LEIDS DETAIL 211

Op 25 maart stond hier voor het laatst een aflevering van Leids Detail. Degenen die dit weblog regelmatig bezoeken, weten hoe het komt dat er sindsdien geen nieuwe details meer hebben gestaan.  Maar vanaf nu zal het rubriekje hier weer af en toe terug te vinden zijn.
We beginnen met een erg oud stukje walmuur aan een van de singels. Waar was deze muur van? Op de tweede foto zie je geen vogelhuisje. Maar wat en waar is dit dan wel? De derde: op welk gebouw staat dit muurgedicht? De hint: alle foto's zijn vlakbij of aan de singels gemaakt. 

Dit stukje muur maakte deel uit van de in 1871 gesloopte waltoren Bourgondië aan de Jan van Houtkade. In de late middeleeuwen stonden er 33 van deze waltorens aan de stadsmuren. Een stukje verderop (hieronder op de foto) staat de enge waltoren die nog overgebleven is: Oistenrijck. Deze twee torens waren genoemd naar de regerende landsheren Maria de Rijke van Bourgondië en haar echtgenoot Maximiliaan, aartshertog en later keizer van Oostenrijk.

Tussen de Herensingel en de Zijlsingel ligt over de Oude Rijn de oorspronkelijk uit 1659 daterende Schrijversbrug. Deze brug is van 1940, maar het brugwachtershuisje is hier pas sinds 2000 te vinden. Het is bedacht door architect Wim Hofman. Wie vroeger met een schip de stad in of uit wilde, moest accijns betalen. In het huisje zaten de schrijvers die precies bijhielden wie de stad binnenkwam en verliet en met welke goederen aan boord.

Het pand met het muurgedicht is te vinden op de hoek van Plantsoen en Levendaal. Het is een gedicht van Leo Vroman:

In veertien boeken verstenen
even beneden mijn naam

ook mijn woorden – wijs mij degene
die nu iemand op doen staan

de gordijnen traag openen, het raam,
om eindelijk! weer eens graag

te lachen, naar buiten te gaan?
desnoods met de kop omlaag

 

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

21 reacties op LEIDS DETAIL 211

  1. de zegt:

    ik heb dit gemist

  2. Ghita zegt:

    Ja ik had er eentje goed, het pand op het Levendaal/Plantsoen. Als ik het niet herkend had zou ik me moeten schamen, ik fiets er dagelijks langs.
    Leuk dat deze rubriek er weer is.
    groetjes Ghita

  3. Frankie zegt:

    “Maar vanaf nu zal het rubriekje hier weer af en toe terug te vinden zijn.”
    Dus je bent weer mobiel(er), begrijp ik? Dat is goed nieuws!
    @ Plato
    Verandert het als je “degene” naar “woorden” ziet verwijzen? Dat was voor mij waardoor ik het eerst niet snapte.
    De dichter ziet, zoals ik het lees, terug op zijn werk, dat hij na zal laten ook (“verstenen”), en wenst vurig dat zijn woorden ’t effect mogen hebben dat hij ermee beoogde en dat is een heilzaam effect. Al is het maar een beetje heilzaam op 1 iemand, ergens, zolang zijn werk maar iets mag betekenen. Meer dan een wens kan dat niet zijn, aangezien hij aangeeft zelf het precieze effect van zijn woorden op anderen niet te kennen. Zou hij dat wel weten, dan kon hij medicatiegedichten schrijven.
    Dat is hoe ik dit pand overigens wel zie: een pil, of stapeltje pillen.
    Het gedicht lijkt inhoudelijk wel op Neeltje Maria Min als ik me niet vergis.
    Het ongewone gebruik van het woord “degene”, indien dat tenminste daadwerkelijk slaat op “woorden”, vind ik ook extra betekenis geven. Woord, logos, dat is ook een naam voor de geest van god, dus een Iemand.

  4. Plato zegt:

    Ik begrijp geen snars van dat gedicht. Misschien geen tijd genoeg voor gemaakt.
    Mooie Leidse compilatie. Ik kende er niets van en zo hoort het ook voor een niet Leidenaar.

  5. tagrijn zegt:

    @Niklas: Leuke reconstructie, maar zo is het niet gegaan! Deze details komen nog uit het voorraadje en zijn niet op één dag gemaakt.

  6. rietepietz zegt:

    Hoewel ik natuurlijk vrijwel nooit de foto’s kan plaatsen ben ik toch helemaal blij dat je wel met “details” bent begonnen ,dat betekend immers dat je wat makkelijker naar buiten kan ? Het brugwachtershuisje meen ik wel eens gepasseerd te zijn maar ik zou het nooit terug kunnen vinden 😉

  7. een poëtisch huis ..
    alsof het voor dit gedicht gebouwd is! :-))
    alhoewel zo’n vogelhuisje ook menig gedicht verdient! :-))

  8. Heerlijk weer een Leids Detail te lezen.
    Je zette mij allen wel even op het verkeerde been, herkende alle drie maar las even te snel en dacht dat ze bij elkaar aan de singel moesten staan.
    En ik maar piekeren dat kan toch niet hhahahaha

  9. Thérèse zegt:

    Mooi gedicht van Vroman. En leuk op zo’n rond gevouw. Is Vroman ook al een Leidenaar?

  10. boomkruiper zegt:

    Terugkomen en dan met mijn neus meteen in zo’n prachtig gedicht vallen 🙂 Dus jij traint je nog wezenloos om de scharnieren flink door te kunnen buigen? Hou vol he! Dat je weer oog voor ‘detail’ krijgt is een goed teken denk ik maar. @ Zal mij in Spakenburg ook moeite kosten gezien de leeftijd van de dames daar 😉

  11. st@@rt zegt:

    HOERA! Wat een beeldschoon ‘vogelhuisje!’En wat een mooi gedicht. De eerste foto lijkt wel het oerwoud van Suriname

  12. Daar ga ik weer ouderwets van genieten!!

  13. Annemarie zegt:

    Leuke plekjes Tagrijn!
    Leuk dat het leids detail weer terug komt. 🙂

  14. eva zegt:

    Muurgedichten mogen ze van mij overal plaatsen.
    Die eerste foto lijkt wel een vogelhuisje op het eerste gezicht.
    Vrienden zijn pas in Leiden geweest en verteleden wat een prachtige stad het eigenlijk is. Moet er nodig nog weer eens heen!
    gr eva

  15. Di Mario zegt:

    Ik dacht dat die eerste foto achter bij Glibber was genomen.
    Love as Always
    Di Mario

  16. Hanny zegt:

    Wat fijn dat je er weer aan toe bent om Leids Detail te plaatsen. De plekjes ken ik niet, maar ik geniet van de details.

  17. Pasula zegt:

    Ben blij met je logje! Die eerste foto, wat een beauty!

  18. Jaco zegt:

    Ha, wat leuk, weer een Leids Detail, en ik heb voor het eerst in tijden weer eens drie goed! De eerste weliswaar dankzij je tekst (in eerste instantie dacht ik aan het Plantsoen, maar toen je het over een stukje muur had schoof ik enkele honderden meters op naar onze eigen Jan van Houtkade).
    Ik ben erg benieuwd hoe vaak je Details kan plaatsen, maar zie er erg naar uit! Dankjewel!

  19. klaproos zegt:

    dag tagrijn, wat fijn om weer een detail van leiden te zien, hoop dat jouw detail ook aan de beterende hand is, en je weer verre blokjes om kunt gaan,
    maak er een heerlijk zondagavond van hé,

  20. Judith zegt:

    Hoera, Leids Detail is weer terug!
    Voor mij een goed begin met drie uit drie. De eerste foto was weliswaar een gok, maar een goede gok 🙂

Je kunt hier reageren

