EVERYTHING IS BIGGER IN CHINA

Dit jaar is het op de kop af honderd jaar geleden dat de eerste Chinezen in ons land kwamen. Den Haag Sculptuur en Museum Beelden aan Zee zagen hierin aanleiding om de aandacht te vestigen op de hedendaagse kunst uit dat land. Wie de laatste decennia een kunstbeurs heeft bezocht zal het zijn opgevallen dat de de moderne kunst uit China aan een enorme opmars bezig is. Onder de titel Tian Xia ofwel ‘Alles onder de hemel’ zijn tot en met 11 september op het Lange Voorhout uitingen van moderne beeldhouwkunst uit China te zien.
Opvallend is hier dat het grootste deel van de tentoongestelde installaties tot enorme proporties zijn opgeblazen. Op de eerste Pinksterdag maakte Tagrijn voor het eerst weer eens een uitstapje en nam natuurlijk zijn fototoestel mee. Dus vandaag na lange tijd weer eens een stukje cultuur op dit weblog!

Hierboven een naamloze staalconstructie van Wan Jing. Gigantisch is het bouwwerk van Liu Wei dat hieronder is te zien.

Liu Jianhua maakte in 2007 Export-Cargo Transit van samengeperst afval en zaken uit de papierversnipperaar. Het was duidelijk dat veel bezoekers niet goed wisten wat ze hiervan moesten vinden.

Licht in de duisternis met deze enorme schemerlamp.

Uit een enorme cementzak bungelde deze ‘Gift from heaven’ van geverfd glasvezel. De maker:Jiao Xingtao.

Niet om overheen te lopen deze salamander.

Ook deze Dinosaur Amids the Wind van geverfd staal, zie je niet over het hoofd. De kunstenaar heet Sui Jian Guo.
 

Ceng Xin maakte van hout en staal deze ‘Hitting things just with Qi’.

Tot slot deze groteman die ons tussen zijn benen door aankijkt van Yue Minhun. Het werk draagt de naam
Flexible Latitude.

Na de kunst een ijsje van de verdekt opgestelde Italiaan.

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op EVERYTHING IS BIGGER IN CHINA

  1. Zakina zegt:

    Dan voel je je al stukken beter :-). Het meeste vind ik niets aan, maar die dino en dat laatste beeld WOW. Smaak is dan gelukkig ook persoonlijk.

  2. Jaco zegt:

    Leuke en intrigerende beelden, goed om te zien dat ook Chinezen kunst weten te maken die vraagtekens opwekt, schurend zijn, het blijft belangrijk om grenzen op te zoeken binnen de kunst en niet altijd je publiek te willen behagen.

  3. boomkruiper zegt:

    Heel gek maar zo’n schemerlamp doet het bijzonder goed op deze plek

  4. staart zegt:

    Idd even langs gweest vrijdag! Ik blijf eht mooi vinden die beelden op het Lange Voorhout! Ik wist ook niet wat ik met de beelden van Liu Jianhua moest en ik weet het nog steeds niet. Of ik weet het nu wel. Ze raken mij niet. De schemerlamp vond ik het leukst. Het ijsje was lekker, maar de Italiaan was vandaag niet verdekt opgesteld

  5. rietepietz zegt:

    Die grote dino doet me denken aan “ons slakkenhuis” aan de afrit van de snelweg bij Rijswijk .Hoewel ik niet alles mooi vind help je me wél herinneren dat ik nodig weer eens die kant op moet !
    Het meest positieve aan deze tentoonstelling vind ik eigenlijk dat jij er weer bij was 😉

  6. eva zegt:

    Leuk om dit hier te zien.
    had er heen gewild maar er zal wel weer neit van komen.
    Dus dit mooi meegenomen.
    Zoals gewoonlijk niet alles is mooi maar wel interessant.
    Grappig die schemerlamp, en die zak cement is ook heel bijzonder.
    gr eva

  7. Plato zegt:

    Die laatste zin is een verademing, Tagrijn 🙂
    Tja, kunst. De Chinezen zullen daar zo hun eigen opvattingen over hebben. Mij lijkt het rechtstreeks verband houden met de grootscheepse economische prestaties van China in deze tijd. Veel staal, veel balen papier. Ik kan er geen verdekt opgestelde kritiek op het bewind in ontdekken, of het moeten die poppetjes zijn die uit die gescheurde zak komen.
    Van het geheel ben ik niet zo weg. Maar je hebt er wel een mooie rapportage van gemaakt.
    Ging het lopen een beetje? Dan is het toch allemaal vrij snel gegaan met die knieën.

  8. Ziet er dit jaar weer leuk uit, was het vorig jaar of alweer het jaar daarvoor dat het niet zo bijzonder was.
    ga nu wel even kijken eerdaags.
    Off topic, hoop dat je met de Lakenfeesten er even uit kan.

  9. renesmurf zegt:

    Ik vind het wel leuk, al die gekkigheid!
    En of het chinees is, ik zie dat niet zo.
    Maar leuk is het zeker!

  10. Annemarie zegt:

    Gelukkig Tagrijn is weer helemaal terug. 🙂
    Leuk deze tentoonstelling. Vele verschillende zaken!

  11. Di Mario zegt:

    Die lamp vind ik wel grappig, die past wel in de achtertuin.
    Love As always
    Di Mario

  12. staart zegt:

    Ik heb ook die rode dino op tv geze. Leuke boeiende kunst is het daar. Ga het wekend naar rdam, dus wie weet een uitstapje. Dank voor de rondleiding

  13. Wieneke zegt:

    Ik had er al iets van op de televisie gezien o.a. hoe die rode dino opgebouwd werd. Prachtige reportage heb je gemaakt. Vertel even hoe het met je gaat.

  14. paco zegt:

    Hoe gaat het nu met je zelf?

  15. Thérèse zegt:

    Ha, daar ben je weer met een nieuw log. Ik had hier ook wat over gelezen en dacht toen: “Zal ik er eens heenreizen?” Maar nu begin ik toch ernstig te twijfelen. Maar ja, ik zie het wel. Jij hebt weer een mooie reportage gemaakt.
    Het gaat kennelijk best goed met je? Het zal een eind lopen zijn, denk ik?

  16. Wat leuk om je hier weer terug te zien en dan nog wel met een “Tagrijnse” wijze.
    Prachtige beelden laat je ons weer zien……

  17. Niklas zegt:

    Blijkbaar mogen ze dus tegenwoordig in China “entartete kunst” maken? Interessante expo! Ook wel humor er bij. Maar als die “grote man” van brons is, zoals de kleur doet vermoeden, zal hij wel ERG zwaar zijn…
    Wij hebben hier weliswaar onlangs de prachtige, indrukwekkende “China Lights” gehad, maar dat zou je toch ook wel weer traditioneel kunnen noemen. Maar wel erg mooi en knap gemaakt!
    OT: gaat het naar wens met de revalidatie?

  18. klaproos zegt:

    * ijsje neem*
    jij ook een , 🙂
    en al likkende wandel ik langs de kunst, man man man wat een zicht, en wat is het ook weer heerlijk om hier leven in de brouwerij te vinden, gezellig man:-)
    dank je wel tagrijn

Je kunt hier reageren

