Leids Detail 217

Een weegschaal, een geveltje en een olifant op een sokkel die voor dit jaar Leids Detail uitblaast. Dat zijn dit keer de ingrediënten. Volgend jaar gaan we natuurlijk gewoon door, want er valt nog heel wat te zien en te raden in Leiden.

De eerste foto laat natuurlijk de geblinddoekte Vrouwe Justitia zien, bovenop de gevel van Gravensteen aan de kant van het Pieterskerkhof.

Het huis op de tweede foto vinden we aan de Langebrug 85.  Het werd in 1642 ontworpen en bewoond door de timmerman Pieter G. van der Speck die drie jaar later op het achterterrein van het huis het Van der Speckhofje liet optrekken (te bereiken via het Pieterskerkhof.)

Tot slot de olifant.  Die staat op het pleintje voor het vroegere Gewestelijk Arbeidsbureau aan de Oosterkerkstraat. Het gebouw staat al enige jaren leeg.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op Leids Detail 217

  1. Thérèse zegt:

    Leiden is mooi en er is heel veel te zien. Wat sneeuwt het hier heerlijk beschaafd. Op de TV zie ik af en toe toch grote vlokken voorbijkomen.

  2. boomkruiper zegt:

    Bij dat weegschaaltje moet ik direct aan de commissie Deetman denken en haar bevindingen. Dat verjaringsrecht moet nodig herzien worden wat mij betreft

  3. Annemarie zegt:

    aaah dat Olifantje is echt super schattig!
    Wat een leuk beeld.

  4. rietepietz zegt:

    Logisch dat het derde gebouw leegstaat , daar weet die olifant natuurlijk meer van met die grote slurf van ‘m 😉

  5. klaproos zegt:

    goh tagrijn,
    ik ben helemaal weg van die olifant,
    die hebben ze erg leuk gemaakt:-)

  6. Plato zegt:

    Alweer veel geleerd hier. Hopelijk onthoud ik het nu eens allemaal. Dat ik in Leiden loop en heel vaak denk… o ja, Tagrijn schreef hier-… en hier-… en hierover. Laat ik dat dus nu eens wensen voor het nieuwe jaar. Een uitbreiding van mijn persoonlijk geheugen. Draadloos ben ik al.

  7. Ohh en drie uit drie deze week.
    Was hij makkelijk of had ik geluk.

  8. Off topic:
    Beste mensen,
    We hebben er als stad en ik ook op mijn site keihard aan gewerkt en nu is het eindelijk zover.
    Zondag start de 3 FM Serious Request actie vanuit Leiden.
    Ik heb een week vrij genomen en hoop zoveel mogelijk verslag te doen op mijn site en ook op http://www.sleutelstad.nl zullen elke dag verslagen staan.
    Door alle drukte zal ik helaas geen tijd hebben bij jullie te reageren, hopelijk begrip daarvoor.
    Ik hoop dat jullie allemaal ook via mijn site de actie blijven volgen en jullie reacties zijn uiteraard van harte welkom.

  9. renesmurf zegt:

    Ik vind die olifant wel erg bijzonder, en van een afstandje mooier dan van dichtbij!
    Aankomende week zal ik een kijkje gaan nemen in Leiden, eens zien wat ik allemaal herken.

  10. Di Mario zegt:

    Zoals velen vind ik ook de olifant het mooist. Ik zeg, als ze er daar niets meer mee doen. Je weet waar ik woon, dus je kunt hem gewoon bij me thuis droppen als je deze kant op komt.

    Love As Always
    Di Mario

  11. Leo zegt:

    Leuk dat het sneeuwt.

  12. Caecil zegt:

    Hé, dat verhaal van die gevel kende ik niet. Dank daarvoor!
    Ik zie uit naar onze volgende wandeling. Wat dacht je van het voorjaar? Ik heb nog wel wat wensen. Fijn weekend voor nu!

  13. Die olifant is wel toepasselijk. Voor wat betreft dit jaar blaast hij/zij met zijn slurf jouw ‘Leiden-stories’ uit. Het is voor ons weer elke keer genieten wat je allemaal over je stad vertelt. Bedankt!

  14. de olifant steelt deze keer de show, tagrijn!
    alhoewel ik mij afvraag wat het verband kan zijn tss een arbeidsbureau en een olifant? 😀

  15. Hanny zegt:

    Vooral de olifant spreekt mij aan. Het valt me op dat er niet op het beeld gekladderd is.

Je kunt hier reageren

