Hoe de wereld kleiner werd (1)

Radio, televisie  telefoon en computer… Veel mensen denken dat dat alles al minstens een eeuw in ieder huis te vinden  is. Ik sprak een tijdje terug een meisje, 2e klas VWO, die zich, pratend over de Tweede Wereldoorlog, verbaasd afvroeg waarom de mensen daar in de oorlog nooit beelden op de tv van hadden gezien. Mocht dat niet voor de Duitsers, vroeg ze argeloos. Was voor haar een openbaring te vernemen dat de tv pas heel bescheiden in de jaren vijftig in ons land is begonnen. Door middel van het digitaal krantenarchief heb ik eens opgezocht wanneer al deze verworvenheden voor het eerst de krant haalden.
Het woord ‘televisie’ vond ik voor het eerst terug in de Leidsche Courant van 31 december 1909:


Aan het eind van de negentiende eeuw was men in staat over korte afstanden berichten telegrafisch met stem te verzenden.  Pas in 1914 kon dat van Europa naar Amerika blijkens een melding in de Leidsche Courant van 30 januari van dat jaar . De eerste echte radiouitzendingen begonnen hier pas in de jaren twintig.

Volgende week de telefoon en de computer.

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei, De media, Over de grens en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op Hoe de wereld kleiner werd (1)

  1. Platoonline zegt:

    Ze schrijven er in die tijd al een heel behoorlijk stuk over. En ze leggen het nog keurig uit ook. Meer dan honderd jaar geleden terwijl opoe en opa nog zaten te schemeren bij een koffiepruttelaartje en er nog niet eens stemrecht was. Ik geef het je te doen. Hoeveel mensen zullen er toen om gelachen hebben? Zo van… haha, dat kan toch nooit.
    Enfin, wij dromen nu al van teletransportatie en rechtstreeks TV contact met gene zijde via Spirivisie. Alles wat we kunnen bedenken, kunnen we realiseren. Behalve vrede, maar dit terzijde.

  2. jeetjemina zegt:

    Goh “televisie” al in 1909? dat verbaast mij dan weer, maar het ging toen alleen nog om het woord, een idee, denk ik.
    Inderdaad is de technische ontwikkeling razendsnel gegaan.
    gr eva

  3. boomkruiper zegt:

    Oeioeioeioei daar mag wel een mediales aan besteed worden. Denken ze dat tv-oranje op zolder stond?

  4. RenéSmurf zegt:

    Er is een hoop mis met het onderwijs, en niet alleen op dit vlak.
    Vroeger was geschiedenis een oorlog met een jaartal er bij, dat is ook niet alles.

  5. staart zegt:

    Deze tijd gaat het heel erg hard. 30 jaar geleden spaarden we voor een tape met kleine bandjes (we hadden een bandrecorder met van doe spoelen) Nu zijn die tapes alweer hartstikke vorige eeuw. Het gaat zo hard…….. da het bijna niet bij te houden is

  6. gelukkig hoef ik deze reactie niet meer met mijne tamtam door te geven! 😀

    fijn weekend, tagrijn!

  7. Dwarsbongel zegt:

    Ik heb radiotechniek gestudeerd (schriftelijk) terwijl er bijna nog geen televisie was. Het begrip elektronica bestond eigenlijk nog niet. Mijn cursus liep volledig achter bij mijn werk als technisch assistent bij een universiteit: ik bouwde schakelingen met halfgeleiders voor mijn werkgever, terwijl de cursus alleen maar theorie gaf over “radiobuizen”. Mijn laatste projecten waren het programmeren van microprocessors en het ontwerpen van “chips”. Zo snel is het gegaan.

  8. In mijn jeugd waren wij één van de eersten in de straat die een tv hadden en heel wat kinderen kwamen op woensdagmiddag Dappere Dodo kijken. Ken jij vast ook nog wel Tagrijn die tv serie. En later, vergeet niet dat de Vietnam oorlog door de televisie in onze huiskamer kwam. Dat heeft grote invloed gehad op het uiteindelijk terugtrekken in 1975 van de Amerikaanse troepen.
    Het is inderdaad snel gegaan.
    Saludos de Albert

  9. rietepietz zegt:

    ja wat is het snél gegaan hé ! Ik kan me inderdaad het TV loze bestaan nog herinneren , met aanvankelijk zelfs nog radiodistibutie ( ik ben van 42) Bij een vriendinnetje had men al TV toen ik rond de 6 jaar was maar dat was nog héél zeldzaam en zaten daar rijen vriendinnetjes op woensdagmiddag naar het kinderprogramma te kijken !
    Er was nog maar 1 zender en zelfs dié zond niet iedere avond uit !Eer mijn ouders een TV kochten waren we een jaar of 10 verder en zélf hadden we de eerste 5 jaar van ons huwelijk in 61 óók nog geen TV . De wasmachine was belangrijker i.v.b met de luierwas ( niks niet pampers in die tijd) en kreeg dus voorrang bij ons 😉

  10. Mijn moeder vertelde wel eens dat zij en de kinderen uit de straat met de neusjes gedrukt stonden tegen het raam bij de bakker (nu eens niet vanwege al dat lekkers, die bevonden zich aan de voorkant van het pand) omdat zij AL een tv hadden. Kan ik me niet voorstellen hoe dat was. Al weet ik wel nog dat we het met 6 zenders moesten doen (ach ja, nu heb je er driehonderdzoveel en de helft van de tijd is er niks leuks op). Dat kunnen mijn kinderen zich dan weer niet voorstellen ;-).

  11. Mijn moeder vertelde van vroeger, hoe zij en de kinderen uit de straat bij de bakker voor het raam stonden omdat ze daar AL een tv hadden (weer eens wat anders, de neusjes tegen het raam vanwege een tv ipv al dat lekkers. Maar dat was aan de andere kant van het pand). Ik ben later geboren dus ik weet niet beter. Alhoewel…dat we het moesten doen met 6 zenders zeg hahaha (och ja en nu driehonderzoveel en soms nog niks leuks op de buis!).

  12. Hanny zegt:

    Mooi stukje geschiedenis. Zo bijzonder was het toen de eerste televisies in gebruik genomen werden. Lang niet iedereen had er eentje. Bij ons in de buurt 1 familie. Daar kwamen op woensdagmiddag alle buurkinderen kijken. En dan zwaaien naar ‘tante Hannie’!

  13. Het is eigenlijk gigantisch snel gegaan he, daar sta je zo nu en dan niet meer bij stil.

  14. Annespike zegt:

    Bijna niet voor te stellen! 🙂
    Mooi stukje geschiedenis.
    Het wordt misschien tijd om de geschiedenislessen een beetje te verplaatsen. Dat dit ook behandeld wordt?

  15. klaproos zegt:

    prachtig tagrijn,
    om dat onstaan weer eens terug te lezen,
    je vergeet het hé.

  16. Mooi he geschiedenis. Jammer dat niet iedereen weet hoe alles ontstaan is. Ik vind het wel intressant.

    Love As Always
    Di Mario

Je kunt hier reageren

