeente is vergeten dat ze dit bankje er in een grijs verleden hebben neergezet. Jammer, want waar vind je ,behalve de Geyselaarsbank, verder nog van die gemetselde bankjes?

Op de tweede foto zie je de Schapenpoort aan de Langebrug. Het gaf vanaf deze kant toegang tot de vroegere Penshal. Er is ook een poortje naar die hal aan de Breestraat.
Aan de Witte Singel 27  staat een universiteitscomplex waarvan dit een van de gebouwen  van de Universiteitsbibliotheek is.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op LEIDS DETAIL 205

  1. Jaco zegt:

    Grappig dat bankje. Ik ben daar wel een paar keer geweest, maar het bankje is me nooit opgevallen. DE UB kende ik wel natuurlijk, maar het poortje was een klok-en-klepel-tje.

  2. Plato zegt:

    Je begeeft je tegenwoordig steeds meer naar de stadsranden he? Als toerist kom ik daar niet. Ik zoek meteen het historisch centrum op. En zelfs daar scoor ik belabberd. Is er nog hoop voor de plato’s dezer wereld?

  3. Herman zegt:

    Woon ik verdorie om de hoek bij het bankje, kom er elke dag langs en dan herken ik het niet. Het poortje heb ik wel eens gezien, maar ik kon het toch niet zo thuisbrengen. Maar het dak wel, dat is zo karakteristiek.
    Mooie foto’s weer!

  4. rietepietz zegt:

    Het bankje lijkt er toch niet zo héél slecht aan toe? Kwastje beits eroverheen en het is weer helemaal oke!
    Het moderne dak doet het best aardig daar!

  5. beuzeblaadje zegt:

    Eindelijk ben ik er dan weer eens
    Tagrijn! Ik weet het; veel te lang
    geleden dat ik hier was! Wél weer gelijk
    met de neus in de boter oftewel het Leids Detail :-)Ik “ga” voor het gemetselde bankje, de universiteitsbibliotheek is me te modern 🙂
    Fijn weekend!!
    beuzeblaadje

  6. Thérèse zegt:

    Mooi geheel weer, Tagrijn. Ik val ook het meest op dat bankje. Een stukje plastic onder je kontje en het is heerlijk zitten, lijkt mij.

  7. ik heb mijn schuurmachine en vernis bij, tagrijn, om dat mooie bankje op te kalefateren! :-))
    .. zodat we kunnen genieten van elk detail dat leiden én jij ons te bieden hebt! :-))
    gezellig weekend,

  8. Renesmurf zegt:

    Nou, inderdaad, aan dat bankje mogen ze wel wat doen zeg.
    Even opknappen en het zit weer stukken lekkerder.
    Het dak, tja, ik hoop maar dat het niet lekt.

  9. Wieneke zegt:

    Zo, ik heb weer eens een heleboel kijkwerk hier ingehaald. Apart dak. Gemetselde bankjes zijn er inderdaad niet veel meer, nu ik er eens over nadenk. Hooguit in een heel oud park of zo. Jammer!

  10. Hermien zegt:

    2 uit 3 eindelijk weer eens. Je maakt ze steeds moeilijker Tagrijn of lijkt dat maar zo? De laatste paar keren had ik er hooguit 1 en soms zelfs niets herkend.

  11. Caecil zegt:

    Jippie, 3 uit 3!!Ik had het bankje gegokt bij het plantsoen vanwege het hekje erachter, maar eerlijk gezegd dacht ik dat het precies aan de andere kant, richting Lammenschans, stond (hoewel ik me op die plek geen bankje herinnerde). Heb ik dan eigenlijk 2 uit 3?
    Prettig weekend, Tagrijn!

  12. Di Mario zegt:

    Dat dak heb ik ergens een keer eerder gezien op een foto bij jou op bij LG, dus ik had universiteit.
    Love As Always
    Di Mario

  13. Pasula zegt:

    Dat universiteitsgebouw vind ik erg mooi vormgegeven.

  14. Hanny zegt:

    Het bankje heeft zo wel veel sfeer. Als het schoongemaakt wordt, verdwijnt die sfeer misschien.

  15. Ik herkende het bankje echt niet, maar ja kom daar ook niet zo vaak.

  16. Annemarie zegt:

    Mmm, jammer dat bankje. Maar is het nu al echt nodig? Wie weet wordt er binnenkort wel onderhoud aan gepleegd. Tenslotte zit je in de winter daar niet zo snel.

  17. klaproos zegt:

    weer een heel mooi detail tagrijn…
    dat bankje hé….
    dáár heb ik wel eens gezeten met m’n liefste:-)
    dank je wel tagrijn, voor de leuke herinneringen

Je kunt hier reageren

