Outsiderkunst uit Japan

In Japan worden mensen met een psychiatrische aandoening of een verstandelijke handicap meer dan in ons land, als ‘eng’ beschouwd. Ze voelen zich buiten gesloten, outsiders, en zoeken contact met hun buitenwereld.  Zij doen dit door creatieve uitingen: hun diepste verlangens, onderdrukte herinneringen en levendige fantasieën.
Het Dolhuys in Haarlem heeft werk van hen bijeengebracht in deze expositie die nog tot en met 2 september te zien is. De bezoeker wordt gevraagd stil te staan bij de grens tussen normaal en abnormaal.

Soms is het werk lief, dan weer seksueel getint, vaak agressief of deprimerend. Deze kunst leidt vaak tot verwarring bij de beschouwer: Is dit wel echte kunst? Maar misschien moeten we niet oordelen of beoordelen, de gangbare criteria loslaten en gewoon kijken wat zich afspeelt in de hoofden van deze mensen. Waardoor we ze ook wat beter leren begrijpen.
Ik geef dan ook geen toelichting bij de afbeeldingen. Kijk alleen maar.

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op Outsiderkunst uit Japan

  1. Helaas kan ik er niet meer heen. Hier is, denk ik, sprake van onder begeleiding ‘werken’. Het is heel boeiend.

  2. Platoonline zegt:

    Vreemd dat een land als Japan die bijzondere positie inneemt. Hier wordt het moderne kapitalistische denken kennelijk overschaduwd door het traditioneel bijgelovige.
    Soms erotische bizarre kunst. Wat ik met name mooi vind zijn de beelden op foto 8 (die bruine beelden).

  3. jeetjemina zegt:

    Prachtige kunst vind ik het.
    Ze zeggen wel eens: je moet een beetje gek zijn om echte kunst te maken.
    In dit geval is dat waar.
    Het Dolhuys heeft vaak mooie tentoonstellingen en is opzichzelf al een mooi museu,
    gr eva

  4. RenéSmurf zegt:

    Nou, wie het ook gemaakt heeft, het is talentvol! Erg creatief, om lekker naar te kijken.

  5. Kunst is best een beladen woord vind ik altijd! Ik zie hier zéker dingen bij die me aanspreken en dan kan het me niets schelen of dat nou kunst mag heten of niet !
    Er is meer dan genoeg “kunst” die van mij zo de prullenbak in mag !
    Ik heb het dus ook meestal niet over kunst …hoogstens over “kunstig gemaakt ” 😉

  6. Emmelinda zegt:

    Dubbel ook; Erg dat mensen zich buitengesloten voelen. Maar ook weer fijn dat ze hier iets mee kunnen op deze manier.

  7. Wieneke zegt:

    Mooi, lelijk, wel of geen kunst…… ik kan er niks mee, hoor. Het gemaakte spreekt je aan of niet. Het doet je wat of niet. De meest zinloze gesprekken gaan over: ik vind dit mooi en ik vind dat lelijk. De ander kan dan toch alleen maar knikken en zeggen: tja, ieder zijn smaak.
    Dat deze zaken vervaardigd zijn door mensen met een psychische stoornis ….. ik kan het eerlijk gezegd nergens uit opmaken.

  8. staartje zegt:

    Ik vind het beeldhouwwerk mooi dolhuys goed idee! Haarlem ook!

  9. ik denk dat kunst een prachtig medium is om je gevoelens te uiten, zeker voor hen, die moeite hebben om zich verbaal of non-verbaal te uiten.

    ik zie hier meesterlijke werken, tagrijn, met hoogstwaarschijnlijk heel veel diepgang en openbaringen! ik denk dat psychiaters hier een vette kluif aan hebben. 😀

  10. Hanny zegt:

    Wat is kunst? Kunst is voor mij alles wat uit het hart komt, of ik het nu mooi vind of niet. Mensen met een psychiatrische aandoening maken misschien wel grotere kunst dan gezonde mensen, want het komt uit het hart. Zijn alle grote kunstenaars uit het verleden gezond geweest? Ik dacht het niet. Deze werken zijn voor mij zeker kunst. Het ene spreekt mij meer aan dan het andere.

  11. Annespike zegt:

    Heel apart deze kunst…
    Als het nog meer is dan in deze wereld.. Dan is het daar wel heel heftig…. 😦

  12. klaproos zegt:

    ehhh tja, tagrijn sex sells:-)
    ook in japan,
    sommige dingen zijn wel mooi, andere weer niet,
    maar da’s geheel eigen smaak denk ik hé,.

  13. Er zitten mooie dingen tussen. Ook dingen waar ik niets mee kan qua mooi vinden. Maar het is een gedachtewereld die ik wel ken. Ik ben geboren in een dorp die volstaat van instellingen waaronder één voor verstandelijk beperkte mensen.

    Love As Always
    Di Mario

Je kunt hier reageren

