Leids Detail 222

 ‘Ik vind het altijd zo heerlijk als dingen niet doorgaan’, heeft iemand op een muur gezet. Wat wel doorgaat is natuurlijk Leids Detail, met verder nog wat kleine raampjes en een binnenplaats. Natuurlijk staat de beschrijving weer wat verderop.


De tekst is te vinden op de hoek van de Vestestraat en de Nieuwe Rijn en is er opgezet door Simone de Jong.
De kleine raampjes horen bij de St. Josephkerk aan de Herensingel.

Tot slot de witte huizen. We hebben vorige keer een doorkijkje laten zien van de Gekroonde Liefdepoort aan de Langebrug. Loop door de poort naar binnen en je komt hier. Vroeger was hier de Bank van Lening gevestigd. Nu is het complex verbouwd tot appartementen. De bank van lening is in 1954 opgegaan in de toenmalige Gemeentelijke Dienst voor Kasbeheer en Kredietwezen. De bank werd opgericht in 1656 door drie lommerds die hier hun bank bouwden. Het gebouw was toen u-vormig, maar toen in 1928 een politiebureau aan de Zonneveldstraat werd gebouwd, moest het noordelijk deel verdwijnen.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

15 reacties op Leids Detail 222

  1. Pingback: Vernielen: een verzetsdaad?! | "Me dunkt…"

  2. platoonline zegt:

    Die spreuk intrigeert mij het meest. Waarom schrijft ze dit? Wat zit er achter? Dat vertelt Simone er natuurlijk niet bij. Van heel ver komen geuren van herkenning bij me opdoemen. Als iets niet doorgaat, dan gebeurt er iets anders. Zodat het leven wellicht een wending krijgt die je niet verwachtte. Een mens is altijd op zoek naar het nieuwe maar houdt zich tegelijkertijd zo graag bij het oude, bekende.

  3. Caecil zegt:

    Aaarrrggghhhh, alleen de eerste goed. Natuurlijk! Ik heb deze tekst zelfs op een canvas laten zetten, vind hem zo leuk. Alleen de mensen om mij heen vinden hem raar, want wie vindt het nou heerlijk als dingen niet doorgaan als je je er misschien wel op verheugd hebt? Ik geniet altijd enorm van alle nieuwe mogelijkheden als iets niet doorgaat, ook al vind ik dat jammer. Nou ja, niet uit te leggen.
    Ben een beetje laat met reageren, want ik was een lang weekend in Rome. Binnenkort afspreken?

  4. ram1955 zegt:

    Leuke tekst. Ik ben het ermee eens.

  5. Jaco zegt:

    Een uit drie. Ik ben al jaren fan van die tekst!

  6. beuzeblaadje zegt:

    Ik dacht heel even dat je die tekst zelf op de foto
    had gezet Tagrijn maar het staat er werkelijk op de muur 🙂
    Grappig!

    Fijn weekend,
    beuzeblaadje

  7. staartje zegt:

    Ik vind die muurgedichten in Leiden zo leuk. Ik vind dit een heerlijke zin in een prachtig lettertype.

  8. klaproos zegt:

    Heerlijke tekst tagrijn,
    da’s erg leuk gevonden,
    dank voor dit detail,

    OT
    een fake e-mailadres doet het wel 🙂

  9. boomkruiper zegt:

    En die lommerd zie ik maar al te snel weer in dit pand kruipen met de huidige regering. Wat voor een tekst zal ik eens op mijn huis zetten? 😉

  10. Tjan zegt:

    Hmm, 1 uit 3 slechts. De tekst kon ik helemaal niet thuisbrengen, en van de raampjes had ik gedacht dat ze van het Academiegebouw aan het Rapenburg waren. Volgende keer beter.

  11. de dakkapelletjes zijn bijzonder mooi, tagrijn!
    en dat vinden, zo te zien, de duiven ook?? :-))

  12. Di Mario zegt:

    En waarom heeft Simone dat gedaan?

    LoveAs always
    Di Mario

  13. renesmurf zegt:

    Wat een kleine raampjes he, op die kerk, die springen er het meeste uit.
    En dan te bedenken dat ze ook af en toe geschilderd moeten worden, vast een heel gedoe om er bij te komen en dan zo klaar.

  14. gewoonhanny zegt:

    Een grappige tekst om op de muur te bevestigen.
    De raampjes zijn leuk. De binnenplaats vind ik een beetje sfeerloos.

  15. Annemarie zegt:

    Ik vind die raampjes het leukst.
    Wat leuk dat die zo bewaard gebleven zijn.

Je kunt hier reageren

