Leids Detail 226

Deze week in Leids Detail wat merkwaardige palen, de vraag waar de eerste stoommachine in de Nederlandse textielindustrie heeft gestaan en de woning van een bekende Nederlander… Of niet?



In de Baatstraat, gelegen achter de Langegracht vinden we op een speelterreintje een rijtje gestileerde telegraafpalen. Wie denkt te weten waartoe deze dienen, mag het zeggen!

De gedenksteen voert ons terug naar de tijd van de ooit zo boeiende textielnijverheid in Leiden. Hij is te vinden op de binnenplaats van de Zamenhofstraat. Deze straat ligt aan de Derde Binnenvestgracht en dankt zijn naam aan de ontwerper van het Esperanto. Op verzoek van de bewoners is deze straat alleen bereikbaar voor bewoners en hun bezoekers.

Tot slot de misleidende tekst die suggereert dat Rembrandt hier zou hebben gewoond en gewerkt. Veel toeristen hebben dit huis aan de Muskadelsteeg al op de foto gezet, maar met de grote schilder heeft het niets te maken. Weliswaar heeft hij in de binnenstad korte tijd een atelier gehad dat hij deelde met Jan Lievensz, maar tot zijn vertrek naar Amsterdam in 1622 woonde hij in de Weddesteeg. Het is dus niets anders dan een studentengrap.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

20 reacties op Leids Detail 226

  1. Jaco zegt:

    Ik heb zelf een jaar in de Baatstraat gewoond, en de palen deden wel een belletje rinkelen, maar toch moest ik deze keer alle antwoorden schuldig blijven, tja…

    • Judith zegt:

      Ik heb vier jaar in de Baatstraat gewoond 😉 en heb me toen laten vertellen dat die palen behoorden tot een of andere fabriekshal of bedrijfsgebouw dat er vroeger heeft gestaan. De details weet ik verder niet, maar daar moet wel achter te komen zijn.

  2. beuzeblaadje zegt:

    Zal eens even kijken of ik er toen net als vele toeristen
    ook in ben getrapt. Misschien heb ik dat pand ook wel
    gefotografeerd. De afgesloten straat benauwd me een beetje
    en de palen vind ik, eerlijk gezegd, geen mooi gezicht.

  3. Een heel mooi detail deze week Tagrijn en had ze goed 🙂
    Off topic. je kan oversteken met de fiets of lopend niet met de auto. Je kan wel weer afslaan naar de kooilaan vanaf de groenoordhal kant.

  4. boomkruiper zegt:

    Hoe is het mogelijk dat toeristen daar intrappen 🙂 Heeft hij het zitbankje ook geschilderd soms? :D))

  5. Annespike zegt:

    Leuke plaatsjes laat je weer zien Tagrijn!
    Die palen, ik heb geen idee. Toch een stuk sentiment ofzo??

  6. een studentengrap waar toeristen graag intrappen? 😀

    da’s mss met die palen net zo, tagrijn? 😆

    fijn weekend,

  7. rietepietz zegt:

    sorry ,moest nog even een vinkje wegwerken !

  8. Die palen…het lijkt wel op pilaren van een brug die ze zomaar ergens hebben neer gekwakt. Afijn, je snapt meteen dat ik er verstand van heb.
    De grap van Rembrandt (met extra H in de achternaam) vind ik een flauwe grap.
    En “alleen bereikbaar voor bewoners”…daar ben je toch niet jaloers op??

  9. Ik wil niet voor “paal staan”, en daarom geen oplossing voor jouw merkwaardige palen.
    Esperanto heb ik altijd een doodgeboren kind gevonden. Spreek Engels en Spaans en
    de hele wereld kan je bereizen.
    Studenten hanteren tijdens hun studie vaak halve waarheden.
    Ook namens Mara wens ik je een goed weekend.
    Saludos de
    Albert

  10. rietepietz zegt:

    Tja die palen … ik zou me voor kunnen stellen dat er een soort dakje van gemaakt zou kunnen worden om de spelende kinderen tegen regen te beschermen .Voor “het mooi” zullen ze er niet staan ….maar wie ben ik 😉

  11. platoonline zegt:

    Dat van die palen weet ik niet. Misschien heeft er vroeger een bouwwerk gestaan. Kunnen ze die palen niet gebruiken om het speelplaatsje te overlappen met plexiglas panelen? Dan kunnen de kinderen bij slecht weer lekker blijven spelen.

    Ook deze keer had ik er drie fout. Hoera!! Maar in dat bord over Rembrandt zou ik niet getrapt zijn (want het hangt). Ik dacht dat Rembrandt een atelier in een kelder had. Zijn die huizen trouwens niet van veel latere datum?

  12. Caecil zegt:

    Maar dat is natuurlijk niet helemaal gek, weten jij en ik.
    Mooie reactie van Dwarsbongel over Petrus en zijn rondleiding door de hemel. Ga ik uiteraard onthouden! Ik ga met een blij gevoel het weekend in. Ook voor jou een lekker weekend, tagrijn!

  13. Caecil zegt:

    EINDELIJK HEB IK ZE ALLE DRIE GOED!!!!!

  14. RenéSmurf zegt:

    Ik vind ze prachtig, die palen! Ik zou graag weten hoe en waarom, maar al is het voor sier, ik vind ze mooi.

  15. klaproos zegt:

    gewledig mooi logje tagrijn, jij weet dit als geen ander te presenteren,
    erg mooi met die foto’s,

    een heel fijn weekend voor jou,

  16. Op zich kan ik me wel voorstellen dat je niet de hele dag mensen door je tuin wilt hebben. Maar het hoort er toch een beetje bij vind ik. Doe dan ’s avonds gesloten voor publiek.

    Love As Always
    Di Mario

  17. Dwarsbongel zegt:

    Heb nog even een satelliet opgelaten om de plaats van de palen te bekijken. Die palen lijken me nogal “antiek”, qua vorm en uitvoering.
    Het zou me niet verbazen als er één paal is weggehaald: die zou precies tussen de twee perkjes gestaan hebben: http://maps.google.nl/maps?q=Baatstraat,+Leiden&hl=nl&ll=52.162531,4.495679&spn=0.000468,0.001206&sll=52.469397,5.509644&sspn=3.781568,9.876709&oq=Baatstraat&t=h&hnear=Baatstraat,+Leiden,+Zuid-Holland&z=20

  18. Dwarsbongel zegt:

    Die Zamenhof-binnenplaats doet me denken aan Petrus, die nieuwkomers in de hemel rondleidt. Als ze langs een hoge muur komen zegt hij: “Nu heel stil zijn, achter die muur wonen mensen uit de zwartekousenkerk, die denken dat ze hier alleen zijn”…
    Bij het zien van die palen dacht ik allereerst aan een loopbrug of een kabelbaan, vanwege de forse constructie. Is die locatie ooit binnenplaats of plein geweest van een bedrijf of pakhuis?
    De huizen er achter lijken me tamelijk recent.

  19. gewoonhanny zegt:

    Heel apart de telegraafpalen op een kinderspeelplaats. Ik ben benieuwd of je kunt achterhalen wat de betekenis is.
    Je zult maar in de Zamenhofstraat wonen. Net een gevangenis met dat hekwerk.

Je kunt hier reageren

