Pokkeweer

‘Pokkeweer, vindt u niet?’  De man die vrijdagmiddag naast mij stond te schuilen onder de luifel van een winkel aan de Haarlemmerstraat keek mistroostig naar de hemel. ‘Je kunt tegenwoordig niets en niemand meer vertrouwen, meneer, de krant niet, de politiek niet en zelfs buienradar niet’. Hij toonde me zijn horloge. ‘Hier, kijk maar, half drie. Zou het droog zijn. Sta je hier voor gosiemekul.’
‘Tja, heel vervelend’, vond ik oprecht en vervolgde ‘Als het op drie oktober maar droog is.’
‘Zeg dat wel, meneer. En taptoeavond ook, voor al die jongens en meiden van die sportclubs die daar in de stromende regen in hun dunne sportkleren lopen met al die uite fakkels, want die krengen blijven dan natuurlijk niet branden. Triest gezicht, meneer. En dat alleen maar om een krans te leggen in het Van der Werfpark. Nou, zal die gozer blij mee zijn, zo’n krans om z’n nek. Daar krijgt zelfs een standbeeld een hernia van. En ze zeggen ook nog dat ie fout was in de oorlog. En dan zie je overal al die straalbezopen jongens en meiden met bierblikjes waar je je een breuk over kan vallen. Om zes uur ’s middags al, meneer, ik zweer het je. En dat gaat dan de hele nacht door. Staan ze de volgende morgen om zeven uur te lallen bij de reveilje.
‘En dan ’s middags natuurlijk weer de optocht’, deed ik een duit in het zakje.
‘Ja, ik ga altijd kijken. Vooral het eind is altijd zo mooi, hè. Dan trekken ze meestal een groot blik van die mooie meiden open die daar dan bijna in hun blote kont ronddansen. Van die soort Braziliaanse meiden. In ieder geval zo’n warm land. Ik wil niet discrimineren hoor, maar van die zwarte meiden met alleen maar wat veren aan, daar kijk ik toch graag naar. Dan is het thuis toch maar behelpen. Zeg nou zelf, dat is toch veel mooier dan al die Willemen van Oranje in die ouwe klerenzooi of de burgemeester met zijn hoge hoed in zo’n rijtuig die dan naar ons zit te zwaaien.”
Dus u gaat eigenlijk alleen maar voor de optocht’, zei ik. Ik had het aan mezelf te wijten, dat hij nu zijn hele doos van Pandora opentrok.
‘Nee, ik moet de  hele dag de deur uit. Want mijn vrouw kookt hutspot. Omdat dat dan weer hoort op 3 oktober. Die stank van peen en ui in huis is niet te harden. Dus eerst de haring en wittebrooduitdeling halen, dat wil mijn vrouw graag. Ben je met pensioen, moet je daar in het holst van de nacht je nest voor uit. En die haring is ook nog es een keer niet te vreten. De koraalmuziek sla ik altijd over, ik ben niet zo’n zangerd. Zeker niet van die kwijlebabbelmuziek. En dan heb je nog de kermis maar dat is ook al één brok ellende.’ Ik keek hem vragend aan. ‘Natuurlijk’, zei hij , ‘je doet al een half uur over honderd meter om er te komen. Veel te druk. En waar kom je dan? In een vreselijke pokkeherrie met alleen maar geschreeuw van die kermislui en keiharde boenkaboenkamuziek. En dan die prijzen, meneer. Ik zal je vertellen, eh.. je hebt nog even?’ Nou liever niet, maar nu je toch bezig bent.
‘Vorig jaar met mijn kleinzoon naar de kermis. De euro’s vliegen spontaan je jas uit. Helemaal debiel die prijzen daar. Opa mag ik in de draaimolen? Huppekee, vijf euro. Maar vooruit, hij dus in die draaimolen. Een normaal kind wordt daar strontmisselijk van, en dan heb je het dus maar gehad, maar hij niet. Stapt eruit en zegt: Opa, nog een keer? Ik zeg : nee joh, dat kan niet nog een keer want opa krijgt deze maand ook niet nog een keer AOW. Maar dat begreep ie  natuurlijk niet. Janken. Loop je met zo’n huilebalk over dat terrein te schuiven. Ik denk, ik stop een zuurstok in zijn bek, drie euro, is tie weer stil, maar nee hoor. Lekker opa, mag ik ook nog een kaneelstok? Ik wil niks slechts zeggen van mijn schoondochter hoor, maar dat is toch een kwestie van goeie opvoeding, vindt u niet?’
Ik gaf hem gelijk want ik wilde nu toch ook zijn Totalen Krieg. Maar die kreeg ik niet. ‘Nou, ik ga maar weer eens’, zei hij plotseling. ‘Maar het giet nog steeds’, zei ik verbaasd.
‘Nou, maakt niet uit. Ik woon hier boven de winkel’. En weg was hij.
Jammer, ik had hem nog graag een hele fijne drie oktoberviering toegewenst. Want ik hou wel van die positief ingestelde mensen

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei, Stad en land, Verhalen. Bookmark de permalink .

21 reacties op Pokkeweer

  1. Dwarsbongel zegt:

    Prachtig verhaal! Was zeker een volgeling van Emile Ratelband?

  2. boomkruiper zegt:

    @ Zou je willen overwegen een stem(men) bij me uit te brengen?
    Ik ga met de rammelende collectebus rond. Ben genomineerd voor Nat. Geo.
    Zo ja, alvast hartelijk dank!

  3. Thérèse zegt:

    Hahahaha, levensecht opgetekend. Ik zal ook maar meedoen met de ‘merkwaardige’ wens: Een fijn ontzet !

  4. Annespike zegt:

    Zolang jij maar je plezier hebt Tagrijn!
    Fijne 3 october! 🙂

  5. Gewéldig verhaal ,( steek die kronkel die ik een paar keer langs zie komen maar mooi in je zak ) zó jammer dat Tagrijn niet vaker z’n pen op ons loslaat misschien vergis ik me maar …. zóu het zo kunnen zijn dat je per ongeluk een broer van Arie tegen het lijf liep ? Ja precies , die broer die op school wél goed opglet heeft en dus géén spreekwoorden en/of gezegdes door elkaar husselt maar nét zo ’n mopperkont is als Arie !
    Het zou me niéts verbazen 😉

  6. platoonline zegt:

    Wat een verhaal, een mooie opmaat naar het feest. En die man… ze bestaan, je komt ze tegen op die plekjes waar oude mannen vaak samenkomen, meestal voor een sigarenwinkel of een Jamin. En daar vertellen ze elkaar van die in vele jaren opgebouwde stalen wijsheden. Je doet er goed aan je daar niet in te mengen. Dat wordt niet op prijs gesteld. Je hebt ze via deze man geweldig beschreven.

  7. Caecil zegt:

    Prachtig verhaal, Tagrijn! Ook voor jou een heel Goed Ontzet gewenst!!!

  8. ik weet niet wat er de derde te vieren valt bij jullie, tagrijn, maar niet iedereen is ermee opgezet, zo blijkt? 😀

    voor mij mag jij een boek vol schrijven met dit soort verhalen, tagrijn!

    ik ben een grote fan van je! 😀

  9. boomkruiper zegt:

    Ja ja die kronkel proef ik ook 🙂 en dan bedoel ik natuurlijk dat het het groot compliment is want ja Carmiggelt was genieten net als dit verhaal van jou. ONTZETtende fijne dag de derde!

  10. Heerlijk verhaal Tagrijn en inderdaad een verhaal wat je zo op vrijwel elke hoek of onder elke luifel zou kunnen horen in Leiden.
    En al regent het pijpestel de komende dagen we lopen toch wer door de stad en staan vijf rijen dik naar de optocht te kijken.
    Tagrijn ook voor jou een Goed Ontzet gewenst.

  11. Emmelinda zegt:

    Hahaha. Die laatste zin ook :D. Mooie log zo 😉

  12. RenéSmurf zegt:

    Mijn eerste gedachte was, laten ze ook buitendingen in de zomer organiseren, oke, dan kan het ook regenen, maar in de herfst vraag je er toch een beetje om.
    Maar aan de andere kant, wees blij dat in die sombere periode iets organiseren!

    En het is duur, en zal alleen duurder worden, maar wel leuk, en hopelijk droog.

    • tagrijn zegt:

      Tja René, dan hadden de Watergeuzen de stad maar niet op 3 oktober 1574 moeten ontzetten, maar midden in de zomer. Zouden er ook minder slachtoffers zijn geweest.

  13. Novelle zegt:

    ja inderdaad je lijkt op kronkel
    mooi geschreven Petje af voor jou.

  14. RenéSmurf zegt:

    Mijn eerste gedachte was, buitendingen moeten ook gewoon in de zomer, dan kan het ook regenen, maar in de herfst vraag je er gewoon een beetje om dat het verregend.

    Maar mijn tweede gedachte was, de herfst is al zo naar, wees blij dat ze juist dan ook dingen organiseren.

    En het is duur, en zal alleen duurder worden, maar wel leuk, en hopelijk droog.

  15. Hahahahaha, ik woon hierboven, die zag ik niet aankomen.

    Love As alwyas
    Di Mario

  16. klaproos zegt:

    wahahahahhaha zeg dat tagrijn, zeg dat….
    awel man,
    ik hoop echt dat het droog is, want ik ben er een keer geweest dat het regende, dat haalt tóch een boel schik van de zaak 🙂

  17. Haha! De mooiste verhalen liggen op straat 😉
    En je moet het weten op te schrijven, dat ook natuurlijk.

  18. Hanny zegt:

    Je bent een meester met dit soort vertellingen!

  19. ram1955 zegt:

    Proef ik hier een kronkel?

Je kunt hier reageren

