Een Griekse mythe

Plotseling was er ellende en rampspoed in de Eurozone: de doos van Pandora was opengegaan. We keken met Argusogen naar Griekenland, de bakermat van onze beschaving en vroegen ons af wie die Augiusstal ging opruimen. Als Griekenland failliet zou gaan, gingen we allemaal naar de bliksem. Hadden we eigenlijk met het binnenhalen van de euro niet het paard van Troje binnengehaald? Zijn we met de teloorgang van Griekenland niet in onze Achilleshiel geraakt? Maar het blijft moeilijk om uit dit probleem te komen. Geld in Griekenland pompen is toch eigenlijk uilen naar Athene dragen; in feite toch het verrichten van Sisyfusarbeid. Wat we er aan de ene kant inpompen, verdwijnt weer aan de andere kant. Een ware Tantaluskwelling. Voorlopig hangt ons het zwaard van Damocles boven het hoofd. Dus wie hakt die Gordiaanse knoop door en vindt de draad van Ariadne?Als de problemen zijn opgelost gaan we een bacchanaal aanrichten.

 

Wie kan dit stukje met Griekse uitdrukkingen aanvullen?
 

Dit bericht werd geplaatst in Stad en land en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op Een Griekse mythe

  1. platoonline zegt:

    Het zou zonde zijn om te proberen er nog meer van te maken. Want dit stukje is af. Heel mooi af. En die zuilen zijn de kroon op het werk. Ik heb het stukje met plezier gelezen.
    En ons pensioen? Wel, dat zal vermoedelijk nog wel meevallen. We zouden nu eerst eens moeten denken aan al die mensen die niet getroffen gaan worden door de crisis maar die er al lang en afdoende door getroffen ZIJN. Mensen niet of nauwelijks pensioen hebben en zich nu al niets meer kunnen permitteren. Mensen die van Donner moeten doorwerken maar die aan elke poort geweigerd worden. Mensen die niet moeten denken of ze één dan wel twee auto’s zullen aanhouden, maar die niet weten hoe ze de maand door moeten komen. Ik ken er zat van in mijn omgeving. Voor die mensen is de wereld daadwerkelijk een augiasstal en er staan geen Herculessen te trappelen om ze schoon te vegen.

  2. boomkruiper zegt:

    Verandert jouw blognaam nu ook in Adonis? 😉
    Liggend in Morpheus armen zal ik er verder over nadenken :))

  3. wie weet moeten we wachten op een orakel, tagrijn?

    of op de olympische spelen van ..

    financiën? 😀

  4. Geweldig Tagrijn jouw woordspelingen op die Griekse tragedie.
    Mara en ik vragen ons af of we nog wel genoeg pensioen zullen krijgen.
    Fijne zondag. Oh ja weet je de website al van je nicht? Die willen we
    namelijk rechtsonder op de foto plaatsen. Beetje reclame voor
    een stadgenoot is nooit weg, neem ik aan.
    Groetjes
    Albert

  5. Zilvertje zegt:

    Dit stuk is niet voor de (Oidi ) p(oe)us, ik ben die ( Den ) Herder die het kind met de doorgesneden pezen naar de bergen bracht en toch werd ook dat een Griekse tragedie, ik vind het prachtig wat je schreef.

  6. rietepietz zegt:

    Tagrijn je hebt jezelf weer overtroffen , wat knap gedaan ! Het lost alleen helaas niets op en dus kunnen we maar het beste denken “na ons de zondvloed “.

  7. Hildegarde zegt:

    Haha, zeer spitsvondig !!!
    Ik vrees dat dit nog een zware Odyssee gaat worden.

  8. renesmurf zegt:

    Ik zou het zo niet weten, het woord poort komt van het latijnse porta, dat weet ik wel.
    Maar latijn is niet Grieks.

    Op zich is er niks aan de hand, als ze falliet gaan is dat alleen jammer voor ze, meer niet.

  9. hanneke zegt:

    het zal nog een hele marathon worden voor de zure fles ouzo leeg is (het laatste is natuurlijk geen griekse uitdrukking, maar toch….. :P)

  10. Wieneke zegt:

    Ik moet om dit logje erg lachen, Tagrijn.
    Homerisch lachen om precies te zijn 🙂

  11. Thérèse zegt:

    Misschien is het wederom de schuld van Zeus die Europa verleid heeft??

  12. klaproos zegt:

    mooi gedaan tagrijn,
    ik weet alleen dat de muze hier gestorven is..

    toen ze in haar achilleshiel geraakt werd:-)

  13. Hanny zegt:

    Mijn hoofd staat er momenteel minder naar om diep te denken. Ik laat dit dan ook even aan mij voorbijgaan.
    De uitdrukking ‘uilen naar Athene dragen’ kende ik niet.

  14. heel mooi gedaan maar nu even te laat om iets te verzinnen 🙂

  15. Nanos zegt:

    Leuk!
    Wat een knap stukje!

Je kunt hier reageren

