Leids Detail 213

Eindelijk weer eens een aflevering van Leids Detail. We beginnen met een bijna landelijk plaatje dat toch echt binnen de singels is geschoten. Dan een pand met een fraaie gevelversiering en tot slot een deel van een stoer gebouw. Tip: de route van foto 1 naar foto 3 loop je in een paar minuten!

Als je in het Rembrandtpark staat zie je aan de overkant van het Galgewater de huizen van de Van der Tasstraat, een klein doodlopend straatje aan de Morsweg. Het was vroeger niet ongebruikelijk dat de bouwer een straat naar zichzelf, zijn vrouw of een van zijn kinderen vernoemde. In de meeste gevallen gaf de gemeente er later een andere naam aan. In dit geval bleef de naam, die in  1884 door de bouwer van de huizen, de firma Van der Tas en Zn., werd gegeven, echter bestaan. De grond behoorde toen nog tot de gemeente Oegstgeest.
Op de foto hieronder zie je een in de 17e eeuw gebouwd huis aan Breestraat 8. In 1900 werd de voorgevel in opdracht van de arts Timmermans ontworpen door de architect Fontein, inclusief de sierhekjes en de tegeltableaux.

Op de laatste foto zie je de vroegere Wittepoortkazerne aan het Noordeinde.  Tot 1825 was hier een paardenstalling en een bedelaarshuis te vinden. In 1826 werd hier voor 325 soldaten en vier onderofficieren een kazerne gebouwd door Salomon van der Paauw. Tegenwoordig is het een bedrijvencomplex. Het gebouw dankt zijn naam aan de verdwenen Wittepoort.
.

A.s. dinsdag is ook de Tja-rubriek weer terug!

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

11 reacties op Leids Detail 213

  1. platoonline zegt:

    Mooie serie. Die eerste foto blijft opmerkelijk. Dat zullen ze bewust in stand hebben gehouden om het vriendelijke karakter van Leiden te accentueren.

  2. rietepietz zegt:

    Ik moet toch beter opletten als ik weer eens in de breestraat kom , zo’n prachtig pand hád me toch op moeten vallen ,waarschijnlijk heb ik téveel in de etalages lopen kijken 😉

  3. Ghita zegt:

    Wat heeft Leiden toch veel mooie plekjes, echt leuk dat je via Leids detail deze import Leidenaar daarop attendeert.
    groetjes Ghita

  4. Tjan zegt:

    De terugkeer van Leids Detail vier ik met een score van 2 uit 3. De panden aan de Breestraat ken ik wel, maar herkende ik niet.

  5. boomkruiper zegt:

    Ha Leiden weer in jouw spotlights. Wat een mooie tegelranden laat je zien 🙂

  6. renesmurf zegt:

    Mooie kleurige geveltjes, daar is toen echt met aandacht aan gebouwd!
    Het geeft toch wat sfeer, en is al heel vaak bewonderd!

  7. Thérèse zegt:

    Weer mooie stukjes Leiden en interessante weetjes. Dat van die straatnamen bijvoorbeeld. Dat grote huis, de laatste foto, ik zou gezworen hebben dat het een notarishuis zou zijn. Zo deftig.
    Een fijn weekend!

  8. Caecil zegt:

    Nou, ‘Leidse Tagrijn’, je voorspelling klopte hoor: 2 uit 3. Getver…………….
    Heerlijk om weer een Leids Detail op vrijdag te zien!!! En nu óp naar de Veluwe.
    Fijn weekend!

  9. klaproos zegt:

    prachtige gebouwen tagrijn, en dan een hartje om af t e sluiten:-)

    mijn vrijdag kan niet meer stuk:-)

  10. Hanny zegt:

    Ook al spiegelen de huizen van de Van der Tasstraat prachtig in het water, ik ga toch voor het rijk versierde gebouw.
    Ik wens je een heel goed weekend!

  11. wat ik mij afvraag;
    bestaat er ook een tagrijnstraat? 😀

    wat een prachtig versierde voorgevel heeft het huis van dokter timmermans!! zelfs meer dan een eeuw later is dit een lust voor het oog!!

Je kunt hier reageren

