LEIDS DETAIL 210

Hierboven een zo op het oog wel heel vreemde constructie, verder een geveltje net buiten de singels en blauwe steentjes die alleen op deze plek in de stad worden aangetroffen. Zoals bekend, gaat het er in deze rubriek niet in de eerste plaats om om mooie dingen te laten zien, maar voor degenen die dat leuk vinden om de vraag: wie herkent dit? Onder de derde foto staat de oplossing.

Al sinds de aanleg van het Plantsoen in de jaren dertig van de vorige eeuw maakt de volière hier deel vanuit. En al even lang komen ouders en grootouders met kinderen en kleinkinderen naar de vrolijke gekleurde vogeltjes kijken, zoals hún ouders en grootouders dat ook met hen deden.
 

Op de tweede foto een deel van de gevel van de voormalige Ambachtsschool aan de Haagweg 4.  Dit deel van het pand dateert uit 1892. Toen de school werd opgeheven, namen kunstenaars er hun intrek en werd het gebouw opgedeeld in ateliers. Pas enkele weken geleden heeft de gemeente dit na vele jaren getouwtrek een officiële status gegeven. 
Hieronder wordt duidelijk waar de blauwe steentjes liggen: bij de afgang van de Blauwpoortsbrug naar Steenstraat en Beestenmarkt. De brug heeft zijn naam trouwens ook te danken aan blauwe steentjes: die zaten in de Blauwe Poort die hier in vervlogen tijden heeft gestaan.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

38 reacties op LEIDS DETAIL 210

  1. Jaco zegt:

    Wat leuk die steentjes! De volière kende ik natuurlijk, want daar komen we vaak langs met onze kinderen, maar het centrum aan de Haagweg moest ik in gebreke blijven helaas. Ik ben benieuwd wanneer je weer in de gelegenheid bent om nr 211 te produceren, maar ik zal geduldig wachten!

  2. Herman zegt:

    Die volière herken ik wel, die staat praktisch in mijn achtertuin, maar die gevel herkende ik niet. Net zo min als de blauwe steentjes, hoewel ik daar op weg naar het station toch wel eens over heen loop.
    Leuk om weer te weten allemaal.

  3. Ook toeval heb net vanmiddag foto’s staat maken bij de Volière en dacht hij staat er al sinds mensengeheugenis.
    En ja ook vanmiddag weer kindertjes en opa en oma’s die er stonden te kijken.

  4. Hildegarde zegt:

    Fijn die blauwe tegeltjes, het verleden vervlechten in het hedendaagse.

  5. Niklas zegt:

    Interessante details over Leiden weer! Maar, omdat ik de tijdschaal over Leiden leg naast het leven van mijn opa, die in 1907 uit Leiden vertrok, heb ik toch een vraag. Je schrijft dat het Plantsoen, met volière, werd aangelegd “in de jaren dertig van de vorige eeuw”. Hm, dan heeft opa ‘m nooit kunnen zien. Maar waar is de locatie van die volière? Zoeken levert informatie op, naast de gezochte: “In 1867 wordt de volière gebouwd” ( http://erfgoed.leiden.nl/geschiedenis/monumenten/plantsoen/ ). Hm, dan kunnen opa en oma in hun jongere jaren misschien toch wel eens een romantische wandeling door het Plantsoen en langs de volière hebben gemaakt…

  6. rietepietz zegt:

    Meestal gaat er bij minstens één van de details een belltetje rinkelen ,uiteraard meestal pas ná de uitleg .
    Dit keer bloijft alles stil maar ik ga zéker opletten het eerstvolgende bezoekje ,die blauwe steentjes moeten toch wel opvallen 😉

  7. Thérèse zegt:

    Ja, voor mij gaat het ook om het mooi of bijzonder vinden, want ik ken Leiden nauwelijks, behalve dan van jouw foto’s (en van Glibber). Zo’n volière deed mij meteen aan Artis denken, alleen is die veel groter. Mooie gevel en ook bijzonder die kleine blauwe steentjes.
    Een fijn weekend, Tagrijn!

  8. voor mij gaat het wèl om mooi vinden, tagrijn, want herkennen .. tja .. daar ben ik niet zo goed in .. ;-))
    goed idee om die blauwe steentjes te recupereren.
    fijn weekend, tagrijn!

  9. Nanos zegt:

    Ook mijn oma liep vaak met mij naar het Plantsoen. Die volière was daardoor niet moeilijk. De tweede had ik moeten weten, maar die blauwe steentjes zijn me nooit opgevallen.

  10. Renesmurf zegt:

    Heel bijzonder, die blauwe steentjes, vooral omdat ze ook een betekenis hebben!

  11. Bij jullie blauwe steentjes om de weg te wijzen, bij ons in Harderwijk blauwe paden om de weg te wijzen naar het Dolfinarium. Je kent ‘t? Toch maar eens in de zomer een bezoekje brengen aan Leiden als ik alle foto’s zo zie.
    Zullen we dan met z’n driejes wat gaan drinken op een terras? Hoor het wel.
    Of eerst in onze dolfijne stad?
    Groetjes en een fijn weekend.
    Saludos
    Mara

  12. Bij jullie blauwe steentjes om de weg te wijzen, bij ons in Harderwijk blauwe paden om de weg te wijzen naar het Dolfinarium. Je kent ‘t? Toch maar eens in de zomer een bezoekje brengen aan Leiden als ik alle foto’s zo zie.
    Zullen we dan met z’n driejes wat gaan drinken op een terras? Hoor het wel.
    Of eerst in onze dolfijne stad?
    Groetjes en een fijn weekend.
    Saludos
    Mara

  13. Bij jullie blauwe steentjes om de weg te wijzen, bij ons in Harderwijk blauwe paden om de weg te wijzen naar het Dolfinarium. Je kent ‘t? Toch maar eens in de zomer een bezoekje brengen aan Leiden als ik alle foto’s zo zie.
    Zullen we dan met z’n driejes wat gaan drinken op een terras? Hoor het wel.
    Of eerst in onze dolfijne stad?
    Groetjes en een fijn weekend.
    Saludos
    Mara

  14. Bij jullie blauwe steentjes om de weg te wijzen, bij ons in Harderwijk blauwe paden om de weg te wijzen naar het Dolfinarium. Je kent ‘t? Toch maar eens in de zomer een bezoekje brengen aan Leiden als ik alle foto’s zo zie.
    Zullen we dan met z’n driejes wat gaan drinken op een terras? Hoor het wel.
    Of eerst in onze dolfijne stad?
    Groetjes en een fijn weekend.
    Saludos
    Mara

  15. Bij jullie blauwe steentjes om de weg te wijzen, bij ons in Harderwijk blauwe paden om de weg te wijzen naar het Dolfinarium. Je kent ‘t? Toch maar eens in de zomer een bezoekje brengen aan Leiden als ik alle foto’s zo zie.
    Zullen we dan met z’n driejes wat gaan drinken op een terras? Hoor het wel.
    Of eerst in onze dolfijne stad?
    Groetjes en een fijn weekend.
    Saludos
    Mara

  16. Bij jullie blauwe steentjes om de weg te wijzen, bij ons in Harderwijk blauwe paden om de weg te wijzen naar het Dolfinarium. Je kent ‘t? Toch maar eens in de zomer een bezoekje brengen aan Leiden als ik alle foto’s zo zie.
    Zullen we dan met z’n driejes wat gaan drinken op een terras? Hoor het wel.
    Of eerst in onze dolfijne stad?
    Groetjes en een fijn weekend.
    Saludos
    Mara

  17. Bij jullie blauwe steentjes om de weg te wijzen, bij ons in Harderwijk blauwe paden om de weg te wijzen naar het Dolfinarium. Je kent ‘t? Toch maar eens in de zomer een bezoekje brengen aan Leiden als ik alle foto’s zo zie.
    Zullen we dan met z’n driejes wat gaan drinken op een terras? Hoor het wel.
    Of eerst in onze dolfijne stad?
    Groetjes en een fijn weekend.
    Saludos
    Mara

  18. Bij jullie blauwe steentjes om de weg te wijzen, bij ons in Harderwijk blauwe paden om de weg te wijzen naar het Dolfinarium. Je kent ‘t? Toch maar eens in de zomer een bezoekje brengen aan Leiden als ik alle foto’s zo zie.
    Zullen we dan met z’n driejes wat gaan drinken op een terras? Hoor het wel.
    Of eerst in onze dolfijne stad?
    Groetjes en een fijn weekend.
    Saludos
    Mara

  19. Bij jullie blauwe steentjes om de weg te wijzen, bij ons in Harderwijk blauwe paden om de weg te wijzen naar het Dolfinarium. Je kent ‘t? Toch maar eens in de zomer een bezoekje brengen aan Leiden als ik alle foto’s zo zie.
    Zullen we dan met z’n driejes wat gaan drinken op een terras? Hoor het wel.
    Of eerst in onze dolfijne stad?
    Groetjes en een fijn weekend.
    Saludos
    Mara

  20. Bij jullie blauwe steentjes om de weg te wijzen, bij ons in Harderwijk blauwe paden om de weg te wijzen naar het Dolfinarium. Je kent ‘t? Toch maar eens in de zomer een bezoekje brengen aan Leiden als ik alle foto’s zo zie.
    Zullen we dan met z’n driejes wat gaan drinken op een terras? Hoor het wel.
    Of eerst in onze dolfijne stad?
    Groetjes en een fijn weekend.
    Saludos
    Mara

  21. Bij jullie blauwe steentjes om de weg te wijzen, bij ons in Harderwijk blauwe paden om de weg te wijzen naar het Dolfinarium. Je kent ‘t? Toch maar eens in de zomer een bezoekje brengen aan Leiden als ik alle foto’s zo zie.
    Zullen we dan met z’n driejes wat gaan drinken op een terras? Hoor het wel.
    Of eerst in onze dolfijne stad?
    Groetjes en een fijn weekend.
    Saludos
    Mara

  22. Bij jullie blauwe steentjes om de weg te wijzen, bij ons in Harderwijk blauwe paden om de weg te wijzen naar het Dolfinarium. Je kent ‘t? Toch maar eens in de zomer een bezoekje brengen aan Leiden als ik alle foto’s zo zie.
    Zullen we dan met z’n driejes wat gaan drinken op een terras? Hoor het wel.
    Of eerst in onze dolfijne stad?
    Groetjes en een fijn weekend.
    Saludos
    Mara

  23. Bij jullie blauwe steentjes om de weg te wijzen, bij ons in Harderwijk blauwe paden om de weg te wijzen naar het Dolfinarium. Je kent ‘t? Toch maar eens in de zomer een bezoekje brengen aan Leiden als ik alle foto’s zo zie.
    Zullen we dan met z’n driejes wat gaan drinken op een terras? Hoor het wel.
    Of eerst in onze dolfijne stad?
    Groetjes en een fijn weekend.
    Saludos
    Mara

  24. Bij jullie blauwe steentjes om de weg te wijzen, bij ons in Harderwijk blauwe paden om de weg te wijzen naar het Dolfinarium. Je kent ‘t? Toch maar eens in de zomer een bezoekje brengen aan Leiden als ik alle foto’s zo zie.
    Zullen we dan met z’n driejes wat gaan drinken op een terras? Hoor het wel.
    Of eerst in onze dolfijne stad?
    Groetjes en een fijn weekend.
    Saludos
    Mara

  25. Bij jullie blauwe steentjes om de weg te wijzen, bij ons in Harderwijk blauwe paden om de weg te wijzen naar het Dolfinarium. Je kent ‘t? Toch maar eens in de zomer een bezoekje brengen aan Leiden als ik alle foto’s zo zie.
    Zullen we dan met z’n driejes wat gaan drinken op een terras? Hoor het wel.
    Of eerst in onze dolfijne stad?
    Groetjes en een fijn weekend.
    Saludos
    Mara

  26. Bij jullie blauwe steentjes om de weg te wijzen, bij ons in Harderwijk blauwe paden om de weg te wijzen naar het Dolfinarium. Je kent ‘t? Toch maar eens in de zomer een bezoekje brengen aan Leiden als ik alle foto’s zo zie.
    Zullen we dan met z’n driejes wat gaan drinken op een terras? Hoor het wel.
    Of eerst in onze dolfijne stad?
    Groetjes en een fijn weekend.
    Saludos
    Mara

  27. Bij jullie blauwe steentjes om de weg te wijzen, bij ons in Harderwijk blauwe paden om de weg te wijzen naar het Dolfinarium. Je kent ‘t? Toch maar eens in de zomer een bezoekje brengen aan Leiden als ik alle foto’s zo zie.
    Zullen we dan met z’n driejes wat gaan drinken op een terras? Hoor het wel.
    Of eerst in onze dolfijne stad?
    Groetjes en een fijn weekend.
    Saludos
    Mara

  28. Bij jullie blauwe steentjes om de weg te wijzen, bij ons in Harderwijk blauwe paden om de weg te wijzen naar het Dolfinarium. Je kent ‘t? Toch maar eens in de zomer een bezoekje brengen aan Leiden als ik alle foto’s zo zie.
    Zullen we dan met z’n driejes wat gaan drinken op een terras? Hoor het wel.
    Of eerst in onze dolfijne stad?
    Groetjes en een fijn weekend.
    Saludos
    Mara

  29. Bij jullie blauwe steentjes om de weg te wijzen, bij ons in Harderwijk blauwe paden om de weg te wijzen naar het Dolfinarium. Je kent ‘t? Toch maar eens in de zomer een bezoekje brengen aan Leiden als ik alle foto’s zo zie.
    Zullen we dan met z’n driejes wat gaan drinken op een terras? Hoor het wel.
    Of eerst in onze dolfijne stad?
    Groetjes en een fijn weekend.
    Saludos
    Mara

  30. Bij jullie blauwe steentjes om de weg te wijzen, bij ons in Harderwijk blauwe paden om de weg te wijzen naar het Dolfinarium. Je kent ‘t? Toch maar eens in de zomer een bezoekje brengen aan Leiden als ik alle foto’s zo zie.
    Zullen we dan met z’n driejes wat gaan drinken op een terras? Hoor het wel.
    Of eerst in onze dolfijne stad?
    Groetjes en een fijn weekend.
    Saludos
    Mara

  31. Bij jullie blauwe steentjes om de weg te wijzen, bij ons in Harderwijk blauwe paden om de weg te wijzen naar het Dolfinarium. Je kent ‘t? Toch maar eens in de zomer een bezoekje brengen aan Leiden als ik alle foto’s zo zie.
    Zullen we dan met z’n driejes wat gaan drinken op een terras? Hoor het wel.
    Of eerst in onze dolfijne stad?
    Groetjes en een fijn weekend.
    Saludos
    Mara

  32. Bij jullie blauwe steentjes om de weg te wijzen, bij ons in Harderwijk blauwe paden om de weg te wijzen naar het Dolfinarium. Je kent ‘t? Toch maar eens in de zomer een bezoekje brengen aan Leiden als ik alle foto’s zo zie.
    Zullen we dan met z’n driejes wat gaan drinken op een terras? Hoor het wel.
    Of eerst in onze dolfijne stad?
    Groetjes en een fijn weekend.
    Saludos
    Mara

  33. Plato zegt:

    Over die blauwe steentjes moet ik hebben gelopen. Maar kennelijk heb ik er gewoon overheen gekeken.
    Van de zomer ga ik weer naar Leiden, want ik wil al die gevels met gedichten zien. Dan ga ik ook op die steentjes letten.

  34. Hanny zegt:

    Het zal duidelijk zijn dat de BLAUWE steentjes mij het meest aanspreken. Leuk om op deze manier aan te geven wat er vroeger stond. Dat zie je wel meer bij oude steden.
    Goed weekend!

  35. klaproos zegt:

    om het te herkenen moet je misschien wel een leienaar zijn, of er veel komen 🙂
    wel tagrijn ik ben geen van twee, dus ikkan alleen maar zeggen “mooi mooi mooi man ”
    wat een feest dat leiden heet 🙂

  36. Caecil zegt:

    Die eerste was geen probleem. De tweede hàd ik moeten weten, ik kom er tegenwoordig met grote regelmaat. Over de steentjes van de derde had ik ooit eens iets gelezen, maar ik kon het niet meer oplepelen.
    Ik doe weer mee, maar nog steeds/weer niet op volle sterkte qua kennis/herkenning.
    Fijn weekend!

  37. Di Mario zegt:

    Die blauwe steentje hebben dus duidelijk een doel, ookal zou je het dus niet meteen zien. Die voliere.., bij mij moet ik iets verder lopen ervoor en hij is helaas niet zo mooi rond van boven 😉
    Love As Always
    Di mario

Je kunt hier reageren

