Drie October: Hollandsch glorie in de regen

Regen,  regen, regen… dit jaar het decor voor de 438e herdenking van Leidens Ontzet. Maar daardoor laat de Leienaar zich niet uit het veld slaan. Met een paraplu of een Bledderdrooghouder, zoals de roodwitte paraplu’s heten, ging men alweer vroeg op pad. Al waren er toch duidelijk wat minder bezoekers dan andere jaren. Tijdens de optocht stonden de bezoekers soms twee of drie rijen dik, nu waren er zelfs lege plekken te bespeuren. Waarschijnlijk zijn de mensen van buiten de stad nu thuis gebleven. Van een verdubbeling van het inwonertal zal nu zeker geen sprake zijn geweest. Maar dat mocht hem de pret niet drukken.
Het thema van de optocht was dit jaar Hollandsch Glorie. Na de gebruikelijke rijtuigen met heel belangrijke mensen, de watergeuzen die de stad bevrijdden, heel veel trompetters te paard en de gouden koets kwam de Nederlandse driekleur voorbij in de vorm van enkele steltlopende dames.

Het Hollands landschap werd verbeeld door deze wagen. Ook de oude meesters die het landschap op het linnen schilderden waren aanwezig. Tagrijn kwam thuis met 228 foto’s van de optocht en heeft dus een strenge selectie moeten maken, waardoor heel wat onderdelen hier niet aan bod komen.

De oude klederdrachten mochten niet ontbreken. Ik koos voor een wagen met vrouwen uit onze buurgemeente Katwijk.

En ook  een stoet met Hollandse draaiorgels die allemaal het ‘Ik hou van Holland’ lieten klinken trok aan ons voorbij

De band tussen Nederland en Turkije is vierhonderd jaar oud. Prachtig uitgedoste mannen en vrouwen vormden een van de hoogtepunten van deze optocht. Heel jammer dat de vaak kostbare kleding ook hier moest worden ontsierd door plastic regenkleding.

Het koloniale verleden van ons land kwam ondermeer tot uiting in deze wagen.

Een stukje geschiedenis: de overwintering op Nova Zembla. Ze liepen allemaal te bibberen van de kou. Of ze dit tot het eind van de optocht hebben volgehouden, is de vraag.

De figuren van Toonder, zoals Tom Poes en Heer Bommel, alle figuren van de Fabeltjeskrant en (hieronder) Nijntje en zijn vriendjes oogstten veel succes.

Ook de dames uit het Amsterdamse redlightdistrict waren naar Leiden gekomen. Toen Tagrijn de foto maakte werd natuurlijk geroepen dat ik daar wel voor moest betalen. Ik heb ze heel vriendelijk toegeknikt en dat was blijkbaar ook goed.

Een reizende beiaardiere strooide oudhollandse melodietjes uit over de straat:

Twee bekende figuren uit de Hollandse souvenirindustrie

Sensation White, een dance-event nodigde de mensen aan de kant uit mee te dansen, maar dat lukte niet erg.

Echte Hollandse snacks, zoals patat, kaas en bitterballen mochten natuurlijk niet ontbreken.

Ook twee Engelse dropjes trokken aan ons voorbij.

Nederlandse architecten zijn wereldberoemd door hun waterwerken die zij bouwden in de strijd tegen het water. Merijn Tinga en zijn team kunstenaars maakten dit eerbetoon:

Zoals gebruikelijk werd de optocht afgesloten door het muziekkorps K&G en politie te paard. En nu maar weer verder feestvieren in de dolgedraaide stad tot het vuurwerk ons naar huis knalt.  Dan zit het Carnaval van het Noorden er weer op. Waar is het feestje? Duidelijk: hier is het feestje! Daar kan geen Factor X tegenop.

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur, Stad en land. Bookmark de permalink .

17 reacties op Drie October: Hollandsch glorie in de regen

  1. staartje zegt:

    COOL HET GENIETEN SPETTERT ER VANAF. MOOI DAT CULTUUR/geschiedenis zo in ere blijft

  2. Dachten wij toch echt dat onze reactie geplaatst was. Ik zal wel iets verkeerds hebben gedaan. Wat een leuk verslag Tagrijn. Weer heel anders dan LG. Bij jou nat en nog eens nat. Zowel Mara en ik hebben het er behoorlijk koud van gekregen. Gelukkig waren we nog in het warme Andalucia. Nu weer terug en qua temperatuur valt het gewoon een beetje tegen, maar als je je er op kleedt, geen probleem.
    Saludos de Albert

  3. platoonline zegt:

    Laten we eerlijk zijn, In Leiden weten ze wel van feesten organiseren. Daar doet het weer niets aan af. En het leuke is: het is allemaal zo divers. Het is moeilijk kiezen wat nu het leukste is. Maar wel heel origineel vond ik de Nova Zembla kar en die van die Beiaardier. Ook nu heb je, ondanks of dankzij die strenge selectie, een prachtige rapportage neergezet.

  4. Ghita zegt:

    Ondanks de regen zie ik toch veel vrolijke gezichten in de optocht.
    Je hebt er weer een mooi verslag van gemaakt. Het is mij (als import Leidenaar) altijd te druk (kan niet eens met de fiets van werk naar huis fietsen, of ik moet helemaal om de stad heen), dus wij vluchten naar het rustige Drenthe (of Limburg). Waar het ook regende die woensdag….de hele dag…..

  5. Het is elk jaar weer genieten van de foto’s uit Leiden van de optocht. Leuk weer. Jammer dat het erop zit. Vandaag is het bijvoorbeeld mooi weer. Dus misschien vandaag weer een optochtje?

    Love As always
    Di Mario

  6. Hanny zegt:

    Er is weer veel werk gemaakt van de wagens en de lopende groepen. Een mooie optocht. Jammer dat het regende. Maar de deelnemers hielden onder het plastic de moed erin.
    Wat me zo opvalt bij dit Leidse feestje, is dat je niets hoort over feestverpesters, zoals elders wel gebeurt. Daarom petje af voor de Leidenaars!

  7. ram1955 zegt:

    Een heerlijk verslag, ondanks de regen.

  8. Wieneke zegt:

    Met bewondering kijk ik naar alles wat die mensen hebben gemaakt. Wat jammer dat het zo regende, maar ja….. dat is nou eenmaal Hollands. Die Engelse dropjes zijn om op te eten. 😉

  9. boomkruiper zegt:

    Alleen je rechterwijsvinger is warm gebleven zo te zien. Of ben je linkshandig? 🙂 Wat een spektakel en ja wat jammer van het weer. De Katwijkse dames lijken wel zo bij het netten boeten weggehaald. En wat voor een gewicht zal die auto van de reizende beiaardier wel niet hebben! Gelukkig eten de Leidenaren dan haring en geen zalm in deze dagen

  10. Heerlijk verslag weer Tagrijn, we vullen elkaar weer goed aan 🙂 Jij stond aan het begin van de route dus zul je inderdaad de hele optocht regen hebben gehad.
    Gelukkig werd het ( voor mij ) ter hoogte van de Breestraat droog en heb ik alleen nog een buitje gehad op de Witte Singel.
    En kon na mijn rood/wit kunstje de optocht nog droog fotograferen.
    Viel mij ook op dat er veel minder publiek stond op sommige punten maar het was dan ook noodweer vlak voor de optocht .

  11. de regen heeft deze feestvierders niet kunnen tegenhouden, tagrijn?

    wat een indrukwekkende stoet moet dat geweest zijn!
    de mooiste figuren komen hier voorbij!

    daar vergeet je toch elke druppel regen bij, niet? 😀

    fijn weekend, tagrijn

  12. Mooi, mooi, mooi! Ik heb genoten van de kleurrijke foto’s. De openingsfoto alleen al.
    Mensen die niet zijn komen kijken (zoals ik…) hebben duidelijk iets gemist.
    Fijn weekend, Tagrijn.

  13. Je hebt een prachtige selectie gemaakt Tagrijn! Inderdaad réuze jammer dat er soms plastic jassen nodig waren maar ja ,dit is Nederland hé! Wel knap hoor dat niemand zich door het slechte weer liet ontmoedigen !

  14. klaproos zegt:

    schitterend tagrijn,
    wat een bouwsels laat je ons hier zien, wat een geweldige dag is het weer geweest,
    had er wel bij willen zijn,
    gek hé, dat zeg ik nou elk jaar, en toch komt het er niet van…….

    jammer

  15. Emmelinda zegt:

    Superleuk dat er vanalles wat te zien is in de optocht. Als er zoveel onderwerpen zijn kan ik me heel goed voorstellen dat je plaatjes blijft schieten ;-). Super dat men ook blijft lachen, weer of geen weer. Ik schreef het gisteren al bij Emile, als ik al die beelden zie (sowieso het hele jaar door) vind ik het hier maar een saaie stad hoor :-$

  16. RenéSmurf zegt:

    ja, drie oktober is drie oktober, weer of geen weer! De echte vierders komen wel, en volgend jaar de mooiweergangers ook weer!
    Ik hoorde het op de radio, de NCRV was aanwezig, en nu heb ik er dus ook beeld bij!

  17. Dwarsbongel zegt:

    Gezellig verslag! Natuurlijk is er echt bij zijn veel mooier, maar ook een beetje ver weg. Toch heb ik, ondanks schaarse bezoeken, toch wel een apart gevoel bij Leiden vanwege mijn grootouders, die, als Noorderlingen, in Leiden en Rijnsburg gewerkt hebben in het onderwijs. Maar dat is alweer meer dan een eeuw geleden. En mijn moeder, die er later ook gewerkt schijnt te hebben…

Je kunt hier reageren

