Ongerijmd rijm

Een jaar of vijf geleden stond op dit weblog een stukje over ongerijmd rijm. Vandaag gaan we op herhaling maar zetten er wel een flink aantal bij. Je ziet twee regels onder elkaar staan en denkt dat de twee gelijke uitgangen van het laatste woord van de regel dan ook wel op elkaar zullen rijmen. Maar daarmee kun je flink de mist ingaan zoals met de woorden fluitje en etuitje:

Van Jan kreeg ik een fluitje,
Van Piet een mooi etuitje.

Natuurlijk wordt iedereen hierbij uitgenodigd ook op zoek te gaan naar ongerijmd rijm. Een update volgt dan.

 Zie je daar dat linke vinkje

Op die tak met dat inkepinkje?

*
 

Wat doe je met die stenen, Ben?

‘Stapelen’, zei hij benepen.

*

Echt heel ziek werd onze meester

Na het eten van een zeester.

Hij werd zelfs bedlegerig,

Dus ‘de erfenis’ dacht ik begerig.

*

Een hert in het mooie Zeeland

Ontpopte zich als dwingeland.

*

Met een tank van duizend liter

Kom je nóg niet op Jupiter.

*

Ik zag in Afrika al tellende

Steeds meer en meer ellende

*

Ik dacht dat het om rommel ging

Maar de ontruiming gold een bommelding.

*

Wie loopt daar in bikini, Ger?

Is dat niet onze minister?

*

Zittend op het lage bed

Leidt de goeroe het massagebed.

*

Na het bijten in Piets penis

Moest hij naar de gevangenis.

*

Ik werd moe van het geslenter

Door de mooie stad Deventer.

UPDATE 26-2-2012
Van Rietepietz, Boomkruiper, Hanny en Tjan meer ongerijmde rijmen ontvangen. Heel hartelijk dank! Ze staan hieronder:

Rietepietz:

Het jochie viel door zijn geren
hij wil rustig lopen leren
Maar dat gaat beslist niet werken
is iets dat ‘k van mezelf herken

Boomkruiper:

Hierbij deel ik u plechtig mede
dat ik dol ben op Enschede

Hanny:

Zoek je mijn oude rommelpot,
kijk dan in het kringloopdepot

Tjan:

Het restaurant van het hotel
Serveert een prima dagschotel

Van zijn arrogante tronie
Las men spot, hoon en ironie

Het was bepaald geen hetero
Die kweelde ‘No more bolero’
Hield die Joling maar zijn snavel

Want ik ben juist gek op Ravel
(en ook op tennissen op gravel)

Griekenland is niet solvabel
Zo bewijst ook deze tabel

Is de doorsnee wijkagent
Qua knuppel links- of rechtsdragend?

Een man kan dus wel degelijk
Verschillende dingen tegelijk

Gerard Joling wervelend?
Ik vind hem juist stomvervelend!

In de binnenstad van Hamelen
Zie je wel ratten, maar geen kamelen

Dit bericht werd geplaatst in Tagrijm en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op Ongerijmd rijm

  1. Pingback: Schrikkelen |

  2. rietepietz zegt:

    Wauw ,wat zijn ze leuk ! Ook een pluim voor Tjan ,die heeft het helemaal begrepen ! Ik doe een natuurlijk wél een poging .

    Het jochie viel door zijn geren
    hij wil rustig lopen leren
    Maar dat gaat beslist niet werken
    is iets dat ‘k van mezelf herken

  3. boomkruiper zegt:

    Hierbij deel ik u plechtig mede
    dat ik dol ben op Enschede 🙂

  4. Tjan zegt:

    Het restaurant van het hotel
    Serveert een prima dagschotel

    Van zijn arrogante tronie
    Las men spot, hoon en ironie

    Het was bepaald geen hetero
    Die kweelde ‘No more bolero’
    Hield die Joling maar zijn snavel
    Want ik ben juist gek op Ravel
    (en ook op tennissen op gravel)

    Griekenland is niet solvabel
    Zo bewijst ook deze tabel

    Is de doorsnee wijkagent
    Qua knuppel links- of rechtsdragend?

  5. Annemarie zegt:

    Poei, dat is wel een lastige…
    maar wel grappig om na te lezen!

  6. beuzeblaadje zegt:

    Echt super, SUPER gaaf Tagrijn!
    Ik ga mijn uiterste best doen ook zo iets
    te verzinnen en dan stuur ik hem op naar jou!

    Groetjesss,
    beuzeblaadje
    OT: Het blijft een geklooi bij weblog, ben alsnog ook
    overgestapt op wordpress!

  7. Dwarsbongel zegt:

    Van Ivo de Wijs komen de volgende “rijm”regels:
    Toe, bespaar mij het gehaspel
    van het voorspel en het naspel

    Ten onrechte zag ik dit o.a. toegeschreven aan Hans Dorresteijn, die ik hier overigens zeer goed toe in staat acht. Ik verwacht dat in het grote boek van de “Opperlandse taal- en letterkunde”, van Hugo Brand Corstius ook wel dergelijke grappen voorkomen.
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Opperlandse_taal-_%26_letterkunde

  8. Jeetje valt inderdaad tegen om te verzinnen.
    Off topic, kleine tip voor leids detail als je snel bent kan je nog net de Groenoordhal nemen 🙂

  9. reismeermin zegt:

    Nou ik vind het leuke ongerijmde rijmen. Maar ik heb er geen paraat.

  10. Platoonline zegt:

    Leuke rubriek. Maar nog niet eens zo makkelijk om te doen.

    Lenjef, die is daar goed in. Het is haast een tweede natuur van hem.

    Dit lijkt me een leuk item voor Lenjef.

  11. renesmurf zegt:

    Ha, dat is erg lastig zeg.
    Ik val bijna in dezelfde fout als Di Mario.

    Iets rijmen dat niet rijmt.

    Gezondheid.
    Iets kwijt!

    Dat rijmt dan weer wel.

  12. klaproos zegt:

    Dit zijn van die heerlijke blogs die mensen aanzet tot aanvullen van je rijtje Tagrijn,
    ik ben vandaag uitgput:-)
    misschien later,

  13. Di Mario zegt:

    Ik voel me meer dan rijk.
    in de oude stad Harderwijk.

    Love As Always
    Di Mario

  14. Hanny zegt:

    Een lastig iets schotel je ons voor. Ik zal er eens een nachtje over slapen.

Je kunt hier reageren

