Leids Detail 216

Vandaag een wat misleidende foto, een doorzichtig werkje en een poortje uit 1632. Waar vinden we dit allemaal ? Onder de derde foto is het weer te lezen.

De eerste foto is wat misleidend omdat het erboven uitstekende bouwwerk de Pieterskerk is. Het fronton met het ronde raampje is het middelste huis van een rijtje kerkhuisjes aan het Pieterskerkhof. Deze werden tusen 1645 en 1648 gebouwd in opdracht van de kerkmeesters en de huuropbrengst kwam de kerk ten goede. Het huis in het midden draagt van oudsher de naam De Bogd van Guinee. Dit was in de 17e eeuw in meerdere steden een naam voor kroegen van dubieus allooi. Het herinnert ook aan ons koloniaal verleden. Aan de Afrikaanse Golf van Guinea lagen Nederlandse handelsposten waar slaven werden gekocht die naar Amerika werden vervoerd.

Over de tweede foto valt niet veel meer te vertellen dan dat het een kunstwerk is dat staat opgesteld in het park van Museum Volkenkunde.  Sinds het hek naar dit park ook aan de kant van de Morsstraat openstaat is dit park een aardige doorsteek langs de Morssingel geworden.

Tot slot het poortje. Dat staat naast het pand Papengracht 23. Ondanks de ouderdom staan pand en poortje niet op de gemeentelijke monumentenlijst.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op Leids Detail 216

  1. boomkruiper zegt:

    Zucht! … Ja dat is wat ik hier mis. Maar ja daar staat weer heel veel ander schoons tegenover

  2. Zaqina zegt:

    Jammer dat ze niet op de monumentenlijst staan.

    Ik houd niet van moderne kunst, maar vind dat glas wel wat hebben 🙂

  3. jeetjemina zegt:

    Altijd weer interessant die details.
    Geef je misschien ook rondleidingen?
    gr eva

  4. oud en nieuw weet jij mooi te combineren, tagrijn.

    toch kies ik deze keer voor oud en dan vooral voor de kerkhuisjes (?) 😀

  5. Twwe uit drie niet echt slecht dit keer.
    De derde herkende ik pas na je beschrijving.

  6. Dwarsbongel zegt:

    Mooi!
    Wat betreft het niet op de monumentenlijst staan: behalve rijks-, kunnen er toch ook gemeentelijke monumenten worden aangewezen? Zo heb ik in 2000 een gedicht gemaakt voor Coevorden over hun (voorgestelde) plaatselijke monumenten.

  7. Thérèse zegt:

    Weer heel mooie details. Ik krijg altijd zin om eens naar Leiden te komen, maar ja…wie weet? Mooi kunstwerk daar bij dat park.

  8. renesmurf zegt:

    Ik vind het derde plaatje het mooiste, en dan met name om die lantaarnpaal.
    ja, alles wat bewaard moet blijven is geen monument, gek genoeg.
    Die lijst kan vele malen langer.

  9. Annemarie zegt:

    Dat doorzichtig werkje is wel grappig.
    D#aar kun je denk ik leuk mee spelen. 🙂

  10. platoonline zegt:

    Wat mij betreft mag het huis alsnog op de lijst.

    Is dat kunstwerk nieuw? Ik dacht dat op die plaats allerlei zuiltjes met informatie stonden. Of was dat bij een ander museum. Ik haal veel door elkaar want ik ben er te weinig geweest.

  11. Op de derde foto, is dat een steeg? Mooie reportage, maar ja Leiden is dan ook een stad met historie. Nog meer dan de onze. Fijn weekend Tagrijn.

  12. rietepietz zegt:

    Wat een juweeltje dat pand van de eerste foto ,wauw !
    Maar geen kwaad woord over het pandje op de derde foto hoor ,ook schattig ! Het kunstwerk….tja waar doet het me nou aan denken ? Een soort dynamo’s ?

  13. klaproos zegt:

    mooi kunstwerk tagrijn,

    valt het wandelen door de stad je weer mee?
    gata het weer goed met je knie?

  14. Wieneke zegt:

    Mooie foto’s weer. Ik krijg ineens enorm de neiging om dat glazen kunstwerk vol te zetten met kleine gehaakte beestjes. Sorry voor mijn vreselijke cultuurbarbaarsheid. ;-))

  15. Caecil zegt:

    Twee uit drie. Het kunstwerk bij Volkenkunde kon ik niet plaatsen, terwijl ik er met de OMD toch rondgelopen heb. Leuk overigens dat die doorloop er nu is. Past helemaal binnen het kader ‘het langste park van Nederland’ dat langs onze singels loopt.
    Fijn weekend, Tagrijn!

  16. Hanny zegt:

    Drie heel verschillende details. Ieder met zijn eigen boeiende verhaal.

Je kunt hier reageren

