Nieuw Leyden

Een kwart eeuw geleden werd het terrein waarop de resten van de gasfabriek en de panden van het openbare slachthuis stonden, opgeruimd en geschikt gemaakt voor nieuwbouw. Dit gebied lag direct tegen het centrum van Leiden en op zich is het al vrij uniek dat zo een nieuwe wijk ontstaat op een steenworp van de oude stad.

De wijk staat tussen woningen die enige jaren na de stadsuitbreiding van 1896 zijn gebouwd. Maar ook om een andere reden is Nieuw Leyden uniek. De meeste huizen zijn boven parkeerkelders gebouwd waardoor dure bodemsanering overbodig was.

Wat de wijk vooral bijzonder maakt is de manier waarop de huizen tot stand zijn gekomen. De toekomstige bewoners konden namelijk hun eigen  huis ontwerpen en bepalen hoe de straat moest worden ingericht.
 

Samen met hun toekomstige buren werd zo een blok volgebouwd en een architectenbureau werkte het plan verder uit.

De bewoners van het pand hierboven kozen voor metselwerk van gekleurde stenen die kriskras tegenelkaar aan zitten. En ook de familie die sierlijke strips tegen de woning hadden bedacht, kregen hun huis op precies op maat. 

Op de hoek van de Voltastraat staat dit witte huis. De bewoners bedachten het concept en architectenbureau Gaaga werkte deze blikvanger verder uit.

Er is veel ruimte voor de kinderen en ook is er een ruime groenvoorziening.

De huizen zijn niet goedkoop. De huren van de huurwoningen liggen vanaf 900 euro per maand en de koopwoningen variëren tussen 300.000 en 648.000 euro.

Een paar gebouwtjes van het oude slachthuis zijn blijven staan als monument. Hierin zit een peuterspeelplaats en een kinderopvang. Ook zal er een restaurant komen.
Zo krijgt de wijk langzaam gestalte. Er moeten uiteindelijk achthonderd woningen komen, waardoor het de grootste zelfbouwwijk van ons land zal worden.

Dit bericht werd geplaatst in Stad en land en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op Nieuw Leyden

  1. Dit hadden ze deels in Harderwijk moeten toepassen in de nieuwe wijk Drielanden.
    Wat een afwisseling van huizen. Alleen zijn de prijzen niet goedkoop, maar je
    krijgt er ook wat voor. Gaat het een beetje met de gezondheid?
    Een hartelijke groet van ons, Albert en Mara

  2. Thérèse zegt:

    Ik vind zo iets heel leuk, eigen dingen kunnen bedenken. Het geheel is dan misschien wat rommelig maar altijd beter dan die deprimerende almaar dezelfde huizen. Mooie reportage Tagrijn!

  3. boomkruiper zegt:

    He eindelijk geen gestampte pot 🙂 HEERLIJK! Zie in dat huis met die dansende steentjes een hele groot berg met boeken :))

  4. De wijk is echt mooi geworden he.

  5. haagsallerlei zegt:

    Inderdaad verre van een Vinexwijk!
    Mooi en minder mooie woningen naar mijn smaak, maar geen eenheidsworst.

    Overigens; ‘dit terzijde’ is wel heel sterk!

  6. Ghita zegt:

    Ik vind het er best leuk uitzien, al vind ik niet alle zelfontworpen huizen echt mooi.
    Een wijk in Leiden die ik niet ken, ziet er toch best gezellig uit.

  7. rietepietz zegt:

    Hoewel er mooie huizen tussen zitten eh….staan natuurlijk , vind ik het als geheel toch behoorlijk rommelig .
    Men had naar mijn idee beter kunnen kiezen voor steeds een paar huizen van een zelfde ontwerp bij elkaar , ook dan is er afwisseling maar ook een beetje eenheid .

  8. Felicita zegt:

    Oef; zit likkebaardend voor de tweede keer bovenstaande foto’s te bekijken ! Dat huis met die scheve stenen ! Geweldig ! Helaas natuurlijk weer alleen haalbaar voor de ‘geslaagden’ onder ons..

    Ben momenteel druk bezig met gristenhondenvangen. Hoe komen die opeens in Godsnaam allemaal los ? Die AnusBleker heb ik al bij de kladden. Ik lever ze allemaal in bij het plaatselijke asiel in Reutum. Daar worden ze toch nooit meer opgehaald 😉
    Zodra de laatste veilig opgeborgen zit, komt de mail eraan 😉

    Je zou bijna hopen dat Mauro alsnog -ff- naar Angola moet. Dan zijn we binnenkort tenminste ook van die gristendebielenpartij af..

  9. renesmurf zegt:

    Nou, daar zit wat lelijks tussen zeg.
    Maar goed, ook dat moet kunnen.
    Het lijkt me bij verhuizing wel lastig verkoopbaar, maar daar komen ze tegen die tijd dan wel achter.

  10. Annemarie zegt:

    Wat een aparte buurt op deze manier, maar wel onwijs leuk natuurlijk!
    Weer eens wat anders als de standaard dingen… 🙂
    Sorry.. Ik had je linkje op de 1 of andere manier verloren, maar nou ben ik er weer hoor Tagrijn!

  11. hanneke zegt:

    zo zie je maar, dat nieuwbouw best mooi kan zijn.
    ik zou er zo wilen wonen….

  12. platoonline zegt:

    Het ziet er aantrekkelijk uit en het is een aardig idee om de mensen zelf bij de plannen te betrekken. Haast Vlaams, zou je kunnen zeggen want daar is bijna geen huis hetzelfde. En daar zijn zij ook zeer trots op.

    Het probleem lijkt me te zitten in de prijs. Gezien de crisis zal het moeilijk zijn de wijk vol te krijgen. Hopelijk lukt dat toch want zo’n niet uniforme wijk lijkt me zeer verfrissend. En veel groen. Ja, dit ziet er prima uit.

  13. eva zegt:

    Kijk, dat vind ik nou een leuke nieuwe wijk. Dat zie je niet vaak.
    De meeste nieuwbouwwijken zijn saai en lijken teveel op elkaar!
    gr eva

  14. Caecil zegt:

    Ik rijd eigenlijk altijd alleen over de Willem de Zwijgerlaan lángse Nieuw Leyden en van daar af vind ik er nooit veel aan. Het doet ‘steriel’ aan door het ontbreken van voortuintjes. Jouw reportage laat zien hoe uniek deze wijk is en door jouw uitleg begrijp ik het nu ook beter. Ga er toch eens écht kijken. Dank dus!
    Fijn weekend!

  15. klaproos zegt:

    geweldig uniek om naar te kijken tagrijn, dit spreekt me erg aan 🙂

    die stenen kris kras door elkaar op de gevel,
    da’s wel gaaf hé.

  16. door de toekomstige bewoners mee te betrekken in de ontwerpen krijg je iets unieks, zoveel is duidelijk!

    aan creativiteit geen gebrek!

    je hebt er een boeiende én knappe reportage van gemaakt, tagrijn! 😀

  17. Hanny zegt:

    Niet alle zelfontworpen woningen vind ik mooi, maar de wijk is gelukkig geen eenheidsworst geworden.
    Oeps, een TJA? ‘….koopwoningen variëren tussen 300.000 en 648.000 euro per maand….’

Je kunt hier reageren

