De Amsterdamsche School

Tussen 1920 en 1935 heeft de Amsterdamsche School het aanzien van ons land sterk veranderd. Niet alleen in Amsterdam, maar op veel plekken verspreid over heel Nederland komen we deze bouw- en sierkunst tegen (bijvoorbeeld De Bijenkorf in Den Haag). Op straat in de vorm van volkswoningbouw, kerken, openbare gebouwen, bruggen en beelden. Maar ook binnen de gebouwen vinden we de expressionistische kunstvormen terug in gebruiksvoorwerpen, glas-in-lood, keramiek enz.

Afgelopen zaterdag trok Tagrijn naar de hoofdstad op zoek naar uitingen van de Amsterdamsche School. Hij vond ze in zuid in de omgeving van de Jozef Israëlskade en in west in de Spaarndammerbuurt, vooral rond het Schip, een monumentaal complex volkswoningbouw waar vooral het oude postkantoor de aandacht trekt. Wie ook een keer op zoek gaat, moet ook eens letten op de afwijkende en dikwijls extreme metselvormen.
De bijnaam ‘schortjesarchitectuur’ dankt de stijl aan de prachtige monumentale straatwanden en versieringen  waarachter echter vaak woningen van inferieure kwaliteit schuil gingen. Hieronder een kleine impressie van de rondwandeling. Loop gerust even mee.

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur, Stad en land en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op De Amsterdamsche School

  1. platoonline zegt:

    Heel mooie rapportage. Veel ken ik van zien. Ik heb jaren in de nabijheid van de Spaardammerbuurt gewoond en kwam wekelijks door die straten. Toen was die kerk er nog die zo’n schandelijk gat in de buurt heeft achtergelaten. Vanuit de trein kon je dat zien… zo pijnlijk.

    Ook Amsterdam Oud-Zuid (waar ik zeven jaar woonden en 5 jaar op school zat, mag er zijn. In zulke straten loop je met plezier.

  2. jeetjemina zegt:

    Wat een prachtige foto’s heb je daar gemaakt!
    Een tijdje geleden was ik ook in die Spaarndammerbuurt, wat een bijzondere nieuwbouw hebben ze daar neergezet!
    gr eva

  3. wat een bijzonder mooie details, tagrijn!!
    ik geraak niet uitgekeken .. ;-))

    fijne zondag,

  4. RenéSmurf zegt:

    Het is prachtige architectuur!
    Hier in Winschoten is ook een straat zo gebouwd, maar dan met minder tierlatijntjes.

  5. Dankzij jou hebben wij weer wat bijgeleerd. Onze hartelijke dank. Als we weer in Amsterdam naar onze zoon en schoondochter gaan, gaan we er op letten. Groetjes Mara

  6. rietepietz zegt:

    Zoals Glibber al zegt , het is bijna een aflevering “Amsterdam detail ” , je hebt echt héél mooie gebouwen gevonden ,ik hou dan ook wel van de bouwstijl uit die jaren !

  7. Oeh, prachtig hoor, die stil vind ik erg mooi. Ze hebben zeker de gevel pas schoongespoten, die ziet er nog zo fris uit??

  8. hannekelive zegt:

    en de foto’s ook 🙂

  9. hannekelive zegt:

    ik vind deze stijl prachtig.

  10. Ziet er schitterend uit, je kan bijna een Amsterdams detail beginnen. 🙂
    Off topic, dat zou zomaar eens kunnen dat er een heel goede bekende van je op een van de foto’s stond. Ik weet niet of hij vaak op bezoek komt, maar dan heb je hem in elk geval weer even gezien. 🙂

  11. klaproos zegt:

    heerlijk om daar te mogen lopen tagrijn, wat een erg kunstige bouwsels,
    daar gaat je hart als metselaar wel van kloppen denk ik, als je dat ziet: -)

    ik heb genoten,

    enne ja,,,, mijn model is een mooi en errrrrg lief meiske,

  12. Caecil zegt:

    Mooie reportage, Tagrijn! Ik hou van de Amsterdamse school.

  13. Hanny zegt:

    Mooie gebouwen zijn erbij. De metselaars moesten wel wat in hun mars hebben om de versieringen goed uit te voeren.

Je kunt hier reageren

