Sneeuwverwachting

Het is Driekoningen geweest, maar er is hier deze winter nog geen sneeuwvlok naar beneden komen dwarrrelen.
Waarom zou het op Driekoningen moeten sneeuwen? Omdat ik dan altijd aan dat gedichtje van Anton van Duinkerken moet denken:
Nu zal het wel gauw gaan sneeuwen,
dan worden de wegen wit,
dan rijden de drie kamelen
waarop elk een koning zit
door een woestijn van eeuwen
vol boosheid en gevit.
Dat was vorige winter wel anders toen er in november al een dik pak lag.
Eskimo’s schijnen tientallen woorden te hebben voor de vele soorten sneeuw dat daar blijkbaar valt. Behalve gewone sneeuw valt hier alleen maar natte sneeuw en soms stuifsneeuw. O ja? Dat had je gedacht.  Meteorologen hebben natuurlijk veel meer termen. Op de diverse weerfora op internet kom je prachtige termen tegen en daarom vandaag maar eens een klein overzichtje.
Dakraamsneeuw
Je denkt dat het alleen maar regent, maar op het dakraam kun je duidelijk zien dat het smeltende sneeuwvlokjes zijn. De beginnelingen zullen we maar zeggen. Dit wordt ook kletsnatte sneeuw genoemd.
Lantaarnpaalstaren
Dat is de sport die sneeuwliefhebbers beoefenen om te kijken of het al gaat sneeuwen. In het heldere licht van de lantaarnpaal is dat heel goed te zien. De fanatieke lantaarnpaalstaarders blijven de hele nacht op.
Natte flatsen
Nee, niet van overvliegende duiven, maar half gesmolten vlokjes die snel verdwijnen. Maar wel een graadje hoger op de sneeuwladder dan dakraamsneeuw of kletsnatte sneeuw.
Kiekenpluimen
Nu sneeuwt het pas echt. Lekkere witte vlokken die blijven liggen.
Zakdoekjes
De absolute top. Groter dan kiekenpluimen; erg grote vlokken en binnen een uur ligt er een pak sneeuw waar je u tegen zegt.

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op Sneeuwverwachting

  1. reismeermin zegt:

    Nou de dooi is hier echt goed ingetreden dus de sneeuw die hier lag ligt er bijna niet meer.. Echt een leesachterstand hé..

  2. Thérèse zegt:

    Als het dan toch echt moet (niet van mij, hoor) doe dan maar zakdoeken. Daar kan je wat mee. Ik had ook geen idee dat er zoveel namen voor waren.

  3. Annemarie zegt:

    Hier sneeuwde het op 3 koningen… Goed teken?

    Trouwens van alles wat je noemt, daar heb ik die seizoen al mee te maken gehad!

  4. Ghita zegt:

    Sneeuw…..waar blijf je nou, ik zit er al vanaf december op te wachten.
    Wij noemden vroeger sneeuw, plak sneeuw ( die was goed voor de sneeuwballen en sneeuwpoppen) of drogekorrelsneeuw, daar kon je niks mee beginnen..
    groetjes Ghita

  5. staartje zegt:

    ooit van gehoord Wat een leuk log Kom maar op met die zakdoeken!

  6. platoonline zegt:

    Mijn eerste gedachte was: lullig voor die Eskimo’s dat ze straks die sneeuwtermen niet meer kunnen gebruiken omdat het dan helemaal niet meer sneeuwt. Daarna bleef ik hangen bij lantaarnpaalstaren. Geweldige term. Ik probeer me in te denken dat er dus mensen nachtenlang…. tjonge…

    Denk jij dat we nog sneeuw krijgen dit jaar?

  7. rietepietz zegt:

    Kom maar op met je zakdoekjes …. een winter zonder sneeuw vind ik maar niets !
    De rest van de namen vergeet ik gewoon 😉

  8. God zij dank er is nog steeds geen sneeuw te bekennen in onze dolfijne stad.
    Onze pauze is ook voorbij. Zie blog.
    Groeten
    Mara

  9. Ik behoor duidelijk tot de lantaarnpalenstaarders.

  10. hanneke zegt:

    even naar buiten kijken: nee, hier is het droog, zelfs geen dakraamsneeuw te zien!

  11. zoveel soorten sneeuw en geen vlokje dat wilt vallen? 😀

    hier dwarrelt enkel wat zand!

    (van het zandmanneke) 😉

    truste, tagrijn!

  12. boomkruiper zegt:

    Ik voeg er graag nog wat termen aan toe 🙂 zoals kraaksneeuw, plaksneeuw, stuifsneeuw.
    @wat een heerlijke reactie

  13. renesmurf zegt:

    He, kregen we dat maar allemaal, dan is het pas echt winter!
    Ik kende al die woorden niet, wel natte en droge sneeuw!

  14. Di Mario zegt:

    Ik ken de term, natte sneeuw of sneeuw. En andere sneeuwtermen zijn aan mij niet besteed. Alhoewel ik het wel met een glimlach doorgelezen heb.

    Love As Always
    Di Mario

  15. Hanny zegt:

    Wat een leuke woorden voor dat witte spul. Ik kende ze niet. Heel wat beter dan bijvoorbeeld motsneeuw of poedersneeuw. Wat wij hier te weinig hebben, hebben ze momenteel in de Alpen te veel.

Je kunt hier reageren

