Landgoed Elswout

Aan de rand van westelijk Haarlem ligt zuidelijk van de spoorbaan in het zuidelijk Kennemerland het oude landgoed Elswout. Sinds 2010 is het prachtige wandelgebied opengesteld voor publiek. Het is zonder enige twijfel een van de mooiste buitenplaatsen van ons land. Op de 85 ha kun je daar aangename uren doorbrengen.Tagrijn deed dat dan ook en wil je daar deelgenoot van maken. Midden in het gebied ligt de gerestaureerde Oranjerie waar het goed eten en drinken is. Hoewel… hieronder vind je nog een andere tip!

Als u bent uitgewandeld is het aardig het oude Koepad te volgen richting Ramplaan. Daar staat het aloude Het Wapen van Kennemerland. Daar kun je bij mooi weer op het terras genieten van een hapje en een drankje met uitzicht over de weiden met koeien.  Maar vooral ook even naar binnen gaan, want deze oude taveerne is zoveel mogelijk in de oude toestand gelaten. Vroeger was het een pleisterplaats voor de visvrouwen die van zee naar de stad kwamen wandelen met hun handel en hier met hun vis even een rustpauze namen. Zowel binnen als buiten stonk het hier behoorlijk naar vis. Deze gelegenheid werd dan ook ‘De Stinkende Emmer’ genoemd. Maar daarvan is nu niets meer te merken.

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur, Stad en land. Bookmark de permalink .

19 reacties op Landgoed Elswout

  1. Jaco zegt:

    Mooie fotoserie! En geweldig, die benaming van dat kroegje 🙂

  2. beuzeblaadje zegt:

    Woow dat is een heel mooi gebied Tagrijn!
    Toen wij onlangs naar Schagen zijn geweest hebben
    we een lange wandeling gemaakt door de Amsterdamse
    Waterleiding Duinen. De foto’s in het bos doen me aan dit gebied denken.
    In de Stinkende Emmer zou ik graag eens wat willen nuttigen :-))

    Fijne zondag verderrrrr,
    beuzeblaadje

  3. Loontjuh zegt:

    Bekend terrein, is prachtig daar.

  4. platoonline zegt:

    Een zoals gewoonlijk professioneel verslag met prachtige foto’s. Tijdens het lezen en kijken ging er een luikje in mijn herinneringen open. Ook was ik aangesloten bij een organisatie die mij het land inzond om cursussen te geven. Die had een keer een bijeenkomst en die werd gehouden in die Oranjerie. Mij staat de uitgestrektheid van al die met bomen doorkruiste velden nog voor de geest. Helaas was er toen geen tijd voor een wandeling en later is het er ook niet meer van gekomen. Maar nu staat ie in mijn geheugen genoteerd.

  5. rietepietz zegt:

    Had ik dit maar geweten toen ik vorig jaar een dagje in Haarlem was ,wat een práchtig park !
    Daar heeft Tagrijn ongetwijfeld de schildersogen wagenwijd open gehad !

  6. staartje zegt:

    Al die landgoederen zijn erg mooi. Dit huis heeft wel extra allure. De foto met die beuken met het prille blad is geweldig mooi. Elswout ken ik alleen van er even langs rijden. Beeckestein, Velserbeek en Waterland (bij Velsen) ken ik vrij goed. Ze komen allemaal voor in het boek van Marie van Zeggelen (een liefde in Kennemerland)

  7. Zo lees en leer ik nog eens wat. Prettig dat het Landgoed is opengesteld voor het publiek. Er valt zoveel moois te zien. Alleen al een bezoek aan de Stinkende Emmer lijkt me de moeite waard. Ik ga het op mijn “wandellijstje” zetten. Bedankt!

  8. dit lijkt mij inderdaad een prachtig gebied, tagrijn!
    da’s genieten, daar, zeker als er een terrasje volgt na de wandeling! 😆

    de voc-poort is er gelukkig nog, tagrijn.
    in 1 van mijn vorige sri lanka blogjes is die aan bod gekomen. 😉

    http://curieuzeneuzemosterdpot.weblog.nl/bericht/lieflijk-stadje/

    opmerkelijk is, dat alle gebouwen binnen deze oude stadsmuren van galle, gevrijwaard gebleven zijn bij de tsunami van 2004.

  9. Iens zegt:

    Leuk om de omgeving weer eens te zien. Ik heb een paar jaar op de Abel Tasmankade in Haarlem gewoond. Bruggetje over, langs het kleine grachtje en dan de bomenweg volgen. We wandelde daar vaak. Als ik het nog goed weet dan bestaat het grote huis alleen uit de buitenmuren.

  10. RenéSmurf zegt:

    He, volgens mij is Loenatik daar opgenomen!
    Een prachtig gebied zeg, heerlijk wandelen!

  11. annespike zegt:

    Wat een prachtig stukje natuur Tagrijn!
    Dit is pas echt genieten. 🙂
    Leuke foto’s en wat een bomenrijen.

  12. Ziet er mooi uit en lekker dichtbij.
    Trouwens gefeliciteerd met Tjan.

  13. boomkruiper zegt:

    Ben helemaal aan het zingen geslagen:

    Zij riep gewis: Wie koopt er mijne vis? sangejo
    Zij riep gewis: Wie koopt er mijne vis? sangejo
    ‘k Heb rog en vloot die nog levendig is
    Met de rikken en de klikken en de loto
    Singe sange joto
    Mie verkoopt de kandelaar
    Sin sangejo

    En ondertussen wandelde ik genietend met je mee

  14. Thérèse zegt:

    Prachtig om daar te kunnen wandelen. Wij wonen net iets te ver van Haarlem af, maar wie weet?
    Wel jammer dat de autentieke vislucht er niet meer is…:)

  15. Caecil zegt:

    Wat mooi daar! Mag de hond ook (los) mee?

  16. gewoonhanny zegt:

    Een prachtig landgoed. Een festijn voor de zintuigen zien, horen, ruiken en proeven! Wat zal men zich daar happy voelen.

  17. Mooi landgoed zeg. Ziet er schitterend uit daar.

    Love As Always
    Di mario

  18. klaproos zegt:

    dat ziet er erg vorsterlijk uit tagrijn,
    een mooie wandeling door de vorsterlijke tuinen, in het vroege voorjaar..

    heerlijk zonnetje erbij,
    oranjebittreke..
    wie doet me wat 🙂

  19. hannekelive zegt:

    wat mooi, dat is zeker een bezoek waard.
    dank je.

Je kunt hier reageren

