LEIDS DETAIL 206

Een merkwaardig rond raampje, een soort theehuisje en een huis met wapenschilden. Alles is weer binnen de zeven singels van de stad te vinden. En wie het niet vindt, kan zoals gebruikelijk weer naar onder scrollen.

Aan het Pieterskerkhof (de meeste Leidenaars noemen deze plek het Pieterskerkplein) vind je naast een huis met een fraaie trapgevel uit 1580 het huis met het ronde raampje.

Het theehuisje op de tweede foto hoort bij Hogewoerd 144 en staat aan de achterzijde van de tuin aan het Utrechtse Veer tussen nrs. 22 en 23. In 1659 bestond tuin en huis nog uit vier panden. Nadat al enkele verbouwingen en verhelingen hadden plaatsgevonden werd dominee Samuel Hubert in 1797 de eigenaar. Deze liet aan de kant van het Utrechtse Veer drie huizen slopen om daar een tuin aan te leggen met een theekoepel.
Tot slot de deur met de wapenschilden dat toegang geeft tot het z.g. Van der Mandele-huis aan de Papengracht 5 en 5a-c. In 1668 werd het terrein van het vroegere Prinsenhof in kavels verkocht. De lakenhandelaar Poelaert kocht het grootste kavel en gaf architect Van der Helm opdracht hier een huis en een koetshuis te bouwen grenzend aan de achterzijde van Rapenburg 6. De middenpartij dateert uit de negentiende eeuw en is ontworpen door Jan Willem Schaap, die er ook woonde. In 1988 werd het pand geheel gerenoveerd, waarbij de vroegere winkelpuien verdwenen. Mr K.P. van der Mandele was in de vorige eeuw jaren voorzitter van het bestuur van de Universiteitsraad.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

17 reacties op LEIDS DETAIL 206

  1. Plato zegt:

    Prachtige details. De foto van het kleine raampje bevestigt hetgeen er in schilderskringen wordt gezegd. Een klein stipje felle kleur maakt het tafereel levendig. Zelfs al gaat het hier om een flesje AA drank.

  2. boomkruiper zegt:

    Wat een mooi oeil-de-boeuf Tagrijn! Moet denken aan de uitspraak van Godfried Bomans over de benen van Dietrich ‘Je zal toch maar 1 zo’n raam hebben’ :))

  3. Ghita zegt:

    Je laat weer de mooiste plekjes van Leiden zien, ik moest wel lachen om die fles fanta voor het kleine ronde raampje (detail)
    groetejs Ghita

  4. Herman zegt:

    Met beschroomd gemoed neem ik naast LG plaats op het strafbankje. Helemaal niets goed….
    Maar wel weer hele fraaie foto’s met informatie erbij. Waarvoor dank!

  5. staart zegt:

    @Tagrijn: Leuk dat je een blik op mijn artikel wilt werpen.DANK! Ik zie hier nergens een mailadres. Als je mij mailt op staart.weblog@gmail.com dan mail ik het je toe.

  6. staart zegt:

    BDW. Ik heb een verhalend artikel, dat beoordeeld moet worden voor mijn studie Nederlands. Wil jij daar je deskundige licht over laten schijnen? Voor de vorige verhalen had ik een 8

  7. Di Mario zegt:

    Je hebt het extra moeilijk gemaakt zie ik.. want LG had niets goed.
    Love As always
    Di Mario

  8. rietepietz zegt:

    Nou dat laatste huis zou ik me bést mee kunnen “behelpen” wát een prachtig pand !
    Ik vrees dat het een piétsie buiten m’n budged valt 😉

  9. Thérèse zegt:

    Dat raampje, wat ontzettend leuk. De rest ook natuurlijk, maar dit past er eigenlijk niet en toch staat het er vrolijk op.

  10. Hanny zegt:

    Zo’n mooie koekoek heb ik nog nooit gezien.

  11. Caecil zegt:

    De klok en de klepel………….mijn thema van deze week. Ik ga naast Leidse Glibber op een bankje zitten.
    Fijn weekend, Tagrijn!

  12. staart zegt:

    Blijft leuk zo’n rond raampje!

  13. heerlijk hoe jij de details van je stad in beeld brengt, tagrijn.
    nog elke keer weet jij mij hiermee te verbazen! :-))
    deze keer ‘val’ ik voor het ronde raampje!
    prachtig hoe het versierd is met zelfs hele kleine detaillekes? ;-))
    fijn weekend, tagrijn!

  14. klaproos zegt:

    prachtig logje tagrijn met bijzonder mooie details.
    jammer dat ze met het pur schuim niet een beetje voorzichtiger zijn geweest daarboven in dat ronde raam….
    maar vooruit,
    ik hoef er niet door te kijken 🙂
    fijn weekend gewenst

  15. Ik ga mij zitten schamen deze week.
    Had ze allemaal fout.

  16. Renesmurf zegt:

    Ik vind het weer wonderschoon allemaal, prachtige geveltjes!

Je kunt hier reageren

