Stedelijk Museum weer open

Kunstminnend Nederland heeft er jarenlang halsreikend naar uitgekeken: de opening van het geheel gerenoveerde en uitgebreide Stedelijk Museum in Amsterdam. Maar nu is het dan zover. Op 22 september zal de koningin het gebouw officieel openen en een dag later gaan de deuren voor het publiek open.
Tagrijn was afgelopen dinsdag al aanwezig bij de perspreview en is dus in de gelegenheid je hier een voorproefje te geven van wat  je te wachten staat bij een bezoek.
Aan de buitenkant is de honderd meter lange ‘badkuip’ opmerkelijk. De hoofdingang is verplaatst naar de zijkant waardoor duidelijk is dat het gebouw deel uitmaakt van het Museumplein.

De publieke ruimte bevindt zich in het nieuwe gedeelte. Ook zonder het museum verder te bezoeken kan de museumwinkel  en de restauratie worden worden bezocht. Heel goed is hier links nog een deel van het oude gebouw te zien. Ook de bibliotheek die meer dan 130.000 boeken en tijdschriften bevat is vrij toegankelijk.

Opvallend zijn de fraaie roltrappen waarmee je direct naar de tweede etage kunt.


Hierboven enkele  afbeeldingen van het fraaie trappenhuis. Opvallend is de iconische kleurrijke installatie die Dan Flavin maakte voor de omgang van de eerste verdieping.

Een opvallende toevoeging aan de nieuwe entree is is het 200 vk meter  grote wandkleed Inside Outside  dat Petra Blaisse voor de nieuwbouw ontwierp. Het design grijpt terug op de Franse en Belgische gobelins uit de 17e eeuw. Het tapijt verbindt de oud- en nieuwbouw van het museum.

De openheid van het museum wordt extra vergroot  door kijkvensters in het trappenhuis. Zo wordt je door een langwerpige opening een blik op het tapijt en de koffiebar gegund en kun je door een raamovaal de stad bewonderen.

De openheid komt ook tot uitdrukking in de zalen waarvan je er hierboven drie kunt zien. Volgende week vervolgen we onze wandeling en kun je hier enige kunstwerken bekijken.

De bijeenkomst werd geopend door de directeur van het museum Ann Goldstein.Enkele citaten:
Kunst is het vermogen je te verbeelden dat dingen anders kunnen.
-Amsterdam is al lange tijd een proeftuin voor de kunst. Hier kunnen kunstenaars hun experimentele werk ontwikkelen.
-My favourite Dutch word is OPEN.

(Leids Detail is deze keer verschoven naar maandagvond.)

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op Stedelijk Museum weer open

  1. Zakina zegt:

    Nu heeft het museumplein zijn naam waargemaakt, de ingang van Het Museum van Nederland heeft nu de ingang aan het museumplein. Al vind ik van buiten die badkuip walgelijk en zonde van de oude zijkant. Van binnen oogt het gelukkig beter. Gaaf dat de bibliotheek ook gratis toegankelijk is.

    Prachtig trappenhuis en het licht lijkt er echt mee te spelen. Bijzonder dat grote wandkleed.

    Wat heb jij een gave belevenis gehad, Door daar al door heen te hebben gelopen voor het grote publiek dat mocht. Jaloers makend 😉

  2. platoonline zegt:

    Een moderne smaakvolle ruimte. Vooral die speelse lichte kleuren spreken me aan. Het moet een feest zijn om daar eens op je gemak rond te stappen. Ik denk dat je er in één of twee keer niet uitgekeken bent. Mooie impressie van dit prachtige gebouw.

  3. Thérèse zegt:

    Dat ziet er prachtig uit, Tagrijn. Bof jij even alles al te mogen zien. Op de TV zag het óude’ trappenhuis er akelig wit en leeg uit, maar jouw foto’s vertellen iets anders. Ook dat grote tapijt vind ik heel mooi én ook nog functioneel als verbinding tussen oud en nieuw. Ik ben reuze benieuwd naar alles, maar de eerste tijd zal het wel loeidruk zijn, vrees ik. Nou ja, we zien wel.
    Een prachtige reportage! Mijn complimenten!!!!

  4. Caecil zegt:

    Gisteravond Opium gekeken dat vanuit het Stedelijk werd uitgezonden. Een en al herkenning na jouw fotoreportage. Wat een prachtig gebouw! Het staat heel hoog op mijn lijstje om te gaan bekijken (zal wel druk zijn…..).
    Fijn weekend nog!

  5. boomkruiper zegt:

    Dus jij hebt zelfs voor de Koningin uit al een Bad genomen?
    Bij wat ik er tot nu toe van zag op tv had ik wel een beetje dubbele gevoelens, maar jouw mooie foto’s geven me weer hoop. Dank voor je preview!

  6. langs buiten weet het gebouw als erg te imponeren, maar binnen schittert het helemaal, tagrijn!!

    wat een geluksvogel ben jij, om zelfs voor de koningin een bezoek te mogen brengen!

    én ons bovendien mee te nemen! 😀

    dankjewel daarvoor!!

    fijn weekend,

  7. Aha, jij zat met je fototoestel op de eerste rang!
    Mooi ruimtelijk gebouw, open en veel licht…daar houd ik van. Alleen jammer van de buitenkant. Dat heeft meer weg van een voetbalstadion.

  8. Nou ja , het mócht ook wat kosten heb ik begrepen ! Misschien ga ik er ooit wel eens kijken maar een echte museumganger ben ik eigenlijk niet en mijn eerlijke mening is wel dat zóveel geld weaarschijnlijk wel beter besteed had kunnen worden !

  9. klaproos zegt:

    ja mooi tagrijn, enig weken geleden was het nog dicht, toen we langs kwmane,
    dat was wel jammer,
    het is wel en’rm mooi en groot ook hé

  10. Pffffff sta helemaal te hyperen wat is dit geweldig mooi geworden.

  11. RenéSmurf zegt:

    Ja, eindelijk maar toch, het lijkt me best eens leuk om het eens te bekijken.
    Hoewel ik de buitenkant meteen al wel een beetje lelijk vind.

  12. Emmelinda zegt:

    Oh prachtig dat trappenhuis! Och, eigenlijk alles ;-).

  13. Wauw, wat een mooie ruimte is het geworden.

    Love As Always
    Di Mario

Je kunt hier reageren

