EGYPTISCHE MAGIE

IMG_0721tAls een kat je pad kruist, brengt dat ongeluk. En je kunt maar beter niet onder een ladder doorlopen. Om geluk af te dwingen gooien we zout over onze schouders. En we hebben een uitdrukking in onze taal: 'dat is de goden verzoeken'. Als mensen een lot kopen, zweren ze bij hun gelukscijfer aan het eind van het lotnummer.
Onzin en bijgeloof? Ja natuurlijk, maar toch wordt het door veel mensen serieus genomen.
Wat dat betreft is er dus sinds de tijd van de Egyptische farao's niet veel veranderd.
De oude Egyptenaren geloofden niet alleen dat de goden de absolute macht over hemel en aarde hadden, zij geloofden ook dat het mogelijk was de goden goed geluimd te krijgen om levensgeluk te bevorderen en onheil te voorkomen.
Er was maar één manier om je lot te beïnvloeden: magie. Ze hadden een heel scala aan toverspreuken en magische rituelen. Ook met afbeeldingen en amuletten kon je proberen de wil van de goden te beïnvloeden.
Zelfs tot na de dood speelde magie een belangrijke rol.
Om een kijkje te nemen in de oude magische wereld van deze oude beschaving, kun je nog tot en met 13 maart terecht in het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden. Een prachtig ingerichte expositie met meer dan 300 magische voorwerpen.
Hier vandaag een kijkje in deze geheimzinnige wereld van toverstokjes, amuletten en toverboeken.

Hieronder zie je  twee granieten beelden van de godin Sachmet. Ze heeft een leeuwinnenkop en houdt een papyrusscepter vast. In de tempel van de godin Moet bij Karnak stonden er honderden. Ze waren onderdeel van een uitvoerig ritueel om de gevreesde godin te kalmeren. Dit raakt in feite de kern van de Egyptische magie: het verzoenen van goed en kwaad, de kosmos in evenwicht houden.

 

De vier donkergetinte beeldjes op de voorgrond van links naar rechts: Isis en Horus, daarnaast Horus als kind met vinger in de mond, dan Thoth, met het hoofd van de ibis en als vierde Imhotep.

Deze prachtige schotel toont ons de god Werheka ('groot van toverkracht').

Ichneumon. Het bronzen votiefbeeld van het roofdiertje hieronder is een soort civetkat.

Dit papyrus (de dode en Seth) komt uit het dodenboek van Pakerer, Het dateert uit 1300 -1100 vC.

Horus staand op een antilope. De antilope ligt als reliëf op de basis van dit bronzen votiefbeeld.

De drie figuren hieronder zijn zielevogels. Behalve de wereld was er ook een hemel en een onderwereld. Met magie kon men ervoor zorgen dat er contact was tussen deze drie domeinen. De goden manifesteerden zich op aarde in zichtbare vorm. Gevleugede wezens vlogen naar de hemel en slangen kropen uit de onderwereld omhoog.als levende wezens.

Links een geboeide dode. Deze houten magische figuur draagt op de borst de naam Henoey. Rechts daarvan een houten grafbeeldje van Anchiry. Aan het beeldje zat een papyrusbrief vastgebonden.

De tovenaar Ioety is de opperarts van de farao. Hij bezweert hogere machten en is daarom afgebeeld als priester. Zijn kaalgeschoren hoofd betekent dat hij zich aan de rituele verplichting van reinheid houdt. Naast recepten en medische ingrepen gebruiken deze artsen ook toverspreuken.

Dit is de kalkstenen votiefstèle van Baki. De tweede persoon links is schorpioenbezweerder van de farao.

Dit is in feite een sprookjesfiguur. Zijn naam is Chaemwas en hij is de oudste zoon van farao Ramses II. Hij is priester van de god Ptah van de hoofdstad Memphis. Meer dan duizend jaar na zijn dood worden er nog sprookjes over hem verteld. Hij geldt dan ook als één van de grootste magiërs uit het verleden.
In zijn handen houdt hij twee standaards met heilige symbolen.


Over de magie in Egypte valt nog wel meer te vertellen. Daarom volgende week het tweede deel.

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op EGYPTISCHE MAGIE

  1. Pasula zegt:

    Wat een prachtige beelden! (Zouden goed in mijn kamer staan haha). Ben ook erg benieuwd naar het vervolg.

  2. Morgaine zegt:

    Ik heb het gezien in Avro’s Kunstuur toen het nog geopend ging worden, prachtig, zou graag willen maar nu hangt Picasso ook in zijn vroege tijd in het Van Gogh museum, en nog zoveel meer expo’s en, en, en, en… pffff
    X

  3. Magie blijft altijd iets magisch hebben.
    En zo hoort het ook.

  4. boomkruiper zegt:

    Ben heeeeelemaal niet bijgelovig 🙂 maar toch maar toch zou ik zo’n beeldje niet in huis willen hebben 😉 Maar mooi zijn ze 🙂

  5. Annemarie zegt:

    Ze hebben geweldige dingen gemaakt toen!
    Wat prachtig allemaal. 🙂
    Echt geweldig om te zien.

  6. Thérèse zegt:

    Dat wist ik helemaal niet, van die magie enzo. Het is een schitterende tentoonstelling. Ik vind die Egyptische kunst altijd zo sierlijk en krachtig van vorm en ook de kleuren. En dat allemaal zo lang geleden. Prachtig, hoor!

  7. rietepietz zegt:

    Het verbaast me altijd dat dit soort kunstwerken relatief weinig ( in geld) waard zijn !
    Het is ongelooflijk dat dit soort beelden zo goed bewaard gebleven zijn .
    Ik ben zelf niet zo heel erg bijgelovig ,een ladder waar niemand op aan het werk is loop ik rustig onderdoor ,is er een schilder of glazenwasser bezig loop ik om want een klodder verf of emmer op m’n hoofd is natuurlijk niet zo leuk;-)

  8. Elmar zegt:

    Al sinds mijn derdtiende ben ik geïnteresseerd in het oude Egypte dus ikwas eigenlijk van plan om deze tentoonstelling te gaan zien, maar het wordt nu wel erg kort dag, gelukkig kan ik er toch nog van genieten door jou mooie logjes!
    groetjes,
    Elmar

  9. Plato zegt:

    Logisch, over magie zijn dikke boeken te schrijven. en ja, natuurlijk is er sprake van bijgeloof. Maar aan de andere kant heb jij het ook over het in evenwicht houden van de kosmos. Dat is een symbool wat me wel bevalt. Het lijkt hetzelfde als Ying en Yang, goed en kwaad en de balans daartussen. Dus zo gek is het nu ook weer niet. Maar zoals zo vaak zullen mensen de zaken niet symbolisch maar letterlijk hebben opgevat. En dan krijg je rare uitkomsten.

  10. Frankie zegt:

    Dat kan ik ook.
    Bij alle goden groot en klein
    laat het vandaag toch zonnig zijn.
    Daartoe smelt ik een stukje was.
    Cadabra hocus pocus pas.

  11. paco zegt:

    Magie; interessant gegeven

  12. Renesmurf zegt:

    De egyptenaren van 2000 jaar geleden waarschuwden ons al om niet de kamers van de pyramide te betreden, dat zou voor onheil zorgen.
    Wat doen de generatie`s die na ons komen, als ze lezen dat ze vooral het kernafval niet moeten openen?
    Dat wilde ik er nog bij zeggen maar opeens drukte ik op plaatsen.

  13. Renesmurf zegt:

    Geloof en bijgeloof is allemaal reuze interesant, zolang je er zelf maar niet in meegaat.

  14. ongelooflijk dat nog zoveel mooie dingen overgebleven zijn, na meer dan 3000j, eh?
    dit moet een prachtige tentoonstelling zijn, tagrijn, die jij met dit blog extra in de verf zet!
    knappe gasten, die egyptenaren!!
    knappe gast, deze fotograaf en reporter! :-))

  15. Di Mario zegt:

    Ik geloof niet in bijgeloof, maar ik heb mijn rituelen 😉 Kom ik er zo mooi onderuit?
    Love As Always
    Di Mario

  16. Hanny zegt:

    Wat zul je genoten hebben tijdens je bezoek aan deze tentoonstelling. En ik heb een klein beetje mee genoten. Ik verheug me op het tweede deel.

  17. klaproos zegt:

    ik gellof niet in ehh bijgeloof,
    laat die katten maar onder ladders doorlopen etc,
    wat ik nodig heb aan lessen komt op m’n pad côute que côute daar helpt geen lieve moederke aan 🙂
    mooie rondleiding.
    dat dan weer wel, dat heb jij wel in de vingers tagrijn…
    ik loop ook de tweed egraag mee : -)

  18. hartelijk dank voor de rondleiding
    ik kijk uit naar deel 2 🙂

Je kunt hier reageren

