VRETEN MAAR…

Tijdje terug museum in Rotterdam bezocht, daarna wat door het centrum gestruind en ergens wat gedronken. Dan op zoek naar een leuk restaurantje om een hapje te eten. Moet je ook een proberen! Leuke puzzeltocht. Zij aan zij stonden ze: de tenten met de lokkende borden: 'All you can eat'. Dat zijn de vreetschuren waar je voor een vast bedrag kalm aan mag beginnen met een bordje zoals hier boven op de foto staat en daarna mag bijscheppen tot het je neus- en misschien ook enkele andere gaten uitkomt. Daar vind je ze, de mensen met een niet te stillen vraatzucht, de mensen die weddenschappen afsluiten: wie het minst eet, betaalt, de mensen die de eigenaar van de tent wel eens poot zullen uitdraaien, die andere mensen ervan willen overtuigen dat ze een ijzersterke maag hebben. Zij aan zij stonden ze, deze obesitaskwekerijen. Een had zelfs een bordje voor het raam hangen met de tekst: 'Eat all you want… you're already fat'. 
Uiteindelijk is het toch nog goed afgelopen en hebben we heerlijk gegeten in een klein Japans eethuisje.
Maar inmiddels steekt een ander fenomeen de kop op. Kijk maar naar de uitnodigende foto hieronder:   

Frans op den Bult in het Twentse Deurningen heeft wat anders bedacht om de grote eters te pleasen. Hij serveert een overheerlijke bultschnitzel. De lieve jongen meet vijftig bij dertig, weegt een kilo en je krijgt er voor je twintig euro ook nog twee gebakken eieren met spek bij. En o ja, het is natuurlijk een erg gezond hapje want er ligt ook nog wat groente naast. Als je vlug je bordje leeg eet, dat wil zeggen binnen een half uur, krijg je zevenenhalve euro terug. En wie over een heel jaar de allersnelste is, wint een lcd-tv. Hoe vaker je het probeert hoe groter de kans natuurlijk.
Als dit een rage wordt en er meerdere van deze schnitzelparadijzen verrijzen, moeten we er nog maar gauw een paar megastallen bijbouwen. 
 

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

19 reacties op VRETEN MAAR…

  1. Jansen zegt:

    @rietepietz
    “Ik denk dat er wél minder eten weggegooid hoeft te worden bij die All you can eat zaken ,zit er tóch nog een goede kant”
    Ik denk dat er juist méér eten wordt weggegooid. Bij een gewoon restaurant of eetcafe bestel je iets van bijv. 15 euro, en als je dat niet helemaal op krijgt, heb je een deel van die 15 euro “weggegooid”, dus zonde van je geld. Maar all you can eat houdt in dat je onbeperkt mag eten voor bijv. 25 euro per persoon voor bijv. 2 uurtjes. Dan maakt het niet uit of je nou 6 borden naar binnen werkt, of een half bordje, die 25 euro betaal je toch. gevolg is dat ze dan, naast zoveel mogelijk eten, ook zoveel mogelijk pakken, bordjes half leeg eten etc. omdat ze toch al betaald hebben en zoveel mogelijk waarde voor hun geld eruit proberen te halen. heb ook een keer een groep gezien in een uitgaansgelegenheid, die volgens mij voor een vast bedrag zoveel mochten zuipen als ze wilden. gevolg was dat ze hele dienbladen drank bestelden, er een paar opdronken en de rest weggooien en zo weer nieuwe bestelden. Maar aan de andere kant denk ik dat de meeste uitbaters van dat soort vreetschuren tegenwoordig wel restricties en voorwaarden hebben voor het bestellen/pakken van nieuw eten en drinken, om het een beetje normaal te houden.

  2. Jaco zegt:

    Afschuwelijk zulke praktijken. Op een website uit het land waar deze praktijken zijn begonnen (en nog veel erger zijn dan deze, vrees ik), heb ik eens een aankondiging gezien van een kipburger, waarbij het brood was vervangen door gefrituurde kipfilets en het beleg bestond uit spek, hamburger, kaas en waarschijnlijk nog meer vet. En dan allemaal een fortuin uitgeven om weer af te slanken natuurlijk..

  3. Martine zegt:

    Ik ben van mijn leven nog nooit in zo’n vreetschuur geweest, en ik denk dat ik er ook maar niet aan ga beginnen. Ik ben zo al te zwaar. Lekker eten is niet vies, maar vies eten wel..

  4. Plato zegt:

    De griebels lopen me over de rug bij dit logje. Ik heb een keer in zo’n wokrestaurant gezeten omdat zoon dat zo graag wilde. Nooit meer. Brrrr…
    Tja en die toeslaande ouderdom zorgt er kennelijk voor dat ik steeds liever gewoon thuis eet.

  5. eva zegt:

    Tjee..wat ranzig zeg!
    het zou toch echt verboden moeten worden.
    Maar ja, vroeger at ik heel wat meer dan
    nu de ouderdom toeslaat!
    gr eva

  6. Frankie zegt:

    O hemeltje wat een gewéldig nieuws Tagrijn! Romantiek is weer helemaal terug van weggeweest!

  7. lenie zegt:

    gelijk gegeten en gedronken , ben al niet zo een grote eter , en als ik dit lees en zie ….jakkes !Denk dat de Japanner niet zo een verkeerde keuze is geweest 😉

  8. Wieneke zegt:

    Ik heb een behoorlijk potje zitten walgen bij dit verhaal en de foto’s.

  9. Thérèse zegt:

    Eerst had je bijvoorbeeld ‘onbeperkt schol eten’ of idem dito mosselen, maar nu is het kennelijk in om ‘onbeperkt te eten’. Getver, onsmakelijk en inderdaad ongezond.
    Je hebt ongezouten kritiek geleverd, Tagrijn. Mooi zo.

  10. rietepietz zegt:

    Niet mijn hapje , ik eet bij voorkeur thuis en dan gewoon ouderwetse Hollandse kost !
    Ik denk dat er wél minder eten weggegooid hoeft te worden bij die All you can eat zaken ,zit er tóch nog een goede kant 😉

  11. Herman zegt:

    Zo te zien heeft de dame al zo’n burger achter de kiezen. Ben bang dat haar omvang nog verder gaat toenemen. Ik neem aan dat ze wel een aangepaste deurbreedte hebben.
    Overigens kwam ik als Twents kind regelmatig bij Frans op den Bult, op de terugweg van een voetbalwedstrijd.

  12. paco zegt:

    Ben net wakker, man

  13. Hanny zegt:

    Ik ging zo ongeveer over mijn nek toen ik dit las in de krant.

  14. Dat krijg ik never nooit naar binnen.
    Succes met stemmen morgen.

  15. hehe .. wat ben ik blij dat ik vegetariër ben en een héél klein maagje heb! :-))

  16. Di Mario zegt:

    Ja daaag, daar ga ik echt niet heen, want ik verlies geheid die weddenschap. Zoveel eet ik heus niet.
    Love As Always
    Di Mario

  17. Renesmurf zegt:

    Ik ben tegen megastallen.
    En dat schrokken ben ik ook niet zo wild van.

  18. klaproos zegt:

    ajakkes nee tagrijn, daar moeten we met z’n allen niet aan denken hé.
    gadverdikkie,
    al dat eten, je wordt er misselijk van als je kijkt hóe sommige mensen eten ben ik al klaar hoor:-)
    may i be excused please..
    slaap lekker tagrijn, hopenlijk zonder nare eetdromen van hamburgers die achter je aan komen 🙂

Je kunt hier reageren

