Het Haarlemmermeerlijntje

Wel eens van het Haarlemmermeerlijntje gehoord?  Grote kans van niet, want in 1935 maakte deze stoomtrein zijn laatste rit tussen Leiden, Hoofddorp en Haarlem.  Plannen waren er al in 1844, maar pas in 1912 werden deze gerealiseerd en kon het lokale boemeltje gaan rijden. De houten banken moest men maar voor lief nemen. Aan de Herensingel in Leiden werd een stationsgebouw neergezet en langs het water kwam een loswal. Pas in 1970 verdween het gebouw; alleen het stootblok van de rails langs de loswal is als herinnering nog te zien.

Het inspireerde Tagrijn om twee mannen op het canvas te zetten die misschien wel naar de veemarkt waren geweest en na gedane zaken weer naar huis terugboemelden.

Dit bericht werd geplaatst in Expo, Stad en land en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op Het Haarlemmermeerlijntje

  1. Platoonline zegt:

    Mooi schilderij Tagrijn. Ik schreef het al eerder, je wordt steeds beter.

    Dat treintje, is dat eenzelfde soort treintje als de ‘blauwe tram’ die in de jaren vijftig nog reed tussen Amsterdam en Haarlem? Ik herinner me die nog. Jouw treintje niet. Dat was een andere kant op. Zover kwamen wij nooit. Maar die blauwe tram was nostalgisch en ik was zelfs een beetje kwaad toen ik hoorde dat de lijn was opgeheven. ‘Ach, waar is de tijd naar toe?’ Zou Maria zeggen.

  2. Iedere keer als ik een schilderstukje van jouw hand zie vraag ik me af of je geen expositie zou kunnen organiseren ,ik zou zéker komen kijken !

  3. een échte tagrijn???

    wat een eer om dat te mogen bewonderen!

    en bewonderen doe ik dit, want ja, dit is fantastisch mooi gemaakt, tagrijn!!

    fijn weekend,

  4. Wieneke zegt:

    Goed gedaan! Het geheel straalt rust uit. Je hoeft de gezichten niet te zien om te weten hoe die mannen zijn. Knap als je de verbeelding van de kijker kunt aanwakkeren.

  5. staartje zegt:

    Mooi geraakt op doek!

  6. Hanny zegt:

    Als ik naar je schilderij kijk, voel ik mezelf in een stoomtrein zitten. Lekker rustig door het landschap tuffen.
    Je hebt de mannen in de trein mooi op het doek vastgelegd!

  7. RenéSmurf zegt:

    Zo, dat heeft lang geduurd voor de plannen eindelijk uitgevoerd werden, en dan al zo snel opgeheven! Merkwaardig toch.

  8. Emmelinda zegt:

    Wooo, heb jij dat gemaakt? Wat góed zeg! Wat leuk dat je schildert!

  9. Novelle zegt:

    Ik wist helemaal niet dat jij ook schildert……ben onder de indruk man helemaal

  10. Annespike zegt:

    Sfeervol beeld.
    Doet me denken aan de oude stoomlijn in Stadskanaal.. Maar die rijdt nog steeds!

  11. Natuurlijk heb ik van dit lijntje gehoord. De Haarlemmermeerlijnen, het waren er verschillende, zijn voor de echte spoorwegliefhebber een begrip. Dus ook voor mij. Een mooi schilderij.
    Spoorse groeten
    Albert

  12. klaproos zegt:

    het schilderij is prachtig en het treintje lijkt me errg gezellig reizen tagrijn:-)

  13. Dat lijntje kende ik inderdaad niet. Dat is ruim van voor mijn tijd. Mooi schilderij.

    Love As Always
    Di Mario

Je kunt hier reageren

