Leids Detail 220

In deze aflevering van Leids Detail iets met een zandloper, een fraaie deur ergens op nummer 25 en iets dat op een kerk lijkt of dat misschien wel is of was. Raadt de plaat of scroll naar onderen!

Zoals hieronder te zien siert de zandloper het toegangshek van de R.K. begraafplaats op het bolwerk achter de Zijlstraat die in 1828 in gebruik werd genomen.

De fraaie deur geeft toegang tot villa De Kroon op de Stationsweg 25. Vrijwel iedereen die met de trein naar Leiden komt, loopt er langs. De in 1895 gebouwde villa is genoemd naar Arnold Kroon, doctor in de filosofie. Het ontwerp is geïnspireerd op kastelen langs de Loire. Het paste toen wel in het beeld, want dit gebied was toen nog een rustige buitenwijk. De rij met geparkeerde fietsen is inmiddels niet meer terug te vinden. De gemeente heeft een stokje gestoken voor het wildparkeren van fietsen in de omgeving van het station omdat het het straatbeeld ontsiert. Ze horen in de stallingen. Vrijwel dagelijks komt een auto langs die de foute fietsen meeneemt die tegen betaling kunnen worden opgehaald onder het motto: ‘Fiets fout, fiets foetsie’. Nu zet iedereen zijn fiets dus honderd meter verder, want daar mag het wel…

Tot slot de derde afbeelding: dit gebouw is een beetje weggestopt en dat klopt ook wel, want het is een z.g. schuilkerk aan de Oude Vest 133. De kerk werd in 1888 gebouwd voor de ‘dolerende’gemeente van de Nederduitsch Gereformeerde Kerk. De kerk was vanaf de Oude Vest niet zichtbaar. Pas in 1900 werd een gebouw voor de kerk afgebroken en een nieuw entree gerealiseerd.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op Leids Detail 220

  1. Dwarsbongel zegt:

    Zijlstraat, zo ben ik al eens geadresseerd door een buitenlandse firma, terwijl dat een volkomen foute spelling van mijn familienaam is!
    Mooie foto’s weer!

  2. Platoonline zegt:

    Eigenlijk zouden er koetsjes en paarden voor zo’n mooi pandje moeten staan. Zou dat niet wat zijn, dat in Leiden het koetsje weer werd ingevoerd. Hobbelen over Rapenburg en zo?

  3. boomkruiper zegt:

    Ja das natuurlijk geen echte oplossing zo in Leiden met de fietsen. Bestaat er voor de opvang ook een fietsenasiel? :))

  4. Ghita zegt:

    Jeetje, dat gebouw aan de stationsweg, ik herkende de deur niet…..
    Terwijl ik dagelijks daar langs fiets, ik zal morgen eens langzaam fietsen en even goed naar die mooie deur kijken.
    groetjes Ghita

  5. beuzeblaadje zegt:

    Ik moet zeggen het is ook geen fraai gezicht
    die “hoop” fietsen. Maar jouw details zijn wel
    weer bijzonder fraai Tagrijn. Wat heb je die engel
    mooi “genomen” tegen die strakblauwe lucht.

    Groetjessss,
    beuzeblaadje

  6. Tjan zegt:

    Eindelijk weer eens drie uit drie. Die zandloper zou in een van de Harry Potter-avonturen niet misstaan.

  7. rietepietz zegt:

    Het huis komt me inderdaad wel bekend voor ,ik ben natuurlijk wel vaker met de trein naar Leiden gereden , maar de deur herken ik toch niet .!Leiden en fietsen lijken gewoon bij elkaar te horen ,je herkent er de studentenstad in 😉

  8. hele mooie symboliek, die zandloper met vleugelkes, tagrijn!

    fijn weekend,

  9. lachen , ik maar denken waar staat zo’n grote zandloper in Leiden.
    Blijkt hij op het hel bij de begraafplaats bij de Zijlpoort te staan ben ik een paar weken geleden nog dorrheen gelopen.

  10. renesmurf zegt:

    Mooie statigheid weer, je hebt het wel eens overtroffen, maar dit mag er ook zijn.

  11. Di Mario zegt:

    Die zandloper vind ik wel mooi, ook de plek waarbij die hoort.

    Love As Always
    Di Mario

  12. Hanny zegt:

    Een heel symbolisch beeld bij de begraafplaats.
    Mooi voorbeeld van een schuilkerk.

  13. klaproos zegt:

    Ja tagrijn, dat komt me wel weer bekend voor,

    een prachtig mooi detail om t e zien,
    nog even en de zon staat weer hoog te dansen,

  14. Nanos zegt:

    Het eerste plaatje kwam me heel bekend voor, maar ik kon het niet thuis brengen. Schandelijk, ik ben er zo vaak geweest. Mijn halve familie ligt er. Over Begraafplaats Zijlpoort verscheen in november 2008 een boekje met een cd, bij het 180-jarig bestaan. Op de website http://www.janvanhout.nl staat van alles uit het Leids archief, onder andere nogal wat over deze begraafplaats. Je kun je zelfs vinden wie er tussen 1828 en 2006 begraven is.

Je kunt hier reageren

