Schrikkelen

Vorige week stond hier een stukje met ‘ongerijmde rijmen’. Een aantal creatieve bloggers zond hun vondsten op. Dus is er nu een update geplaatst. Even naar beneden scrollen of hier klikken.
Woensdag is het 29 februari, een dag die maar een keer in de vier jaar op de kalender staat. Een gewoon jaar telt 365 dagen, maar dit jaar ‘schrikkelen’ we; we doen er een dagje bij. Onze huidige kalender is gebaseerd op de tijd die de aarde nodig heeft een rondje om de zon te draaien. En omdat we dat net in iets meer dan 365 dagen doen, corrigeren we dat door een extra dag in te voegen. Zouden we dat niet doen dan zou het steeds later lente worden. Dat had men al in 44 voor Christus ontdekt, toen we nog maanden van 28 dagen hadden omdat we ons niet baseerden op de zon maar op de omloop van de maan om de aarde. En omdat het toen nog niet helemaal klopte stelde paus Gregorius XIII in 1582 weer een nieuwe kalender in: bij de eeuwwisseling was er geen schrikkeljaar maar een keer in de vierhonderd jaar wel. Dus 1700, 1800 en 1900 waren geen schrikkeljaren maar 2000 weer wel.
Een oud rijmpje zegt:
’t Is van ’t jaar een schrikkeljaar, dan lopen de meisjes de jongens naar’.
Hoeveel mannen zullen woensdag in spanning zitten wachten op een huwelijksaanzoek van hun geliefde? Hoe dit gebruik in de wereld is gekomen is niet bekend,  maar het bestaat al eeuwen en wordt overal gebruikt. Een keer in de vier jaar, op 29 februari, mogen de vrouwen de man van hun hart vragen.
Op het plaatje zie je Sandra Bullock op haar knieën gaan in de film The Proposal. Maar haar motieven waren niet helemaal zuiver. Dus, mannen, pas op!

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op Schrikkelen

  1. staartje zegt:

    Leuk en de reacties zijn ook erg leuk! Ik ben weer terug op het oude nest http://www.apenstaartje.weblog.nl Het inloggen met mijn nieuwe/oude log lukt (nog) niet.

  2. beuzeblaadje zegt:

    Je vertelt mij niets nieuws over schrikkelen Tagrijn!
    Ik ben vandaag 13 geworden 🙂
    Deze keer is mijn verjaardag heel speciaal want mijn
    oudste dochter is dubbel zou oud als mij maar tegelijkertijd
    ook half zo jong als mij 🙂 Mijn raadseltje aan jou: hoe oud is mijn dochter?

    Groetjessss,
    beuzeblaadje

  3. platoonline zegt:

    Dat van dat ten huwelijk vragen door de vrouw was nieuw voor me. Maria wist het zeker ook niet, anders had ze wel voor me op de knieën gegaan. 🙂 Toch eens even streng toespreken vanavond. Whahahahahahaha.

  4. Thérèse zegt:

    Behalve een huwelijksaanzoek doen, mag je ook een man ten dans uitnodigen, de zgn, schrikkeldans. Zou je ook iets speciaals mogen vragen morgen op deze bijzondere dag? Ja, als je al getrouwd bent, kan je moeilijk nóg een aanzoek doen.

  5. boomkruiper zegt:

    En voor wie zal ik morgen eens op de knietjes gaan :O)
    Ik kende dit gebruik niet eerlijk gezegd maar wel erg leuk zo.
    Heb er meteen een leuk tv-programma bij in gedachten 😉 Gat in de markt 🙂

  6. Ik denk niet Tagrijn dat Mara mij op 29 februari ten huwelijk vraagt, want we zijn op nine eleven 2012 al weer 41 jaar getrouwd. Wat vliegt de tijd. Bedankt voor deze informatie.
    Op onze log weer stukje bekend voor jou.
    Groeten
    Albert

  7. allé, 1 keer in de 4 j mag een vrouw ook een keertje op haar knieën gaan? 😀
    nu weet ik niet of dat een voorrecht is? 😉

    @ als al die lijntjes een keertje zichtbaar zouden worden, we zouden erin verstikken, vrees ik? 😉

  8. Di Mario zegt:

    Toch blijft het een bijzondere dag. Maar als je op die dag trouwt, zul je het gouden huwelijk nooit redden.

    Love As Always
    Di Mario

  9. renesmurf zegt:

    Goh, ik meende juist dat er elke 100 jaar geen schrikkeljaar was en elke 1000 jaar wel, of zo.
    Ik zou het op zich niet erg vinden dat het steeds eerder lente wordt, dat vind ik ook het geinige aan het suikerfeest, dat valt elk jaar eerder.
    Een schrikkeldag zou ik liever in de zomer hebben, waarom nou juist de winter langer maken?
    Maar evengoed, het zij zo.

  10. rietepietz zegt:

    Het lijkt me gewéldig om op schrikkeldat geboren te worden , na 40 jaar pas 10 jaar ouder zijn is natuurlijk de droom van iedere vrouw 😉

  11. Vraag mij af hebben we nu een dag meer of hebben we elke keer drie jaar lang een dag te weinig 🙂

  12. klaproos zegt:

    als de mannen uit moeten kijken nou dan is er héél wat loos tagrijn:-)
    ik ken wel iemand die dan jarig is:-)

    OT nee ik weet niet wie het gedicht geschreven heeft

  13. Annemarie zegt:

    Hummm..
    Ik hoop dan dat ik maar weer thuis ben. Wie weet gaat het dan nog lukken! 😉
    Wat een leuke creatieve nieuwe rijmpjes zitten er tussen zeg! Tjan is wel heel uitgebreid, haha.

Je kunt hier reageren

