Is NS het spoor bijster?

Afgelopen zaterdag wilde Tagrijn met de trein naar Rotterdam. Normaal een ritje van 31 minuten. Maar af en toe moet er aan het spoor worden gewerkt. Meestal zijn de noeste werkers van ons openbaar vervoer daar midden in de nacht mee bezig, maar dit keer was de klus zo ingrijpend dat er die zaterdag geen treinverkeer mogelijk was tussen Den Haag en Rotterdam. Kan gebeuren en dat is ook niet wat Tagrijn dwars zit. Het ging meer om het reisadvies dat de NS via zijn site gaf.
Want wat had Treintje Fop voor Tagrijn bedacht? Eerst in noordelijke richting van Leiden naar Schiphol. Daar op het andere perron overstappen op de trein die je dan via Gouda naar Rotterdam brengt. En dan hoef je geen toeslag te betalen werd er nog bij verteld. Wellicht dachten ze dat de reiziger deze sympathieke geste zeer zou waarderen, maar dat moest er nog bijkomen. En ja, je kunt misschien ook wel over Den Helder. Daar neem je dan de veerboot naar Tessel, vervolgens eilandhoppen, dan via Ameland naar Groningen en dan richting Rotterdam.
Een andere iets passender oplossing was dan toch nog van Leiden naar Alphen aan den Rijn, overstappen op de trein naar Gouda en daar weer overstappen op die trein die van Schiphol kwam en zo richting Rotterdam. Dan rijd je ook wel een lekker eindje om en heb je ook een meer dan dubbele reistijd, maar ja, dan zie je nog eens wat van ons land en het is iets minder absurd dan via Schiphol. Meer smaken kon Treintje Fop niet voor Tagrijn bedenken.
Nee, Trijntje Fop niet, maar mensen die veel met de trein reizen wel. Waarom ga je niet naar Den Haag Centraal en stap je daar over op Randstadrail? Zo gezegd, zo gedaan en met minder dan een kwartier vertraging stond Tagrijn in Rotterdam.

Troosteloos
Overigens wel een heel aparte rit. Want Tagrijn had niet kunnen bevroeden dat dit ritje met deze voor het grootste deel bovengrondse metro hem door een landschap van bijna aansluitende troosteloze nieuwbouwwijken zou leiden. Wie niet gelooft dat Nederland dichtbebouwd is moet dat ritje maar eens maken. En of je nou door Leidschenveen, door Berkel of door Pijnacker rijdt, deze fanatasieloos geboetseerde scheppingen lijken allemaal uit het snelkookpannetje te komen van een oververmoeide architect die snel klaar wilde zijn en zich plots de tijd herinnerde dat hij nog met blokken speelde. Gelukkig duikt de metro bij Blijdorp onder de grond.
Op de terugweg ging het nog sneller, want de aansluiting van de metro op de trein duurde nog geen minuut. Kwart voor elf in de metro en nauwelijks een uur later stak hij in Leiden de sleutel in de voordeur.

Tagrijn vindt dat de NS de naam Treintje Fop echt verdient. Want de NS weet natuurlijk best dat deze verbinding beter en sneller is dan de door hen voorgestelde. Maar willens en wetens doet ze ons oneerbare voorstellen. Het is immers een concurrerende maatschappij… En of dat voor de reiziger sneller en beter is, interesseert hen niet, gij zult met de NS reizen. Treintje Fop… die houden we erin.

Nog sneller
Overigens heeft Tagrijn ontdekt dat de afstand tussen Leiden en Rotterdam nog een stukje sneller overbrugd kan worden. Toen hij naar het station in Leiden fietste werd hem de weg versperd door een optocht van Sint op het paard en zijn Pieten die juist deze dag hadden uitgekozen om in Leiden voet aan wal te zetten. Dus om de trein te halen, moest snel worden omgefietst.
In Rotterdam werkte hij zich vanuit het Centraal Station door een doolhof van houten schuttingen en bouwputten om na een paar honderd meter te worden tegengehouden. Daar kwam warempel Sint aan op zijn paard! Een uur geleden nog gezien in Leiden. Dat had die ouwe snel gedaan! Voortaan gaat Tagrijn dus te paard naar Rotterdam.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Allerlei en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op Is NS het spoor bijster?

  1. haaha die sint!
    gelukkig ging je niet zondag, want toen staakte de metro en werd het een echt probleem. mijn man is toen naar leiden gereden door de mist!

  2. platoonline zegt:

    En tegen dat laatste kan de NS geen bezwaar hebben want het ijzeren ros is immers een prima bijnaam voor de trein. Ik kijk wel eens op teletekst en dan is het me duidelijk dat ik niet via Rotterdam, Roozendaal moet reizen. Om via de Hi Speed via Antwerpen naar Hasselt te rijden kost me dertig euro voor een enkele reis. Vanuit Belgie is dat nog duurder want daar hebben ze het fenomeen lokettoeslag.

    Nu reis ik voor 13 euro 90 naar Maastricht en vandaar met de bus voor 1 euro 60 naar Hasselt. Meer dan de helft goedkoper. Laat de NS maar lekker verlies lijden op dat traject waarvan de treinen ook nog eens om de haverklap uitvallen.

    Prima stukje Tagrijn. Ik lees dat ze ook nog lijnen in de aanbieding doen zodat het treinlandschap nog meer opgeknipt gaat worden. Die kant moeten we uit. Het moet voorwaar niet te makkelijk in het leven worden. Ik ga mij een koetsje aanschaffen. Enige nadeel: ik zal het zelf moeten trekken want voor bruintje heb ik geen geld.

  3. Annemarie zegt:

    Tsja maar heb je op de site van de ns gekeken of 9292ov.nl? Die werken toch meestal wel iets beter is de ervaring. Kan natuurlijk zijn dat dat veranderd is!!

  4. Een heerlijk verhaal waar ik als treinliefhebber niet echt vrolijk van wordt.
    Om met Randstadrail te gaan een goede keus van je. Ook wij zijn wel eens via de oude Hofpleinlijn, thans Randstadrail-lijn, naar Rotterdam gereden en zoals jij het beschrijft inderdaad troosteloos al die satalietsteden.
    Onze Sinterklaas log sluit mooi aan bij die van jou.
    Groetjes
    Albert

  5. Ghita zegt:

    Haha, wat heb je dit leuk geschreven. Treintje Fop.
    Ja, het is wat met de werkzaamheden. de afgelopen twee maanden moest ik regelmatig omreizen of met een NS bus (Leiden- Heemstede oftewel Sightseeing Bollenvelden….kunnen ze volgende keer die werkzaamheden in mei plannen, dan zien we nog wat moois op die bollenvelden.)
    Maar de Randstad rail kan er ook wat van hoor.
    Op station Laan van NOI kun je op de RR stappen, alleen …wisten wij veel …er komt een RR van de RET en eentje van de HTM en voor beide RR’s heb je aparte incheck palen…nou ja voor de RET heb je palen en voor de HTM moet je in de RR inchecken. Tja, da’s balen als je dat niet weet en inchecked bij de RET terwijl je de RR van de HTM moet hebben.
    Dus naast treintje Fop, hebben we ook nog OpgeRandstadRailLicht.

  6. rietepietz zegt:

    Ik verkeerde in de veronderstelling dat er bussen ingezet werden ,misschien alleen in Den Haag?
    De reiziger wordt sowieso niet vrolijk van een rondje langs de stations, Rotterdam , Amsterdam en Den Haag … de éne bouwput is nog groter dan de andere !
    Die Sint is een uitgekookte rakker ……

  7. Hanny zegt:

    Maar snel paardrijlessen nemen! 🙂

  8. Staat NS niet voor Niet Snel ??

  9. Hel slim idee om volgende keer te pard te gaan.

  10. Thérèse zegt:

    Ik ben (soms) ook aangewezen op de trein en heb het allemaal met aandacht gelezen. Ik ben het NIET eens met Renesmurf (sorry René) ; ik vind dat de NS je de kortste weg moet wijzen, maar mijn vraag is wel: Moet je dan wél bijbetalen of dat gedeelte van de concurrent betalen?

  11. renesmurf zegt:

    ja, je gaat mensen niet adviseren om met de concurent te reizen, logisch.
    Dat is dan weer een nadeel van de marktwerking.
    Ik vind het geen foppen, ik vind het duidelijk, de NS geeft alleen aan hoe je met de NS er ook kan komen.

  12. Elmar zegt:

    De NS kan er wat van! Voortaan toch maar bij Sint achterop springen!
    groetjes,
    Elmar

  13. boomkruiper zegt:

    Denk dat de NS een reisbureau begint met onderweg aanbiedingen met verkoop electrische dekens, Texelse schaap dekens, gratis koffie dat wel 😉

  14. Marja zegt:

    Die troosteloze wijken zijn wij ontvlucht. Na familiebezoek in het wilde westen zijn wij zielsgelukkig wanneer wij ’s avonds weer naar het zuiden mogen.
    Ik heb overigens genoten van je verhaal.

  15. Wieneke zegt:

    Zaterdag was het daar een hele toestand.Ik kreeg een horrorverhaal te horen van een familielid die van Zoetermeer naar Rotterdam moest op die dag. Ik geloof dat ze uiteindelijk over Maastricht reden. Niet erg als je toch niks te doen hebt maar als je dure kaartjes voor een evenemet in Ahoy hebt…. dan is het stressen.
    Ja, Sinterklaas is enorm snel. Hij slikt vast iets 🙂

  16. klaproos zegt:

    a horse a horse voor mr,T

    ja erg tagrijn, dat wil mensen in de trein en dan kom j e nooit aan, of heel laat…
    ja dat doet niemand hé…

  17. je had mss over antwerpen naar rotterdam kunnen reizen, tagrijn.

    alhoewel treintje fop af en toe ook in belgië regeert .. 😉

  18. Hildegarde zegt:

    Treintje Fop, daar kunnen ze in België ook wat van. Haha, en sneller met het paard, een mooie afsluiter !

Je kunt hier reageren

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s