Leids Detail 221


Een uithangbord met een achtergrond die vorige week ook te zien was in een stukje over een kerk, een steen met de namen Leiden en Oxford en een steegje. Voor wie bekend is in Leiden bij de laatste een hint: kijk naar de schaduw aan de onderkant.  Natuurlijk weer meer hierover na de derde foto.

Templum Salomonis: de tempel van Salomo. In 1372 stichtte Philips van Leiden hier, op het terrein tussen de Salomonsteeg en de Kloksteeg, een openbare bibliotheek met deze naam. In 1592 werd het terrein tussen Pieterskerkhof en Salomonsteeg opgesplitst en bebouwd. In 1765 kocht architect Van Warendorp het hoekhuis en gaf het een nieuwe voorgevel. Vanaf 1894 is hier het antiquariaat Burgersdijk & Niermans gevestigd. Op de achtergrond natuurlijk de Pieterskerk.


In 1946 ontstond een stedenband tussen de studentensteden Leiden en Oxford.  Ter gelegenheid van het vijftigjarig bestaan van die band werd voor de achteringang van het stadhuis aan het stadhuisplein een steen in het plaveisel gelegd. Helaas op een plek die door de Leidenaars als fietsenstalling wordt gebruikt. Om de foto te kunnen maken moest eerst een fors aantal fietsen worden verwijderd.

 Het steegje is de met een hek afgesloten Fokkesteeg aan de Lammermarkt. De schoenmaker Anthonis Joriszn Focker kocht hier in 1622 als belegging negentien kavels. Op dit stukje grond tussen Lammermarkt en Oude Singel propte hij tientallen woningen, veel meer dan de gemeente had toegestaan. Het straatje noemde hij naar zichzelf. De huisjes waren zeer klein en hadden geen enkele voorziening. Het waren voornamelijk de arme arbeiders die uit Noord-Frankrijk naar ons land waren gekomen, die de lage huur net konden opbrengen. Op deze wijze liet Focker veel meer huizen bouwen. Toen in 1623 de klad erin kwam, bezat hij er meer dan honderd. De huisjesmelker werd onder curatele gesteld; een jaar later was hij failliet en moest hij aan de slag als steenbikker. Aardig detail: een van die arme arbeiders uit Noord-Frankrijk, om precies te zijn Tourcoing, was de voorvader van Tagrijn die hier in 1648 zijn geluk kwam beproeven in de lakenindustrie.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

19 reacties op Leids Detail 221

  1. Jaco zegt:

    Een uit drie, zoals gewoonlijk. Leuk, dat verhaal en het persoonlijke detail van de Fokkesteeg!

  2. De laatste had ik niet goed ondanks de hint met de schaduw.
    En ja veel Leidenaren zijn oorspronkelijk afkomstig uit Frankrijk, altijd leuk om uit te zoeken.

  3. wat een rijke geschiedenis heeft leiden?

    1648 .. ben jij zover terug kunnen gaan met je stamboom, tagrijn?

  4. Thérèse zegt:

    Weer veel moois in Leiden. Wat leuk dat jij van Franse afkomst bent.

  5. Ik heb nog eens met Mara in onze MGB door de Breestraat gereden in een optocht met meer dan 100 MG’s. Ontvangen op het gemeentehuis door de burgemeester en nog een tourrit gemaakt in de omgeving. Heb daar nog een video van. Kan jij je dat nog herinneren Tagrijn?
    Ik verneem het graag van je.
    Groeten Albert

  6. rietepietz zegt:

    Ik denk dat veel inwoners van Leiden door jouw”details” Leiden beter leren kennen en met meer aandacht om zich heen kijken .
    Maar al te vaak weten we bar weinig over “de eigen woonomgeving” .

  7. Ghita zegt:

    Weer wat geleerd over mijn woonplaats, die ik dus duidelijk nog niet ken…
    Ook lang alle plekjes die in Leids Detail langskomen heb ik niet gezien, dus dit is weer erg leuk.
    Ga toch in de zomer eens een stadswandeling maken (met camera)
    groetjes Ghita

  8. kamira zegt:

    allemachies wat een prachtige afbeeldingen

  9. beuzeblaadje zegt:

    Weer heel wat nieuws over Leiden opgestoken Tagrijn!
    Ik “val” voor het uithangbord 🙂

    Fijn weekend,
    beuzeblaadje

  10. Tjan zegt:

    Twee uit drie. Dat steegje ken ik wel, maar kon ik niet zo snel plaatsen. Leuk dat jouw (en dus ook mijn) Leidse geschiedenis hier in 1648 begon!

  11. platoonline zegt:

    Een mooie aflevering, Tagrijn. En zie ik daar op die voorlaatste foto een gedicht staan? Dat doet me denken aan mijn eigen stukje over Alexander Blok waarvan ook een gedicht op en Leidse gevel staat. Als ik weer naar Leiden ga, wil ik al die gedichten zien. Er zal vast wel een soort gedichtenroute zijn.

  12. renesmurf zegt:

    Schitterend weer! En dan afsluiten met die fiets, die staat erg mooi daar!

  13. Di Mario zegt:

    Mooi stukje Leiden weer. Met bijzondere informatie over jouw achtergrond.

    Love As always
    Di Mario

    OT, de reclame is puur uit eigen belang. Dat geef ik toe. Moet toch de winkel van Shirel promoten.

  14. Caecil zegt:

    Waarom ken ik dat steegje niet, zucht………………………………………

  15. Leo zegt:

    Ik woonde op de Oude Singel, en dat steegje was toen open, van de Oude Singel naar de Lammermarkt,het was toen alteid, een heel vies steegje, stonk er heel erg, in 1950 ongeveer, aan de Lammermarkt kant, woonde in de kleine huisjes, maar een paar mensen, en die stonde naar je te kijken, met, wat moet je hier. en de avond, en nacht ,geburde daar rare dingen,

  16. klaproos zegt:

    prachtig om t e zien tagrijn, en die gedichten kwam ik van de week op een blog tegen, weet alleen niet meer waar,
    zag ze in den bosch ook..

    heerlijk uiten op de muren mét toestemming:-)

  17. Annemarie zegt:

    je laat weer prachtige plekjes zien Tagrijn. Genieten in Leiden.
    Dat steegje is wel helemaal super hoor. Zo intiem.

Je kunt hier reageren

