Leiden vanuit de hoogte

Leiden vanaf het dak van de meelfabriek; foto’s die maandag al waren aangekondigd. Deze fabriek staat aan de Zijlsingel, dus we kijken vanuit oostelijke richting over de stad. We zien daardoor de Hooglandse Kerk, het Stadhuis en de Pieterskerk in één lijn. Door het inzoomen treedt een verdichting op, zodat het allemaal dicht op elkaar schijnt te staan.

Op bovenstaande foto is dat allemaal nog wat duidelijker te zien.

Hier is achter het Stadhuis ook Molen de Valk te zien.

Als we de camera wat naar links draaien, dan zien we links de Hartebrugkerk en rechts de Marekerk.

Links het gebouw met het torentje van de Sociale Verzekeringsbank en in het midden de toren van het energiebedrijf en het complex eromheen. We kijken nu in noordwestelijke richting.

Hierboven een gezicht over de Zijlsingel.

In zuidelijke richting zien we hier dan nog de Petruskerk aan de Lammenschansweg. Op de voorgronds het Lakenplein, een parkeerplaatsje achter de Waardgracht. Het watertje links is een restant van een binnenvestgracht.

Toen Jan van Goyen zijn gezicht op Leiden schilderde zag je in de verte de contouren van de twee grote kerken en de molens. Kijk en vergelijk.

Tot slot zoomen we optimaal in en kijken zo’n dertig kilometer weg. Over de flats van Zoetermeer heen zien we aan de horizon Rotterdam: de Euromast!

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur, Stad en land en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op Leiden vanuit de hoogte

  1. Ghita zegt:

    Wat is dit leuk om te zien zeg, en dat je Rotterdam zelfs kan zien vanaf de meelfabriek.
    En zo zie ik meteen dat Leiden heel mooi, maar ook best groen is.
    Leuk..
    groetjes Ghita

  2. Helaas ken ik Leiden niet en daar begin ik hoe langer hoe meer spijt van te krijgen. Je maakt echt werk van de foto’s en het is duidelijk te zien waar je hart ligt 😉 Het zijn stuk voor stuk plaatjes.

    Het lijkt me ook heerlijk in een stad te wonen met zo’n oud en bewonderenswaardig centrum. Oude panden en statige herenhuizen geven toch sjeu aan het leven.
    Mijn hart ging meteen sneller kloppen toen ik op de onderste de Euromast herkende. Als je in Dordrecht de toren in de grote kerk beklimt, kun je bij helder weer de Zwaan van Rotterdam zien liggen. Zo apart om te zien hoe dichtbij de steden van elkaar liggen.

  3. We kennen Leiden niet echt, en daarom is een mening geven over deze foto’s moeilijk. Ze zijn mooi en overzichtelijk, maar wat alles nu precies is weten we niet. Dat neem je ons toch niet kwalijk. Fijn weekend en groeten vanuit een nog steeds zomers Andalucia.

  4. De euromast, daar ben ik laatst nog ingeweest. Als ik de foto’s op de log zet, dan moet je maar zeggen of je Leiden ziet.

    Love As Always
    Di Mario

  5. RenéSmurf zegt:

    Goh, wat ligt dat daar toch allemaal dicht bij elkaar.
    Leuk om te zien, zo van boven.

  6. Dwarsbongel zegt:

    Mooie vergezichten! En wat veel kerken…! Ik heb ooit horen zeggen dat ze in Frankrijk net zoveel kazen hebben als er dagen in het jaar zitten, en dat wij ongeveer netzoveel geloven c.q. kerkelijke genootschappen hebben.
    De Euromast, daar ben ik wel eens boven geweest, maar dat is al heel lang geleden. Wonderlijk dat je die kunt zien! Hoever is dat hemelsbreed eigenlijk?
    Nou ja, als het echt helder is kun je heel ver kijken: met het blote oog vanaf de ene kant van de Afsluitdijk de vaste wal aan de andere kant (dat heb ik pas gefietst) en bovenop de dijk Vlieland en Texel, en vanaf Schiermonnikoog de rookpluimen van de Suikerfabriek bij Groningen…

  7. Je bent véél royaler met vergezicht foto’s dan ook maar jij weet dan ook waar je het over hebt !
    Ik zou al die richtingen door elkaar gooien en geen idéé hebben in welke richting ik fotografeer 😉
    Maar jij hebt er een heel compleet “uitzicht” van gemaakt voor ons !

  8. klaproos zegt:

    prachtig tagrijn, dat geeft weer eens een heel andere kijk op leiden,
    mooi gedaan jongen 🙂

  9. Emmelinda zegt:

    Oeh, wat kun je dan ver kijken! Gaaf hoor, echte superfoto’s. Wat een mazzel ook met het weer! Brrr, ik heb hoogtevrees en voel dat ook als ik er naar kijk. Prachtig dat ik nu ook mee kon genieten zonder zo hoog te hoeven klimmen 😉

  10. wat een magnifiek uitzicht over je stad, tagrijn!

    prachtig, al die daken, groot en klein!
    nu zie je pas hoe moeilijk de taak van sinterklaas moet zijn! 😆

  11. Thérèse zegt:

    Met gevaar voor eigen leven, n.l. door het gammele dak te zakken, heb je deze foto’s gemaakt. Je moet dan wel erg dol zijn op jouw eigen stad. Het is een bijzonder gezicht. Nog steeds zou ik verkeerd lopen, dat wel, maar dat ligt helemaal aan mij. Dapper Tagrijn.

  12. Annespike zegt:

    Wow die onderste foto!
    Geweldig.
    Wat een gave dag hadden jullie voor dit uitzicht zeg. Met recht een geluksdag.
    Prachtig om te zien zo de stad. Volop genieten.

  13. Hanny zegt:

    Altijd leuk om een stad van bovenaf te bekijken. En zeker als je zoveel gebouwen kent en herkent.

Je kunt hier reageren

