Geen beschuit met muisjes…

Al eeuwenlang wordt kraamvisite getrakteerd op iets lekkers. Een beschuit met veel suiker was een ware traktatie. Later werd de suiker vervangen door anijszaadjes. Het stond symbool voor de anijsmelk die de kraamvrouw moest drinken ter bevordering van de productie van moedermelk. Bovendien hebben die zaadjes een staartje waardoor het een heel klein beetje op een muis lijkt. Nu is de muis ook een van de symbolen van de vruchtbaarheid; iedereen snapt waarom.
Of de muisjes het leuk vinden dat de mens beschuit met muisjes eet is niet bekend, ofschoon John ‘O Mill dacht dat die diertjes wel op wraak uit waren, getuige het rijmpje:
Kleine muisjes hebben grote wensjes:
beschuitjes met gestampte mensjes.
Vorige week was Tagrijn op kraamvisite. Hij had zich mentaal al helemaal voorbereid op de beschuit met blauwe muisjes, want voor een jongen zijn de muisjes blauw en voor een meisje roze.
Maar het schoonzusje van de gelukkige ouders dacht daar toch heel anders over. Zij vond dat dat toch maar eens afgelopen moest zijn en gooide al haar fantasie en creativiteit in de strijd. Zij bakte koek en kneedde marsepein tot een erg origineel hapje voor de kraamvisite. Patisseriewaardig ofschoon de maakster een totaal ander beroep uitoefent.
Maar kun je je voorstellen dat het toch wel enige moeite kostte om je tanden in zo’n kindje te zetten?

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

17 reacties op Geen beschuit met muisjes…

  1. Ghita zegt:

    Wat een originele variant op de aloude beschuit met muisjes.
    En misschien nog wel lekkerder ook.

  2. Plato zegt:

    Nou, ik zou zeggen…. geen genade. Het is zoet en lekker en dus gaan die kindjes er volledig aan.
    (dat zeg ik nu he, maar als ik ervoor zit zal ik vermoedelijk toch even aarzelen)

  3. Je moet er maar opkomen. Geweldige creaties van marsepijn.
    We hebben de foto gedownload. Mogen we hem gaan gebruiken bij een geboorte?
    Als je ons een groot formaat wilt sturen? Heel graag. Natuurlijk gaan we
    rechtsonder © Tagrijn vermelden. Niet met andermans veren pronken.

  4. Thérèse zegt:

    Wat leuk !!!!! Ik snap wel dat mensen er moeite mee hebben in een babietje te bijten, maar toch…bovendien ben ik persoonlijk dol op marsepein en eigenlijk helemaal niet op die muisjes.

  5. boomkruiper zegt:

    Ohhhh GEWELDIG! Dat is nog eens origineel 🙂

  6. Martine zegt:

    Kannibaal! Een beetje onschuldige slapende baby’tjes eten, foei! Persoonlijk ben ik niet zo’n liefhebber van marsepein, maar ik vind wel dat ze er prachtig uitzien!
    (OT: namens Noor bedankt voor je stem)

  7. renesmurf zegt:

    Dat is lekker orgineel! Haast zonde om op te eten.
    Maar na het vastleggen zullen ze vast lekker smaken!

  8. Hildegarde zegt:

    Ooooooooooh, hoe vertederend schattig, geweldig mooi gemaakt, en hoe lief ! Haha, die zouden mijn dochters en ik ook moeilijk kunnen opeten. En van die anijszaadjes (ik heb zelf ook veel venkelthee gedronken toendertijd, om genoeg melk te hebben – en anijszaadjes zijn toch de zaadjes van venkel hé ?) dat daar de muisjes van komen, dat wist ik helemaal niet. Fijn vind ik dat, om te weten hoe de dingen in elkaar zitten.

  9. Dwarsbongel zegt:

    Oeps, dat appelleert toch wel aan reeds lang wegbeschaafde oergevoelens van kannibalistische aard! Maar dat het koek en marsepein is verzoet veel…

  10. rietepietz zegt:

    Dat is wel héél origineel ! Alle betrokkenen natuurlijk mijn felicitaties en ja , natuurlijk moet je even slikken eer je je tanden in zoiets moois zet !

  11. hanneke zegt:

    och, voor alles is een eerste keer, dus ook het eten van beschuit met mensjes.
    ziet er lekker en heel mooi uit!

  12. Annemarie zegt:

    Dat kan ik me zeker voorstellen…
    Maar het zal vast erg goed gesmaakt hebben!!! 😀

  13. haagsallerlei zegt:

    Inderdaad, ik zou ook een stap moeten zetten om zoiiets te eten.
    Wel geweldig gemaakt zeg!
    Bijna zonde om te eten, net als die prachtige kunstwerken soms van marsepein tijdens de feestdagen.
    Hou het toch liever bij beschuitjes met muisjes…

  14. klaproos zegt:

    whaaaaaahaahaha tagrijn dát is nog eens orogineel gevonden,

    proficiat met zulke vrienden 🙂
    geweldig, jawel hé, een stukkie echte marsepein daar zet ik graag mijn tanden in 🙂

    OT Poppy:-)
    wat dacht je van Le Coquelicot 🙂

    ook héél mooi hé.

  15. vooreerst een dikke proficiat aan moeder én zoon, tagrijn!
    (en de rest vd familie, natuurlijk!) 😀

    ik vind het bijzonder origineel bedacht, dit ‘kindjesgebak’!

    wij presenteren trouwens nooit beschuit met muisjes, maar suikerbonen!

    ‘kakkebollekes’ in de (onze) volksmond. 😀

  16. Hanny zegt:

    Wat origineel bedacht en gemaakt door de schoonzus van de gelukkige ouders. Te mooi om op te eten.

Je kunt hier reageren

