Mare

Vers van Tagrijns schildersezel:  gezicht op de Korte Mare (links) en de Nieuwe Mare (rechts). Loop je door dan kom je op de Lange Mare en vervolgens op de Stille Mare. Dat alles gezien vanaf de Maresingel met daarachter dan weer de Maredijk. Niet zo gek dat de kerk met de koepel dus Marekerk heet.
Wie in Leiden zegt: ‘Ja, maar eh…’ kan als weerwoord verwachten: ‘Niks Mare, de Mare is gedempt. Mare is een Middelnederlands woord dat ‘stilstaand water, plas of meer’ betekent, maar ook werd gebruikt voor een wetering. De Mare stond in verbinding met het plassengebied benoorden Leiden en met het Haarlemmermeer. We komen voor dit water in de Leidse geschiedenis niet alleen de naam Mare, Marne of Maerne tegen, maar ook de naam Lee of Leede. De Mare leende zijn naam aan Marendorp, het gebied ten noorden van de Oude Rijn, dat in 1355 aan Leiden kwam.
Ondanks heftig verzet van de toenmalige burgemeester Jhr. van Kinschot besloot de gemeenteraad in 1953 de Lange Mare te dempen. De naam die de bevolking voor de Lange Mare had bedacht als deze open zou blijven (Kinschoterdiep) was dus geen lang leven beschoren. Maar de ingebruikneming van de gedempte Mare vond plaats met feestelijkheden die een week duurden. Nu gaan er regelmatig stemmen op die bepleiten de Mare weer open te graven.

Dit bericht werd geplaatst in Expo, Stad en land en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op Mare

  1. Wat apart: Tagrijn van Leiden. Je mag trots zijn op je schilderij. Je hebt het met verve gedaan 😉

  2. rietepietz zegt:

    Wauw , helemaal te gék natuurlijk om maar even zélf een schilderij te maken bij je je stukje uitleg over alles dat met “mare” te maken heeft ! En dan nog wel zo’n móói schilderij !

  3. plato zegt:

    Zoals in Zaandam de gedempte gracht nu weer is open gegraven. Ik ben benieuwd wat de nieuwe naam wordt. Want alleen maar gracht is ook niks.
    Mooi schilderij van jou. Ja, je ziet duidelijk in de rechter benedenhoek ‘Tagrijn van Leiden’ vermeld staan :-). En zo’n Mare verhaal erbij doet het nog meer leven. Van mij mag die Mare weer lekker open.

  4. Ghita zegt:

    Wat een prachtig schilderij, en ik herkende het plekje meteen, een van de mooie plekjes in Leiden.
    Leuk verhaal ook erbij, zo leer ik ook nog wat op de vroege ochtend.
    groetjes Ghita

  5. boomkruiper zegt:

    Aha dat geeft mij ook meer duidelijkheid over de Marne in het Groningerland. Maarre dit is een heel mooi schilderwerk Tagrijn. Bij jou stroomt het water i.i.g. wel 🙂

  6. Dwarsbongel zegt:

    Hij is mooi!
    Heb even gekeken naar de gelijkenis via Google Maps / Streetview, en zo gezocht naar het juiste viewpoint.
    Ik schat dat het hier was: 52.164709,4.489067
    Maar volgens Google heet de Maresingel daar al Rijnsburgersingel, of kijk ik op een verkeerde plaats?

  7. Hanny zegt:

    Je hebt weer een mooi schilderij gemaakt! Ik kijk altijd vol bewondering naar de resultaten van mensen die kunnen schilderen. Zelf kan ik dat absoluut niet. Nou ja, misschien wel met verf smijten.
    Is een modeverschijnsel om dichtgegooide vaarten weer uit te graven, geloof ik. Hier is gisteren daadwerkelijk de eerste spade in de grond gestoken om de Drachterstervaart weer open te maken.

  8. Wieneke zegt:

    Ik was er afgelopen donderdag. Inderdaad een heel mooi stukje van het toch al mooie Leiden.
    Goed gedaan!

  9. Caecil zegt:

    Ik krijg er het ‘heen en weer’ van……………. Mooi plaatje, Tagrijn!

  10. Ik doe je het niet na. Misschien heb je eens zin om molen De Hoop in Harderwijk te schilderen.
    Mijn complimenten voor je werk en de uitleg.
    Saludos de Albert

  11. dit schilderij verdient de mooiste kader!

    én het mooiste plekje in huis, tagrijn!! 😀

    en niks te mare .. 😉

  12. Hij is mooi geworden Tagrijn.
    Blijft een mooi stukje daar he, ik heb hem destijds als potloodtekening van een russische vriendin gekregen.
    Off topic, moet nog een hoop veranderd worden aan de site maar het begin is er.

  13. Wauw, dat doe je goed!!! Echt heel knap 😀

  14. RenéSmurf zegt:

    Ja, alles wat eens gedempt is wil men eens weer opengraven. Gelukkig komt het er niet altijd van.
    En schilderijen zijn er nooit genoeg, zeker niet zulke mooie als deze!

  15. Annespike zegt:

    Leuk geworden Tagrijn! Alsof het echt leeft. 🙂

  16. klaproos zegt:

    wat gaaf tagrijn,
    jawel,
    dat zou mooi zijn,
    alles in de oude staat terug,
    da’s mooi

  17. Ja mare….. 😉
    Mooi gemaakt, Leuk die uitleg van.

    Love As Always
    Di Mario

Je kunt hier reageren

