Leids Detail 228

Deze keer een wat luchtige en zomerse aflevering van Leids Detail. Waar spuit het water uit de grond, wat doet dat muntje daar en waar vind je deze vergeten vestiging van de failliete DSB Bank? De antwoorden vind je weer als je naar beneden scrollt.
Een paar afleveringen terug stond hier een foto van een onbekend beeld in een nis aan de Hogewoerd. Mysterie: niemand wist wat dat voor een beeld was. Er werd gegist door Leidenaren en niet Leidenaren, maar zekerheid was er niet. Nu wel: ik heb het gevonden en kom er snel op terug.

De zomerse waterstralen vind je op de Beestenmarkt, door de Leidse bevolking de Leidse Bedriegertjes genoemd. Ze bedriegen niet, want ’s zomers spuiten ze altijd. In tegenstelling tot de bedriegertjes die je plotseling een nat pak kunnen bezorgen. Omdat het leuke beelden oplevert twee foto’s hiervan.

Het koperen muntje vind je overal in het centrum in het plaveisel. Ze zijn er door de gemeente neergelegd om de plek van de terrassen af te bakenen. Tot hier en niet verder met je stoelen.
Nee, de DSB is ook uit Leiden verdwenen. Zoals je op de foto hieronder ziet is dit het Stadsbouwhuis aan de Langegracht 72. De diensten die met bouwen te maken hadden bevonden zich tot 1978 niet alleen in het stadhuis maar op allerlei locaties in de stad. In dat jaar veranderde dat door de verhuizing naar dit gebouw van architect Temme.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op Leids Detail 228

  1. Dwarsbongel zegt:

    Jij hebt dat dus ook, dat je iets in een tekst ziet dat helemaal niet zo bedoeld is… (dsb)
    Hier hebben we ook hier en daar zo’n fonteintje, maar dan steeds één zielig straaltje, en die gaan alleen soms met heel warm weer aan. Ik neem aan dat er een gediplomeerde kraandraaier op een fiets vanaf de gemeentewerkplaats moet komen om zo’n ding aan te zetten. Het plezier van de kinderen is er niet minder om!

  2. Ghita zegt:

    De waterstaaltjes herkende ik meteen, ik fiets er dagelijks langs maar volgens mij gaan ze alleen op warme dagen aan. Dat koperen muntje heb ik ook wel eens gezien, grappig , ik dacht dat het een wandelroute was….zou toch ook kunnen, wandelroute langs terrasjes, 😉
    groetjes Ghita

  3. Wat een heerlijk verfrissende log. Op dezelfde dag hadden wij een Drentse waterpartij.

  4. boomkruiper zegt:

    Wat heerlijk verkoelend zijn die bedriegertjes. En heel leuk voor de kids 🙂 Lijkt me een ideaal plekje om je als fotograaf te nestelen 😉

  5. Novelle zegt:

    water altijd leuk om naar te kijken en mee te spelen.

  6. rietepietz zegt:

    Waarschijnlijk ben ik steeds op de verkeerde momenten in Leiden want ik heb dit leuke waterpartijtje nog nooit in werking gezien ,wat leuk!

  7. Caecil zegt:

    Leuke details, Tagrijn! Die DSB kende ik niet, de rest wel. Ik had laatst iemand in een groep die de muntjes gemaakt had. Ze zijn van messing, niet van koper.

  8. platoonline zegt:

    Een leuke moderne Leids Detail deze keer. Tja, water is altijd leuk. Daar worden we allemaal een beetje kind van.

  9. platoonline zegt:

    Ik ga hier later lezen Tagrijn. Maar ik dacht, misschien doe je je met deze link een klein plezier. Dit, n.a.v. je reactie bij Eva.
    http://www.peterkoene.org/balladen/teksten-en-bronnen/twee-koningskinderen/

  10. Wieneke zegt:

    Water is altijd leuk om mee te spelen. Wat handig van die muntjes in het plaveisel. Leuker dan een hek. Ik moet toch weer eens naar Leiden. Het staat op de ‘to do’-lijst.

  11. wat een plezier een simpel waterstraaltje kan opleveren, eh?

    zowel voor kinderen al voor volwassenen (fotografen)? 😀

    die koperen muntjes ogen mss wel mooi, maar wordt het verbod waarvoor ze staan ook gerespecteerd?

  12. Emmelinda zegt:

    Heerlijk, dat waterspel. Zeker als het zo’n mooie, warme dag is. Het is leuk om te zien hoeveel met hoeveel plezier men er speelt :D. Hier in de stad hebben ze het ook geprobeerd. Maar de helft van de tijd staat het uit of is het kapot (wordt er weer aan gewerkt). Misschien moeten ze de kunst bij jullie maar eens afkijken 😉

  13. Dat waterspel hebben ze in Almere ook, dus ik dacht even dat je een kleine uitstap had gemaakt.

    Love As Always
    Di Mario

  14. Ja lachen dat miuntje , ikm heb niet een sgeprobeerd er achter te komen, want ze liggen inderdaad overal.
    Dat water is leuk he.

  15. klaproos zegt:

    dat waterspel is toch zó ontzettend leuk tagrijn,
    heel vermakelijk om naar te kijken hé.
    daar ben ik uren zoet mee:-)

Je kunt hier reageren

