DAT KLEINE LANDJE…

Nederland vanuit de lucht. Zo lijkt het heel veel, maar op de wereldkaart is het een vlekje dat nauwelijks waarneembaar is. Toch vindt dat land zichzelf heel erg belangrijk. Het meent tussen de grote jongens een invloedrijke rol te moeten spelen in Europa en op grote internationale bijeenkomsten van wereldleiders bedelt het land of het er alsjeblieft ook bij mag zijn. Het buitenland gniffelt erom en geeft dat land zo af en toe een plekje aan tafel en soms mag een Nederlander zelfs een of ander onbelangrijk rolletje spelen in het grote spel. En als rechtgeaarde Nederlander vervult ons dat dan met nationale trots. We hebben het toch maar geflikt. En in de sport kunnen we ons ook vaak van onze beste kant laten zien. We zitten met natte ogen voor de tv als een sportclub, -man of -vrouw heeft gewonnen en het fiere roodwitblaw wordt gehesen, terwijl de hele wereld ons Wilhelmus hoort spelen.
‘Toch een hele prestatie voor zo’n klein landje’, wordt dan vaak gezegd.

Kunnen we daar niet eens mee ophouden?
Maar laten we nu eens naar de feiten kijken. Hoe klein is dat landje eigenlijk waarop we zo trots zijn? De oppervlakte stelt inderdaad niet zo gek veel voor en het is dat een paar handige jongens zee in land hebben omgetoverd anders zouden we een nog kleinere bewoonbare oppervlakte hebben. Maar op dat kleine stukje grond zijn we wel met zo’n 16,7 miljoen. En als het om prestaties gaat moet je natuurlijk wel naar de mensen kijken en niet naar de oppervlakte. Officieel telt de wereld 232 landen en daarvan neemt ons land de zestigste plek in. De reclame waarin de tekst voorkomt: ‘we zijn zo’n beetje het kleinste landje van de wereld’ klopt dus van geen kant. Kijken we naar Europa, dan hoort Nederland gerekend naar het aantal inwoners tot de grotere landen en staat het op de negende plek. Europa telt 44 landen en 35 daarvan zijn dus kleiner dan Nederland. Griekenland en  Portugal, allebei 10,7 miljoen, Zwitserland 7,6 miljoen, België 10,4 miljoen, Oostenrijk, 8,2 miljoen, Noorwegen 4,6 miljoen, Zweden 9 miljoen, Tsjechië 10,2 miljoen, om er maar een paar te noemen, allemaal minder inwoners dan Nederland.
Dus wordt het niet eens tijd om op te houden met te roepen dat we als ‘klein landje’ zo fantastisch presteren? 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

21 reacties op DAT KLEINE LANDJE…

  1. Pasula zegt:

    Mee eens! Ik denk nooit aan ons land als een klein landje.

  2. jammer, geen leids detail? ;-))
    dan kom ik (voor de verandering) met een klein vlaams detail, tagrijn, nl dit;
    ik wens je een héél gezellig én zonnig weekend! :-))

  3. Zakina zegt:

    Goh! Dus we horen bij de landen met de meeste bevolking in Europa… ik kijk nu toch even anders naar dat kleine landje

  4. Martijn zegt:

    Hoi Tagrijn, zo zie je maar weer: alles is relatief. Wel raar dat men alleen (dacht ik) bij sportprestaties trots is en wij opeens ‘wij’ zijn dan.
    Groet!!! Th. (Ik ben er weer)

  5. We zijn helemaal geen klein landje, we zijn een superstaat op een kleine oppervlakte.
    Of topic, hoe gaat het met je kan je alweer een beetje lopen en kan je met de Lakenfeesten de stad in?

  6. boomkruiper zegt:

    Zo te lezen gaat het heel goed met Tagrijn 😉 Heel goed hoor zet ons maar weer eens met de pootjes op de grond. We zijn niet meer dan een muggescheet op deze aarde :))

  7. paco zegt:

    Er is altijd een lichtpuntje

  8. plato zegt:

    Waarom niet meer blij met je land Staart? Er gebeuren toch ook nog steeds goede dingen? Meer dan 63% stemt niet op de PVV hoor.

  9. kamira zegt:

    Klein? het is hier Fijn!!!!

  10. Min zegt:

    De sporters zijn degene die de prestatie verrichten. En tja dan kijk ik dus niet alleen naar Nederlandse sporters 😉

  11. Herman zegt:

    Naast het aantal inwoners hoort Nederland ook economisch gezien tot de top van de wereld. En daar mogen we best trots op zijn, want dat doen we toch maar mooi met zijn 16,7 miljoenen, met alle medelanders er bij. En een beetje ‘wij-gevoel’ mag best wel. Want we willen allemaal graag bij een groep horen en als Nederlanders hoor je nou eenmaal niet bij de Fransen.
    Dus, ja, ik ben wel een beetje trots op mijn land, ondanks wat er tegenwoordig allemaal gebeurt. Maar ik verheerlijk het niet, een kritische blik blijft nodig.

  12. staart zegt:

    Ik was blij met mijn land. Dat ben ik nu niet meer. En klein? Klein is fijn.

  13. Renesmurf zegt:

    Helemaal mee eens.
    Met zowel het eerste als het tweede deel.
    We zijn klein, maar ze zijn er veel kleiner.
    En trots is een nare eigenschap, we zijn niks beter of minder dan wie dan ook, op zich, op bepaalde vlakken is dat wellicht anders.

  14. mij is geleerd;
    wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd! :-))
    fijne zondag, tagrijn!

  15. Annemarie zegt:

    Ik mag het lekker wel roepen. Ohnee ondanks dat ik in Oostenrijk woon blijf ik voor Nederland.
    Ik zal het niet meer zeggen Tagrijn! 😉

  16. Ghita zegt:

    Ach, wat is klein…in oppervlak is Nederland klein, maar wat aantal inwoners is het behoorlijk groot, dichtbevolkt…
    en als je nu eens verder rekent …aantal inwoners per oppervlakte eenheid. Zou me niet verbazen als Nederland dan in Europa bovenaan staat.
    Wat me wel opvalt als ik het kaartje bekijk, dat het toch nog best groen is, en dat had ik nou weer niet vewacht.

  17. plato zegt:

    Nee, daar moeten we niet mee ophouden. Hooguit moeten we roepen dat we als ‘klein tot middelgroot landje’ best wel goed presteren maar verder moeten we niet gaan. Klein is ons handelsmerk en dat moeten we koesteren. Een klein, klein, minibeetje maar, dat is genoeg.
    Overigens is het opvallend dat België nog maar 10 miljoen inwoners heeft. Terwijl het (als je bij ons het IJsselmeer er aftrekt) ongeveer even groot is als Nederland. En het is nog opvallender als je weet dat België in de late jaren vijftig ook al zo’n 10 miljoen inwoners had. Ze zijn de laatste zestig jaar nauwelijks gegroeid qua inwoneraantal. Demografen buigen zich daar het hoofd over. Toch moet het maar niet veranderen. Ze komen nu al ruimte tekort.

  18. Niklas zegt:

    Het aantal inwoners per oppervlaktemaat lijkt me een relatief gegeven. Er zijn landen met veel meer oppervlak, maar minder bewoonbaar oppervlak. Maar zolang inwoners van andere landen trots zijn op hun land, mogen wij dat zijn op het onze (vooral zonder TON).

  19. Di Mario zegt:

    Ik zeg nooit klein, maar ik ben wel trots op ze. En niet op mezelf natuurlijk.
    Love As Always
    Di Mario

  20. Hanny zegt:

    Je zult mij nooit horen zeggen dat ‘wij’ winnaar zijn geworden. Ook al vertegenwoordigt een sporter of een team ons land, zij leveren de prestatie en niet wij.
    Dat de dames en heren politici denken dat ‘wij’ zo belangrijk zijn in deze wereld, laat ik voor hun rekening. In principe is iedereen gelijk naar mijn idee.
    Het enige waar ik wel blij om ben, is dat ons landje meestal gespaard blijft van grote natuurrampen zoals tornado’s, aardbevingen etc. Daarom mogen we blij zijn dat we het geluk hebben gehad hier geboren te worden, of toestemming hebben gekregen om hier te mogen wonen.

  21. rietepietz zegt:

    Ik heb vrijwel nóóit de aanvechting om Nederland “uit de massa te lichten” ,bij sportprestaties zie ik de prestatie van een man ,vrouw of team niet als een verdienste van het hele land ,integendeel , het ergert me mateloos als “we” ineens erg goed kunnen voetballen of schaatsen 😉
    Voor onze politici die zo graag belangrijk ( willen) zijn heb ik slechts een medelijdende blik over , ze worden meestal slechts “gebruikt” om de kastanjes uit het vuur te halen !

Je kunt hier reageren

