LEIDS DETAIL 208

Een torentje, een gevelsteen en een erker. Wie brengt ze thuis? Als je naar beneden scrollt hoef je er niet meer over na te denken.

Voor de Leidenaars was de eerste waarschijnlijk een inkoppertje. Het is namelijk het torentje van de voormalige Huishoudschool aan het Galgewater. Het werd in 1919 gebouwd als uitbreiding van de school aan het Noordeinde 50. Toen de meisjes waren vertrokken kwam hier de eerste abortuskliniek en spermabank van ons land. Nu biedt het huisvesting aan studenten van de Webster University, die het hoofdgebouw aan de Boommarkt heeft.

De gevelsteen op de tweede foto is te vinden aan Rapenburg 131 – 131a. Het herinnert aan Wybrandus Haanstra (1841 – 1925), die een geheel eigen methode had ontwikkeld voor de pedagogische aanpak voor het kleuteronderwijs. De kweekschool was in dit pand gevestigd en in een pand aan de Vliet.
De derde foto brengt ons naar Breestraat 127. Oorspronkelijk een 16de eeuws pand dat in 1594 werd opgesplitst in drie kavels. In 1733 werd dit 'Hof van Holland' zoals een gevelsteen boven de deur aangeeft, verbouwd in Lodewijk XIV-stijl. In 1892 kreeg het pand een voorgevel in neorenaissancestijl. Van 1919 tot 1977 was hier de Raad van Arbeid gevestigd en tot enkele jaren terug boekhandel Kooijker. Nu vind je er een biologische supermarkt.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op LEIDS DETAIL 208

  1. Jaco zegt:

    Nou kwam ik jaren geregeld bij Kooijker, en ook nu nog af en toe bij Puur, maar het erkertje had ik dus gemist :-S Ooit zal ik weer de rust hebben om mijn blik weer wat vaker naar boven te verleggen 🙂

  2. boomkruiper zegt:

    Wat een leuke naam voor een biowinkel. En in zo’n schitterend gebouw. Voor zo.n erker doe ik een moord 😉

  3. staart zegt:

    Toen ik dit logje zag staan, dacht ik: “Zijn die Leidse details nog niet uitgeput?’NEE dus. Wat een prachtige foto’s weer. Die gevelsteen, dat erkertje. WAUW. Mooi

  4. beuzeblaadje zegt:

    Ik “ga” voor het torentje Tagrijn!
    Groetjesss,
    beuzeblaadje

  5. antony zegt:

    heel mooi gedaan zeg echt gaaf vindt prachtig om deze te zien hou er wel van de kleuren en diepte werking ook
    groetjes antony

  6. rietepietz zegt:

    Het zijn we érg mooie details Tagrijn ,ik kan dit keer niet kiezen welk detail ik het mooiste vindt !

  7. Renesmurf zegt:

    ja, wat een mooi puntig torentje, die gaat heel smal de hoogte in!

  8. ik vraag mij af waarom er op een school zo’n torentje staat??
    is dat om te kijken waar de leerlingen na schooltijd uithangen (of wie weet zelfs tijdens de lesuren)? :-))
    wat een schitterende erker!
    dat dak ..
    die glasramen ..
    *zwijmel* 😉
    fijn weekend, tagrijn!

  9. Di Mario zegt:

    Mooi, ook die verhalen erbij. Verbazend welke instellingen op bedrijven in welke gebouwen er hebben gezeten.
    Love As Always
    Di Mario

  10. Thérèse zegt:

    Knus zo’n erker!! Jammer dat ze die letters PUUR er zo groot opgezet hebben en de deur beneden en de onderramen zijn waarschijnlijk ook veranderd. Maar weer mooie Leidse Details, Tagrijn!!

  11. Nanos zegt:

    @Plato
    Voor de Leidse muurgedichten heb je aan een logje niet genoeg, aan twee of drie ook niet. Gelukkig staan ze allemaal op deze website:
    http://www.muurgedichten.nl/

  12. Plato zegt:

    Mooie bijdrage. Trouwens, Tagrijn, jij bent vast bekend met het feit dat in Leden veel gedichten aan muren hangen. Heb je daar wel eens een logje over geschreven? Ik kwam er op door een artikel over een Russische dichter wiens gedicht op een Leidense muur prijkt. Staat op schrijfbloc. Ik ben benieuwd naar meer.

  13. Hanny zegt:

    Wat apart, een torentje op een huishoudschool. Moesten de meisjes op grote hoogte leren schoonmaken?
    Fijn weekend!

  14. klaproos zegt:

    prachtig en puur zo tagrijns dit detail,
    mooi man dat koperen torentje
    van harte dank zeg ik tagrijn:-)
    maak er een zalig weekend van

Je kunt hier reageren

