Verbrande schepen

‘Daar moet je toch echt eens naar kijken’… Die kreet ken je wel. Dus zaterdagavond toch maar eens naar Nederland 1 geschakeld: Ik vertrek.
Op vakantie in Zweden ontdekte een echtpaar dat er in het dorpje waar ze logeerden geen fietsenmaker was. De dichtstbijzijnde was maar liefst honderd kilometer verder. Een gat in de markt dus. Ze kochten een bouwval in het dorp en lieten in Nederland alles achter: prachtig huis, de vriendjes en vriendinnetjes van de kinderen van 11 en 13 jaar, een baan…
Na maanden zwoegen om het huis om het krot een beetje bewoonbaar te maken en met leningen tot twintigduizend euro verhuisde het gezin naar het Zweedse gehucht Sysslebäck met 540 inwoners. Zij spraken geen woord Zweeds, maar ach, die handicap zouden ze wel overwinnen…
De man zou fietsen op maat gaan verkopen van zo’n drie- tot vijfduizend euro per stuk, maar toen de winkel openging had de fabriek nog geen fiets geleverd. Bijna alle bewoners van het dorp waren naar de officiële opening van de nog lege winkel gekomen en genoten van de gratis hapjes en drankjes. Daarna werd het stil, heel stil. ‘Maar alle begin is moeilijk’, zei de man monter. Twee maanden nadat de fietsen eindelijk waren geleverd, werd de balans opgemaakt: nog geen enkele fiets verkocht. ‘De gang moet er gewoon nog een beetje in komen’, zei de man opgewekt. ‘En we mikken natuurlijk niet alleen op dit dorp maar op de gehele Zweedse markt’. Natuurlijk. Bij dat soort dingen moet je groot denken.
Ook twee maanden daarna stonden alle fietsen nog in de winkel en had de man zegge en schrijve drie fietsreparaties verricht waarmee hij tachtig euro had verdiend. Hij was er nu pas achtergekomen dat maar drie mensen in het dorp een fiets hadden. ‘En nu zit de klad er dus een beetje in’, stelde hij vast. ‘Maar als ik die fietsen niet verkoop, ga ik er lekker zelf op rijden. Ik ben gek op fietsen’
Omdat het gezin zo wel heel snel door het geleende geld heen ging, ondanks het baantje van zijn vrouw als stagiaire op een school, besloot hij nu ook special food voor fietsers te gaan verkopen waarbij hij weer op een fikse klantenkring rekende. Het zou gaan lopen als een trein. De gehele Zweedse markt natuurlijk, want op die drie fietsers uit het gehucht hoefde hij niet te rekenen.
Ook had hij allerhande instrumenten en een computerprogramma aangeschaft om voor zijn klanten precies te kunnen berekenen hoe hun fiets moest worden afgesteld. En warempel: op een dag kwam een auto voorrijden met daarin een jeugdige Zweedse wielrenner met zijn ploegleider. Na anderhalf uur meten en printen en vellen vol ingewikkelde schema’s kon hij de renner vertellen dat het zadel van de fiets anderhalve centimeter hoger moest. Daarna nooit meer wat van gehoord.
Sneu? Zielig? Of gewoon heel stom? Vul het zelf maar in, maar tegen zo’n programma kan zelfs de beste parodie van Koefnoen niet op.

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei, De media, Over de grens en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op Verbrande schepen

  1. Marja zegt:

    Bedankt voor je reactie. Zoals je ziet heb ik dit al gelezen en gereageerd.
    Fijne feestdagen.

  2. klaproos zegt:

    je moet altijd je droom nagaan tagrijn,

    beter dit dan later altijd spijt hebben te denken
    waarom heb ik dat nooit gedaan:-)

    de liefde van je levenmislopen, omdat je je niet durfde….

    mij niet gezien:-)

  3. boomkruiper zegt:

    Ach wat triest en je zou het ze zo wensen. Maar terug in Nederland opnieuw beginnen zou ik zeggen

  4. Marja zegt:

    Ontzettend sneu. Met name voor de kinderen. Wij kijken niet meer naar dit soort programma’s. Ze zijn gemaakt uit leedvermaak.

  5. Ik heb de hele uitzending gezien en vind die man een grote oelewapper.
    Om op zo’n manier met vrouw en kids te emigreren. Onvoorstelbaar.
    Grtz
    Mara

  6. Je ziet er zo nu en dan mensen bij waarvan je van te voren al weet dit gaat niets worden.
    Ik zet het vaak toch maar in de catagorie zielig maar wel heel erg dom.

  7. rietepietz zegt:

    Ik ken het programma niet maar ik neem aan dat het om Nederlandse emigranten ging en dán snap ik het wel .
    In Nederland wéét je immers niet beter dan dat je met open armen ontvangen wordt als je in een ander land je heil zoekt , tolken genoeg en alle medewerking om een handeltje op te zetten zonder al te veel problemen met papieren en een goed gevulde subsidiepot ,neem ze eens kwalijk dat zij denken dat het overál zo is !

  8. Ghita zegt:

    Ik zie wel eens stukjes van dit programma of varianten hierop. Wat mij steeds weer op valt is hoe naief de mensen zijn. Ze laten alles achter om in een land gaan wonen waar ze de taal niet spreken. Ik herinner mij een aflevering van een stel dat in Andalusie een huis wou kopen om een Bed &Breakfast te beginnen. Ze spraken geen Spaans en erger nog…ze waren nog nooit naar Andalusie geweest. Of een jong stel dat naar Griekenland vertrok, die waren echt tenekrommend, want dat ze geen Grieks spraken okee….maar ze spraken ook amper Engels.
    Ik blijf me verbazen over dit soort naieviteit Ik heb eigenlijk nog nooit een aflevering gezien waar het vertrek wel een succes was.
    groetjes Ghita

  9. renesmurf zegt:

    Toevallig heb ik ook gekeken, gelijk na Paul de Leeuw.
    Ik dacht, Zweden, toch maar eens kijken.
    Wat een saai kutprogramma zeg.
    En gewoon kindermishandeling.

    Die komt nooit meer van zijn schulden af.
    Arme kinderen.

  10. Thérèse zegt:

    Ik heb het programma, geloof ik, een of twee keer gezien. Vergelijkbaar met jouw verhaal. Wat het extra sneu maakte, was dat die mensen echt heel idealistisch waren -ze gingen niet voor het grote geld- maar ondanks al hun werken én werken liep het hopeloos mis. Ik vond het zo in- en inzielig. Ik heb daarna nooit meer gekeken.

  11. Annemarie zegt:

    Achja…
    Soms moeten ze het zelf maar gaan vinden dat het niet heel erg handig is wat ze doen…
    Of zich gewoon beter voorbereiden!

  12. hanneke zegt:

    niet te geloven zeg.
    ik heb alleen het voorstukje gezien en ik meen me te herineren dat het kind ook niet echt gelukkig was.
    wat doe je jezelf en je fam. toch aan!

  13. platoonline zegt:

    Ik heb het niet gezien. Maar nu meen ik toch werkelijk iets gemist te hebben. Ik zou graag hard willen lachen maar om een of andere reden lukt me dat niet. Die man had een ideaal vloog er letterlijk en figuurlijk in. Had hij het idee dat enthousiasme belangrijker was dan marketing? Ik denk het anders had hij zijn afzetgebied wel onderzocht. Enfin, dat zegt iedereen natuurlijk. En daar zitten ze nu. Wat zal er van ze worden?

    OT. De Sint heeft heel uitgebreid op je reactie teruggereageerd.
    http://platoonline.wordpress.com/2011/12/05/het-grote-sinterklaas-interview-ii/

  14. Caecil zegt:

    Hahaha, heel herkenbaar. Wij kijken naar deze programma’s om ons lekker een avondje te ergeren. Hoe dom kun je zijn, zeggen wij altijd tegen elkaar. En inderdaad, @ Wieneke, die kinderen die maar mee moeten! Maar, zoals in dit geval, wie gaat er in nou naar Zweden? De helft van het jaar is het daar donker………………………. Leuk geschetst, Tagrijn, je doet je naam eer aan!

  15. Wieneke zegt:

    Hilarisch en zielig tegelijkertijd. Je hebt het heel leuk geschetst, want ik heb helemaal beeld. Ik vind het altijd wel weer knap dat die mensen tegen de klippen op blijven geloven in succes. En niet een beetje succes, nee…… ze zien de miljoenen al op zich af komen. Het is natuurlijk doodsaai om eerst terdege onderzoek te doen naar de mogelijkheden, maar toch wel heel erg nodig. Je ziet ook wel lui die in Nederland nog nooit een biertje hebben getapt ….. ineens een hotelrestaurant beginnen in het buitenland. Zonder enige vakkennis, hopla!
    Als je alleen of samen bent is dat avontuur nog wel leuk, maar ik vind het altijd minder als er kinderen bij betrokken zijn. Dat maakt je verantwoordelijkheid toch wel groter.

  16. Dwarsbongel zegt:

    Ik heb af en toe een flard van dat soort programma’s gezien. Het is min of meer vergelijkbaar met het beginnen van een eigen zaak, als je niet in die sferen bent opgegroeid. Weet je hoe je het moet aanpakken, en wat je kunt verwachten? Gecalculeerd risico versus gefantaseerd perspectief, kun je het noemen, denk ik…

  17. er is een verschil tss droom en werkelijkheid ..

    jammer dat sommige dat té laat doorhebben?

  18. Hanny zegt:

    Eerlijk gezegd heb ik dat programma nog nooit gezien. En als ik jouw verhaal zo lees, zal ik er ook nooit naar kijken.

Je kunt hier reageren

