Leids Detail 218

We starten deze eerste aflevering van Leids Detail in het nieuwe jaar met een mooie tekst. Beetje moeilijk te vinden waarschijnlijk. De tweede foto laat een doorkijkje zien en de derde foto een modern pandje in het midden van de stad. Na de derde foto zoals gebruikelijk de toelichting.

Op de eerste foto zie je de tekst ‘So let love grow’. In 2002 maakte Jan Kleingeld dit kunstwerk voor de expositie Beeld en Evenbeeld in de Leidse Hortus Botanicus. Maar daar kon het na de expo niet blijven staan. En zo kwam het uiteindelijk terecht op het dak van het pand Zandstraat 10, waar alleen Google Earth surfers het kunnen vinden.
Op de tweede foto zou de tekst boven de poort eigenlijk alles al moeten zeggen, ware het niet dat dit hofje aan de Doezastraat 1a beter bekend is onder de naam Heiligen Geesthof.
Cornelis Sprongh woonde sinds 1670 in het huis ‘Assendelft’ op de hoek van de Breestraat en de Vrouwensteeg. Toen hij ook in het bezit kwam van het ernaast gelegen pand, bepaalde hij in 1690 bij testament dat dit huis bestemd moest worden voor ‘seven oude vrouwspersonen, sijnde weduwen ofte vrijsters, ende oud boven de vijftigh jaeren’. Toen Sprongh in 1706 overleed, woonde er overeenkomstig zijn wens zeven vrouwen in het hofje. In de gevel bevond zich een gebeeldhouwde duif, die de Heilige Geest voorstelde.
Toen het hofje in 1851 in verval raakte, werd het afgebroken. Aan de Doezastraat, hoek Rapenburg werd op de ruimte die de Ruïne sinds 1807 bood, een nieuw hofje met veertien huisjes gebouwd. In 1920 werd grootscheeps verbouwd en er kwam een regentenkamer bij; in 1926 werd opnieuw verbouwd en kreeg het hofje het huidige aanzien.

Tot slot een gebouw dat te vinden is op de hoek van de Stille Mare en de Stille Rijn. Een stukje nieuwbouw midden in de stad waar je sinds enkele jaren gezonde broodjes kunt eten bij Subway, een landelijke keten.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

14 reacties op Leids Detail 218

  1. Ghita zegt:

    Wauw, dat noem ik nou eens oog voor detail, dat gebouw van Subway…hoe vaak loop ik daar langs, en ik herkende het niet. Het is nog best mooi ook, als je zo het detail ziet.
    Doorkijkje had ik ook niet herkend, vind ik wel erg mooi.

  2. platoonline zegt:

    Omdat ik toch altijd 0 scoor als niet Leidenaar, ben ik me maar eens gaan bezighouden met Cornelis Sprongh. Wat voor heldendaden heeft die man verricht in zijn leven? Nou, helemaal niets. Hij was katholiek rijk, lees ik op wikipedia, erfde ook nog eens een smak geld en was bovendien met een welgestelde vrouw gehuwd. Zijn hofje voor arme weduwen van boven de 50 was derhalve zijn enige wapenfeit. Toch iets goed gedaan in zijn leven. Alleen jammer dat de begunstigden zo slecht onderhoud pleegden. Leuk dat hij hier via zijn hofje eens in een schijnwerpertje staat.

  3. boomkruiper zegt:

    Op stel en ‘sprongh’ zou ik willen verhuizen naar zo’n mooi hofjeshuisje 🙂

  4. Oei oei, slechte score vandaag helemaal nul.
    Ga me zitten schamen in een hoekje. 🙂

  5. Jaco zegt:

    Leuk die daktekst! Ik had van geen van de drie goed geraden, zelfs niet het hofje dat toch om de hoek bij ons ligt helaas 🙂

  6. Betsie zegt:

    Hallo, mijn excuus dat ik niet op dit berichtje reageer.
    Sanoma heeft ons op alle mogelijke manieren geschoffeerd en doet dat nog steeds. Hiermee maakt een groot bedrijf misbruik van haar macht.
    Als wij dit toelaten komt niet alleen Sanoma hiermee weg maar is dit tevens een boodschap voor andere bedrijven: zij weten dan dat de klanten toch niets zullen ondernemen. Dan kan het om bedrijven gaan die diensten of producten aanbieden die veel belangrijker zijn dan onze blogs.
    Dit is ontoelaatbaar, maar ieder individu alleen staat machteloos. Om die reden hebben Margo en Roberto het initiatief genomen een groep te vormen die gezamenlijk kan optreden. Wij willen je vragen je hierbij aan te sluiten.
    Je zult het misschien te druk hebben om iets te doen, dat is geen bezwaar. In een groep zijn er altijd enkelen die handelen namens de hele groep. Hoe groter de groep is hoe slagvaardiger hij kan opereren, hij kan ook individuele acties ondersteunen.
    Wanneer je de acties van Sanoma ontoelaatbaar vindt en je bij de groep wilt aansluiten kun je dit als volgt kenbaar maken: reageren onder het bericht: http://uitwijkpost.wordpress.com/2012/01/12/handtekeningenactie-gedupeerden-van-webstreepjelog/
    Een prettig en ontspannen weekeinde gewenst.
    Groet

  7. hihi .. een kunstwerk dat alleen te zien is door mensen met vleugelkes? 😀

    zo’n poortje werkt uitnodigd!
    zeker als er een mooi hofje achterligt? 😀

    fijn weekend, tagrijn!

  8. rietepietz zegt:

    Toch wel grappig die tekst op het dak , zéker nu er google earth bestaat 😉 maar echt mooi is natuurlijk het alleen poortje naar het heilige geest hofje !

  9. renesmurf zegt:

    Dat was weer een leuk inkijkje!
    Panden die ik waarschijnlijk nooit echt zal zien.

  10. klaproos zegt:

    laat de liefde maar groeien tagrijn:-)
    de sky is de limit:-)

    geweldig om te zien:-)

    leuk dat je weer een logje maakte,

    fijn weekend gewenst

  11. Caecil zegt:

    Leuke details weer, Tagrijn!
    De eerste heeft een kaboutertje me een tijdje geleden ingefluisterd, de tweede kwam me heel bekend voor, en die derde.. daar loop en fiets ik heel vaak langs, maar had hem niet herkend. Staat ook nooit open als ik er langs kom.
    Toch weer niet allemaal goed dus. Aaaaarghhhhhh!

  12. Nanos zegt:

    Waar nu de Subway is, was vroeger onze tuin (heel vroeger ja, tot ergens in de jaren vijftig).

  13. Het poortje vind ik toch het mooist. Die kan het makkelijk winnen van het kunstwerk of van de nieuwbouw.

    Love As always
    di Mario

  14. Hanny zegt:

    Je zult een kunstwerk maken dat na verloop van tijd op een dak wordt geplaatst. Het zou daardoor in de vergetelheid kunnen raken. Gelukkig dat er Google Earth is.
    Ik wens je een heel plezierig weekend!

Je kunt hier reageren

