Leids Detail 231

Deze keer in Leids Detail een poortje met een winkel, een huis met een uitbouw en een piepklein huisje. Tagrijn was zelf verbaasd dit op deze plek aan te treffen. Zoals gebruikelijk na de derde foto weer een toelichting.

Het poortje op de eerste foto maakt deel uit van een gebouw met drie van die poortjes. Het staat aan de Korevaarstraat. Links en rechts zie je nog de tekst koffie en thee. Hier was dan ook sinds 1924 de koffiebranderij en theehandel Het Klaverblad gevestigd. De winkel  uit 1769 is nog te vinden op de Hogewoerd en voert nog steeds het VOC-embleem.

Iedere Leidenaar roept bij het zien van de foto hieronder: o ja, daar is het.  Op de Hogewoerd tussen Plantsoen en 4e Binnenvestgracht. Hier was vroeger een tehuis voor psychiatrische ouderen Sollglyt.

Tot slot het huisje dat in de verder totaal gerenoveerde Koolstraat op nummer 52 staat. Het huisje is volledig ingeklemd tussen de nieuwbouw en valt daardoor des te meer op. Nog groter wordt de verrassing als je achterom loopt en dan zomaar midden in de stad een achtertuintje aantreft; weliswaar formaat postzegel, maar toch. En dan ook nog een kippenhok!

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op Leids Detail 231

  1. Ghita zegt:

    De eerste twee had ik goed, daar fiets ik dagelijks langs.
    schattig , dat kleine huisje. Kip heeft trouwens ook best een klein huisje (hokje)

  2. Ik had er geen van één goed, maar het minituintje in de stad vond ik wel erg leuk.
    Groetjes Mara vanuit Andalusië waar de zomer nog even doorgaat.

  3. Thérèse zegt:

    Haha, bijna iedereen is wég van dat kleine huisje. Het is natuurlijk ook schattig. Zouden er nu twee kleine mensjes inwonen of maar één?
    Die erker, die vind ik ook prachtig en hij is nogal groot ook; kortom een pracht. En die poortjes?? Die zijn gerenoveerd, denk ik. Is dat ook zo?

  4. een huisje met een tuintje ..

    hihi .. zelfs de kippetjes zijn in verhouding? 😀

    fijn weekend, tagrijn!

  5. Annespike zegt:

    Dat tuintje!
    Hoe geweldig… 🙂
    Mooie plekjes heb je weer gespot Tagrijn.

  6. Wat een práchtige uitbouw ,het hele gebouw vind ik mooi! Maar ook het gebouw met de poortjes is een juweeltje .Ach , mooie gebouwen uitzoeken kunnen we héél goed aan jou overlaten want dat kleintje is natuurlijk óók een schatje !

  7. Plato zegt:

    Een mooi Leids vervolg. Dat kleine huisje natuurlijk als eerste. Het valt op dat je de laatste tijd toch steeds meer de nadruk legt op de wat modernere plekjes. Ook daar zit veel moois tussen, hoewel oud toch mijn voorkeur blijft houden.

  8. Ik ben slechts een maal in Leiden geweest en dat was op doorreis per fiets dus is er weinig van blijven hangen. Je foto’s vind ik geweldig en de manier waarop je ze presenteert is bijzonder. Jij laat eerst de details zien en pas daarna en welk gebouw die vastzitten. Zo krijgt de lezer ook meer aandacht voor de details. Leidenaar of niet 😉 Ik heb al zo vaak gedacht: ik wou dat je dit ook eens in Rotterdam zou doen 🙂 want daar ligt mijn hart.

    Altijd weer zo’n knap oog voor details. Dat kippenhok is de krent in de pap! Práchtig.

  9. De eerste twee had ik goed , dfe Koolstraat had ik echt niet herkend.
    Geinig dat ingeklemde huisje met postzegeltuintje.
    Ik ga gelijk eerdaags eens kijken.

  10. RenéSmurf zegt:

    Kijk eens aan, kippen in de stad! Ja, dat kan prima, heb ik ook.
    Maar niet met zo`n mooie uitbouw.

  11. Die eerste die kende ik….. daar ben ik langs gelopen… Dat huisje vind ik geweldig. Mooi toch zo tussen de nieuwbouw in.

    Love As Always
    Di Mario

  12. Caecil zegt:

    Schattig huisje, hoe kóm je erop……..

  13. Emmelinda zegt:

    Als ze klaar zijn met de kippen kunnen die meteen in dat witte hok naast de achterdeur, ghehehe 😉

  14. Hanny zegt:

    Een leuk huisje met tuintje en kippenhok. Schitterend om daar te wonen. Net Klein Duimpje tussen de reuzen.

  15. klaprooske zegt:

    prachtig om t e zien, alleen wel jammer dat de kippen niet naar buiten kunnen…
    da’s dan weer zonde voor de dieren,
    maar je woont daar wel hemels denk ik 🙂

    fijn weekend tagrijn

Je kunt hier reageren

