Boompje

Mijn nicht Wil was ziek. Dat wil zeggen: het jaarlijkse alibi om de kerst in bed door te brengen en te steunen dat ze nu net dit jaar een boompje had willen kopen. Ze is het type dat van haar AOW een klein vermogen bijelkaar weet te sparen voor een eventuele nóg oudere dag. Ze is nooit getrouwd geweest, zonde van haar geld. Haar hart klopte wel, maar nooit voor een ander.
Dus ik belde nicht Wil. Hoe het ermee ging en hoe ze met de kerst bla bla bla. ‘Ik wil uitgestrooid worden over mijn tuintje’, antwoordde ze. ‘Weet je wel wat dat kost?’, vroeg ik.‘O, nou, laat dan nog maar even. Maar als ik de kerst haal, heb ik weer geen boompje. Vandaar.’
Met kerst groeien de vredige gedachten in de mens even snel als het begrotingstekort in dit land, maar geheel tegen dit aardige gebruik in begon nu een of ander duiveltje tegen me aan te praten, dus ik zei: ‘Ik ga wel een boompje voor je kopen. Wat mag het kosten?’Ze spartelde nog even tegen, maar een paar uur later liep ik toch over de kerstbomenmarkt met een opdracht. Ze had nog gezegd: ‘Zeg maar dat het voor een zieke is; krijg je korting’, maar dat toch maar niet.
Met een boom en een doosje met ballen en verlichting stond ik even later voor haar deur. Het gebruikelijke touwtje hing niet uit de brievenbus, dus ik belde aan en tot mijn verbazing deed mijn neef Henk open. ‘Jij ook al?’, schaterde hij. Binnen stond een prachtboom, bijna al helemaal opgetuigd en ik zette mijn exemplaar er dus maar naast. Wil lag wat witjes in haar bed en keek naar deze onbedoelde verspilling. Wat nog erger werd toen een kwartier later nichtje Annie met een kerstboompje binnenkwam.
Nicht Wil lag uitgeteld te staren naar de drie kerstbomen en we waren even bang dat de door haar gewenste uitstrooiing eerder in zicht kwam dan we hadden kunnen bevroeden.
Gisteren ging de telefoon: neef Harry. ‘Je weet hoe Wil is, toch? Nu wil ik een geintje met haar uithalen.’ ‘Je wilt haar verrassen met een kerstboom?’, veronderstelde ik.
‘Goh, ja, hoe weet jij dat nou?’
‘Ach ja, gewoon een vermoeden.’
‘Zal ik het doen?’
Natuurlijk moest hij dat doen. Zal ze vast hartstikke leuk vinden.

Dit bericht werd geplaatst in Verhalen. Bookmark de permalink .

19 reacties op Boompje

  1. Jaco zegt:

    Geweldig verhaal!

  2. staartje zegt:

    Whahahahaha geweldig Die ga ik volgend jaar voorlezen

  3. IkenMij zegt:

    Nu moet ze wel in bed blijven want in de huiskamer kan ze de kont niet keren. Prachtig verhaal Tagrijn, leuk dat je meedeed met deze opdracht.

  4. Lenjef zegt:

    door gierigheid gedreven
    bleef ze amper in leven
    ze voelde zich alleen in haar sas
    wanneer ze ogenschijnlijk ziek was
    en niet kon buiten komen
    op afdingtocht naar kerstbomen
    dan belde ze naar iedereen
    in triest geween
    of een goede ziel haar tegen morgen
    een kerstboom wou bezorgen
    en zoals dat gewoonlijk gaat
    staan goede zielen direct paraat
    met als resultaat
    dat er nu in elke hoek van de kamer
    na een beetje gezaag en gehamer
    een kerstboom te pronken staat

    Prettige feestdagen, Tagrijn.
    Lenjef

  5. Mrs. T. zegt:

    zo, die was meteen voor een paar jaar klaar. 😉

  6. gewoonanneke zegt:

    Wat een leuk verhaal, zie het zo voor me haha. En dan nog niet blij er mee 😉

  7. rietepietz zegt:

    Geweldig verhaal Tagrijn , ik geniet altijd zo van je “geschreven” logjes !
    Een écht kerstverhaal !

  8. Annemarie zegt:

    Eigen schuld, dikke bult.. 🙂
    Nou staat het natuurlijk wel gezellig!

  9. Di Mario zegt:

    Hahahahaha, ik heb genoten van je verhaal.

    Love As Always
    Di Mario

  10. Marja zegt:

    Zo’n mens gun je een oerwoud. ;o)

  11. Leo zegt:

    Ja, dat is een leuk verhaaltje Tagrijn

  12. hanneke zegt:

    haha, en dan straks de hele rotzooi weer opruimen….ik denk dat ze dan nog een beetje zwakjes is…

  13. renesmurf zegt:

    Zo werd het een heel bos! Wellicht wat overdreven, maar dat mag ook wel eens een keer!

  14. Plato zegt:

    Tagrijn: je had zeven woorden bij Joke 🙂 Volgens mij deed je het express 🙂

    ‘Waar laten we moeder met kerst’ kan ook.

  15. klaproos zegt:

    whahaahhaha
    wat een feest zal het daarbinnen zijn, je hebt van die hypochonders die denken dat ze elke week sterven..

    een ding is zeker…
    “ooit” gaat het gebeuren 🙂

    leuk verhaal tagrijn,

    fijne kerstdagen wens ik jullie allen,

    xxx

  16. Pingback: WE-300: de kerstspecial – update: 15-12 | Platoonline

  17. Plato zegt:

    Whahahahahahahaha…. wat leuk. Die Wil blijft er in, wat ik je brom. Geweldig kerstverhaal.
    Ik ga je meteen linken.

  18. boomkruiper zegt:

    Ha ha ha en zo groeide haar huisje helemaal dicht. Maar een luchtverfrisser heeft ze niet meer nodig 🙂

  19. whahaaaa .. al die gezonde geuren van haar kerstbomenbos zullen haar goed doen, tagrijn! 😀

    heerlijk verhaaltje! 😉

Je kunt hier reageren

