Over citroenen, vastenavondzotjes en andere vreemde zaken…

Een regenachtige maandag… Dus goed weer om weer eens in wat oude kranten te duiken. Dit keer om eens te zien  wat het advertentieaanbod in het Leidsch Dagblad en de Leidsche Courant was in de eerste week van augustus 1912, dus precies een eeuw geleden. Hieronder de opvallendste oogst. Wie weet te vertellen wat een korentiend was? Wie weet wat vastenavondzotjes zijn? Maar zeer prangende vraag: wat moet je nu toch met vijf uitgeknepen citroenen?

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei. Bookmark de permalink .

20 reacties op Over citroenen, vastenavondzotjes en andere vreemde zaken…

  1. Dwarsbongel zegt:

    Prachtig, die oude advertenties! We kijken er nu misschien wat meesmuilend naar, maar dat komt vooral omdat we in een ander tijdsgewricht leven. Bijzonder, dat karnemelkzeep blijkbaar nog steeds bestaat. En bij die VELO wasmachine en wringer komt het beeld terug van een dergelijke combinatie bij opa en oma, waar wij bij inwoonden. Als ze die machine meegenomen zouden hebben uit de periode dat ze in Leiden woonden, had hij wel een ongelooflijke levensduur moeten hebben, maar het merk komt me zo vertrouwd voor…

  2. Thérèse zegt:

    Heel leuk die advertenties. Toen echtgenoot nog bezig was met zijn zoektocht in de genealogie van overopa (ook kunstschilder) zag ik ook vaak, meekijkend, van die intrigerende berichten. Er gaat een voorbije wereld voor je open.

  3. rietepietz zegt:

    Waarom die zes jonge heren van buiten nou juist om “flinke “keukenmeiden “vragen ontgaat me een beetje .Om mee naar de kermis te gaan is dat “flink” zijn toch eerder een nadeel dan voordeel , zo krijg je toch níít de kans” een meisje in nood te troosten “;-)
    Maar wat onwijs leuk al die oude berichtjes al is het enige dat nog bekent is de karnemelkzeep !

  4. platoonline zegt:

    De Tiend of tiende is mij alleen bekend van de middeleeuwse belastingen die door de boeren aan de Graaf moest worden afgedragen. Wellicht kon men hier zijn recht afkopen opdat de volledige winst aan de boer zelf bleef. Omstreeks deze tijd werd deze tiendbelasting trouwens afgeschaft. Dus misschien heeft dit met elkaar te maken.

    Leuke rubriek. Sommige advertenties zijn ongetwijfeld serieus bedoeld maar in deze tijd wekken ze soms de lachlust op. Maar wie weet is dat met elke tijd zo. Dat wij over 30 jaar over onze tijd lachen.

  5. Prachtig die oude advertenties uit het Leidse Dagblad. Handjes wassen met karnemelkzeep en dan aan tafel. Dat zei moeders toch altijd.
    Saludos de Albert

  6. Novelle zegt:

    leuk die oude advertenties

  7. Iens zegt:

    Sorry Tagrijn maar de laatste tijd heb ik problemen met het plaatsen van reacties. Blijkt nu dat het uiteindelijk goed is gekomen m staan alle pogingen erop :-\

  8. boomkruiper zegt:

    Wat een prachtverzameling Tagrijn! 🙂
    Die ‘Blauwe Vaan’ was een geheelonthoudersclub begrijp ik na wat googelen. Denk dat die ‘uitgeknepen citroenen’ mogelijk hun huisblad was?

  9. Wieneke zegt:

    Ze zijn allemaal erg leuk, maar die van die rijke Braziliaanse brouwersweduwe intrigeert me enorm. Ze zegt dat ze schoon en flink is, maar als ze dat allemaal was…… dan hoefde ze toch niet te adverteren. Dan moest ze de kerels toch met een volle bierfles van zich afmeppen?

  10. Emmelinda zegt:

    Er is niet veel veranderd in al die jaren; zelfs toen al op 6 augustus regenachtig weer hahaha.
    Mooi, zulke krantenberichten. Gaaf dat deze bewaard zijn gebleven 😀

  11. Iens zegt:

    Wat een leuke rubriek is dit! Ik heb genoten van al die vreemde verzoeken. Maar dat wat Karnemelkzeep meldt klopt! Ik gebruik het nog steeds het liefst en mag niet klagen over de uitstraling van mijn huid (ahem, al zeg ik zelf).

  12. whahaaaaa .. wat ’n heerlijke knipsels, tagrijn!! 😆

    wat ik mij afvraag;
    behoort dit blog ja of nee bij de onze-
    delijke artikelen? 😆

  13. Wat een oude dingen, maar ook dingen die nog steeds er zijn. Contactadvertenties had je dus toen ookal. Hahahahaha. En maakten die chinesen die zeepjes toen ookal na of waren dat gewoon Nederlanders ;-0

    Love As Always
    Di Mario

  14. Iens zegt:

    Wat een geweldige advertenties en ik heb geen idee wat er allemaal aangeboden wordt behalve de Karnemelkzeep; die gebruik ik nog!

  15. Iens zegt:

    Ik gebruik nog steeds Karnemelkzeep. Eindelijk iets dat amper is veranderd. En dat van die jolige heeren zou ik kunnen vragen aan de heer P. Van Rijn uit Sassenheim. Geweldig leuke rubriek is dit.

  16. Hanny zegt:

    Prachtig deze advertenties.
    Waarvoor uitgeknepen citroenen, geen flauw idee.
    Vastenavondzotjes is de Vlaamse naam voor winterakonietjes. Maar een halve hectoliter hiervan?
    Een tiend was vroeger een belasting. Misschien dat de belasting op een korenakker afgekocht kon worden?
    Ik ben benieuwd of je te weten komt wat er bedoeld wordt.

  17. klaproos zegt:

    OT,
    ja hoor eet jij maar lekker je kloostervarken koteletje,
    ik gun het je van ganscher harte 🙂

  18. klaproos zegt:

    🙂

    heerlijk tagrijn, je berichtjes toveren een smile op mijnen gelaat,
    hihi,
    wat een heerlijk taalgebruik ook hé,

    laat ze maar komen Tagrijn:-)

  19. Die wasmachine is niet duur, jammer dat die zaak weg is. 🙂

  20. Annespike zegt:

    Zelfs toen al contactadvertenties! 🙂
    De tijden zijn dus toch niet zoveel veranderd.

Je kunt hier reageren

