SPELEN MET DIEREN

Buiten is het herfst. Regen en wind. Dus tijd voor een gezellig spelletje.
Vorige week stond er tussen de ‘tjaatjes’ een krantenkopje over ‘aan vliegen op frituurvet zit geen luchtje’. De grap was natuurlijk dat het woord vliegen als werkwoord was bedoeld, maar ook kon worden gelezen als het meervoud van ‘vlieg’.
Frankie haakte er in haar reactie op in met: ‘Zo is aan mieren over suiker niks klefs’. 
En dan denk je: ‘Zijn er meer dierennamen die als werkwoord kunnen worden gelezen en kan daar dan iets leuks mee worden gedaan?’
Dan kom je al snel tot een kleine verzameling, die hieronder staat:
Vliegen op frituurvet
Mieren over suiker
IJsberen in de sauna
Katten op je hond
Wurmen met spaghetti
Rammen op een schaap
Geiten in de klas
Krabben aan je tenen
Hengsten op een merrie
Kauwen op een kraai
Kraaien in de wieg
Gieren in het theater
Zwijnen in de rechtszaal
Vossen in de studeerkamer
Vissen in een teiltje
Stieren door de Donkersteeg

Er zijn er vast nog veel meer. Bedenk bijvoorbeeld eens een zinnetje met twee betekenissen met spinnen, mollen en bokken.
Zijn er nog meer ‘dierenwerkwoorden’? Benieuwd naar de reacties!
 

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei. Bookmark de permalink .

19 reacties op SPELEN MET DIEREN

  1. Thérèse zegt:

    “Dat wordt een nieuw web spinnen”, zei de spin spinnijdig, toen zij zag dat haar vangnet geheel en al gemold was.

  2. Min zegt:

    Hartstikke leuk dit, maar ja kan er niet één verzinnen.

  3. Plato zegt:

    Frankie is op dreef. Leuk. En het totaal van deze blog kan zo naar de Opperlandse taal- en letterkunde van Hugo BC.

  4. Frankie zegt:

    Ha ha, ik heb er nog een:
    “dressuurwedstrijd verloren door bokken”
    Er komt trouwens nog een gevalletje van tja naar je toe per mail.

  5. Plato zegt:

    Nou, ik weet niet hoor. Ik vind dit een leuk blogje maar of daar nu een WE thema in zit? Dat moet ik eens (uit)vlooien.
    Plato tijgert weer terug naar zijn weblog. Hij moet nodig te kooi. Gaaaaap.

  6. eva zegt:

    Ja dat is een leuk spelletje.
    Plato zou er z’n voordeel mee kunnen doen met z’n 300-WE thema’s.
    Ik zal er nog eens voer denken maar volgens mij zijn alle voorbeelden al voor mijn neus weggekaapt.
    Ik ga nu even lekker olifanten.
    Weet je natuurlijk weer niet wat olifanten is!!
    ;)))
    gr eva

  7. staart zegt:

    Spinnen met een tol!

  8. Di Mario zegt:

    Er zitten mooie voorbeelden bij zeg. 😉
    Love As always
    Di Mario

  9. whahaahaa .. jouw blog is nog lang niet naar de haaien, tagrijn! :-)))
    ik wil er niks mee zeggen, maar gisteren paarden de paarden, terwijl de vlooien aan ’t vlooien waren? :-))
    heerlijk taalspelleke! :-)))

  10. Pasula zegt:

    Bokken over het weer, beesten op een feest, vlinderen op straat, kraaien naar meer etc. Zo goed Tagrijn? 🙂

  11. Zakina zegt:

    Ik zou het niet weten, maar weer heel mooi gevonden :D.

  12. Aline zegt:

    Ow daar zitten wel een paar leuke tussen, goed bedacht hoor… 😉

  13. Kom er zo snel miet op , oh ja kraaiepoten op de weg misschien

  14. rietepietz zegt:

    O ja , kan de pianoleraar op zoek zijn waarom de mollen zo ontstemd uit de piano komen?

  15. rietepietz zegt:

    Onwijs leuk gedaan Tagrijn en helemaal zo makkelijk nog niet !
    Maar omdat Henk naar autosport op TV zit te kijken kom ik dan toch op ,
    de coureur heeft geen probleem met wat spinnen in de bocht !

  16. tagrijn zegt:

    @Renesmurf: Sorry, het meervoud van vogel is ‘vogels’.

  17. staart zegt:

    Wat LEUK!! hier heb ik nies aan toe te voegen!

  18. renesmurf zegt:

    Emmeren over sneeuw, dat is dan geen dier, maar schiet me te binnen.
    En vogelen met een net!

  19. klaproos zegt:

    me dunkt dat jij al erg je best hebt gedaan tagrijn, geweldig,
    ehh nee mijn wattenhoofd laat me in de steek 🙂
    maar ehhh ik zal der eens over ma gaan denken..

Je kunt hier reageren

