EGYPTISCHE MAGIE (2)

We gaan vandaag verder met de magie van Egypte en kijken allereerst eens naar de attributen. Bij het uitspreken van zijn toverspreuken, verricht de magiër ook een aantal handelingen waarvoor hij bijzondere voorwerpen gebruikt. Zij gebruiken vaak een toverstaf in de vorm van een slang, die na wat spreuken in een levend exemplaar verandert. Met touwen en zegels worden kwade machten gevangen gehouden. Dit wordt ook gedaan door een toverspreuk te verzegelen of te knopen en in een amulet of pot op te bergen.
Hieronder zie je wat voorwerpen die werden gebruikt bij vernietingsrituelen. Door ze te breken werd hun kracht ontnomen: een ramskop van ongebakken klei, een hartscarabee die van hars en bijenwas is gemaakt en een uit Sakkara afkomstige krokodil met mummie van bijenwas. 

Ook hieronder een hartscarabee die het hart van de mummie moest beschermen, rechts daarvan een papyruszuil van groene veldspaat en daarnaast een isisstrik, een magische knoop tegen bloedingen, gemaakt van kornalijn.

Een genezend beeld van Padimahes, een priester van Bastet.

Twee neksteunen die magisch gedecoreerd zijn om het kwaad af te weren.

Een fallische Bes, een meestal goedgeluimde godheid. Het dient hier als architectuurornament.

We belanden nu in het dodenrijk. Om de doden te beschermen en weer tot leven te wekken had je een magiër nodig. Want de tocht van de dode kende veel hindernisen zoals onwillige poortwachters en veerlieden en wilde dieren. Tegen ieder gevaar bestond een spreuk die de dode uit het meegegeven Dodenboek kon halen.Op zijn tocht had de dode voedsel en drinken nodig. Men gaf hem onder andere een complete brouwerij mee.

Zijn voedsel kon hij in dit miniatuurvaatwerk doen.

Hieronder twee Dodenbruiden. De functie was lang onduidelijk, maar aangenomen wordt dat deze werden meegegeven opdat de dode ook in het hiernamaals nog kinderen kon verwekken. 

Als de dode zich in zijn graf bevindt, gaat hij ’s nachts op pad. Hij kan dan in de boot stappen waarin de zonnegod Re langs de hemel vaart. Zo kan hij zich ’s nachts verjongen in de onderwereld.

Dit is het beeld van Ptah-Sokar-Osirus. Het heeft een gouden gezicht als teken van goddelijkheid. Osiris is de koning van de doden. Iedere dode moet zich bij hem melden. Op een weegschaal wordt zijn hart gewogen. Als dat zwaar van zonden is, mag hij niet blijven. De dode valt dan ten prooi aan de dodenverslinder. Wat een geluk dat de dode zijn Dodenboek bij zich heeft want daarin staat precies wat hij voor de rechtbank tegen Osiris moet zeggen. De Egyptenaren waren heel bang voor dit laatste oordeel.  

Nogmaals de god Bes. Hier functioneert hij als de houten poten voor een lijkbaar.

Ook het graf moest beschermd worden. Rond de graven van de farao’s stond zelfs een heel kordon van godenbeelden dat de wacht hield. Hieronder zien we er een van hout met een masker voor zijn gezicht. Het is afkomstig uit het graf van Ramses IX in Thebe.

Zo eindigen we onze rondreis door de wereld van de Egyptische magie. En zoals ook al in het eerste deel van dit verslag gezegd: laten we niet denken dat er bij ons geen plek meer is voor deze tovenarij. Er zijn verrassend veel overtuigingen waarin de Egyptische magische opvattingen nog steeds een rol spelen!

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op EGYPTISCHE MAGIE (2)

  1. Plato zegt:

    Ik heb me met plezier laten rondleiden. De laatste keer dat ik een Egyptische tentoonstelling zag was in 2006 in het Louvre. Daar was veel, heel veel. En ik zakte na een uur door mijn hoeven omdat ik daarvoor al bij de Italiaanse meesters was geweest. Hier kon ik rustig scrollend kijken naar wat jij bijeen gaarde. Luxe.
    Het was een pracht tweeluik, Tagrijn. Dank je wel.

  2. Pasula zegt:

    Ik heb ervan genoten, dankjewel Tagrijn!

  3. Thérèse zegt:

    Ik heb er veel van geleerd. Ik wist bijvoorbeeld wel dat de doden allerlei dingen meekregen voor de reis, maar dat er zoveel magie en gevaren bij waren, dat wist ik helemaal niet. Het blijft wel een boeiende cultuur en ontzettend mooi; wat een smaak hadden de oude Egyptenaren.

  4. rietepietz zegt:

    De doden hadden het in die tijd beter dan onze doden !Een mooie blik in het verre verleden ,en ja , we hebben ieder nog wel zo onze eigen rituelen !

  5. boomkruiper zegt:

    Verbaas me altijd over die neksteunen. Lijkt me zo enorm hoog. Ik ga vast spierzalf kopen 🙂

  6. Herman zegt:

    Dank voor de prachtige rondleiding over deze unieke tentoonstelling. Stond steeds op mijn lijstje van te bezoeken, maar ik ben te laat merk ik nu. Stom, stom :-((
    Voortaan beter mijn lijstje in de gaten houden.

  7. Hanny zegt:

    Je hebt ons laten meegenieten van een prachtige rondreis door het magische Egypte. Magie is van alle tijden.

  8. ja, dat bijgeloof tiert nog altijd weelderig!
    ik vind het altijd enorm boeiend hoe men omgaat met zijn doden. dat vertelt zoveel over de levenden! :-))
    en dat toon jij hier heel goed, tagrijn!!
    jammer dat er niet meerdere blogs komen hierover? :-))
    fijne (werk)week,

  9. Di Mario zegt:

    Enkele dingen kwamen weer naar boven die ik ooit in de les had gehad. Maar zonder jouw log was ik er zo niet opgekomen.
    Love As always
    Di Mario

  10. kamira zegt:

    alvast een blog bekeken prachtig morgen ga ik verder kijken het is nu al zo laat

  11. Renesmurf zegt:

    Mooi spul allemaal he.
    Niet bedoeld om in een vitirine te belanden, maar daar komt het toch wel het meest tot zijn recht!
    Cultuurverschil.

  12. Er zit inderdaad een hoop magie in het Egyptische verleden en nog steeds is men niet achter een aantal feiten.
    Dat maakt het nog magischer.

  13. staart zegt:

    Mooi log. Kom later eens terug om het rustig te lezen

  14. klaproos zegt:

    in een woord prachtig tagrijn om te zien,
    een genot om daar rond te lopen en met eigen ogen te aanschouwen wil ik denken…
    * zucht*
    wat ben ik blij dat jij dat zo mooi gefotografeerd hebt:-)
    kom maar springen bij me in de peel 🙂

Je kunt hier reageren

