Leids Detail 236

 Nee, Tagrijn heeft deze week niet door een dorpje gelopen, al lijkt de eerste foto daar wel te zijn gemaakt. Je moet deze plek echt binnen de singels zoeken. Waar is dit? De vraag bij foto twee is: waar staat het Van der Mandelehuis? Op de derde foto een gebouw met vakwerk. Ook is daar natuurlijk de vraag waar dat staat, maar ook: welke functie heeft dat gebouw? Als je naar beneden scrollt worden de vragen beantwoord.

Als je in de Oosthavenstraat staat, kijk je op het huisje in de Ververstraat. Het is dus dat kleine buurtje tussen de Haven en de Herensingel. In de 17e eeuw drong het besef door dat de zg ‘vuile neringhe’ buiten de binnenstad
moest worden gevestigd. Bij de stadsuitleg van 1644 vestigde een tiental
ververs en  looiers zich dan ook in het gebied achter de Oude Herengracht tussen de Herensingel en de Haven. Het vuile water moest voorheen met pramen buiten de stadsgrenzen worden gebracht en dat kon men nu kwijt in de vestgracht. Een verplaatsing van het probleem dus.
Het Van der Mandelehuis is te vinden op de Papengracht 5 en 5a-c. In 1668 werd het terrein van het vroegere Prinsenhof in kavels verkocht. De lakenhandelaar Poelaert kocht het grootste kavel en gaf architect Van der Helm opdracht hier een huis en een koetshuis te bouwen grenzend aan de achterzijde van Rapenburg 6. De middenpartij dateert uit de negentiende eeuw en is ontworpen door Jan Willem Schaap, die er ook woonde. In 1988 werd het pand geheel gerenoveerd, waarbij de vroegere winkelpuien verdwenen. Mr K.P. van der Mandele was in de vorige eeuw jaren voorzitter van het bestuur van de Universiteitsraad.

Dan de laatste foto. Niet veel Leidenaars zullen weten dat achter stadscafé Van der Werf aan de Tweede Binnenvestgracht een kegelbaan is te vinden. Het uit 1859 daterende gebouwtje hoort bij de nog steeds bestaande Sociëteit Amicitia en is in gebruik bij de vijf kegelclubs van de sociëteit. De houten kegelbaan is twintig meter lang en bezoekers konden proberen de kegels om te werpen.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op Leids Detail 236

  1. Dwarsbongel zegt:

    Mooi om je stad zo steeds weer te kunnen presenteren! Een stad waar ik ook familie-historische banden mee heb, die ik niet meer kan navragen.

  2. platoonline zegt:

    Alweer nul goed. Allemaal onbekende plekjes voor mij.
    As Always, 🙂 very nice. 🙂

  3. RenéSmurf zegt:

    Ja, prachtige lokaties heb je weer uitgezocht!
    Er komt geen eind aan, en dat is prachtig!
    Zo zie ik nog eens wat wat ik anders nooit te zien zou krijgen.

  4. boomkruiper zegt:

    Je laat de kegelballen weer flink door onze hoofden rollen Tagrijn. Ben meteen weer terug in het stadse leven 🙂

  5. telkens weer weet jij me te verbazen met de prachtige architectuur, de bijzondere plekjes, de deskundige uitleg, ..

    ik ga telkens met plezier mee, tagrijn! 😀

    fijn weekend,

  6. Ik ken natuurlijk geen enkele plek, maar iedere keer verbaas ik me weer over de mooie plekjes die je ons van Leiden laat zien. Ook namens Mara hartelijk dank. Saludos de Albert

  7. rietepietz zegt:

    Dat zijn weer héél mooie Leidse plekjes ! Ik dacht éven dat je een uitstapje naar Duitsland gemaakt had door dat vakwerkhuis ,nooit geweten dat dat in leiden te vinden is !

  8. Hanny zegt:

    Als je geen uitleg had gegeven, had het huis op de eerste foto zo een stadsboerderij kunnen zijn.
    Prachtig om in de stad een vakwerkhuis te kunnen zien.

  9. Nou inderdaad, het lijkt echt een dorpje zo. Grappig! Mooi ook, de lantaarns zo. Veel leuker dan die Ufo’s van hier hihi.

  10. Hoi Hoi, wat een leuke reportage weer. Ik ken Leiden niet maar het ziet er knusjes uit. Ik heb je gelinkt. Wil je een kijkje nemen? Fijn weekend, groetjes Ria

    http://voorhetbloggezet.wordpress.com/linken/

  11. Foto een herkende ik niet directhelemaal precies , maar kan in die buurt op vele plekjes gemaakt zijn. Blijft een mooi wijkje. Ik ben vorig jaar nog een keer foto’s wezen nemen bij en van de kegelclubs, was hele eer dat ik daar binnen mocht 🙂

  12. klaproos zegt:

    wat een heerlijk buurtje tagrijn, een dorpje binnen een stad,

    dat is toch wel gaaf hé:-)

  13. Caecil zegt:

    Mag ik even trots zijn: ik wist ze allemaal!!!!!
    En, Mirjam Kakelbont, dit is niet het enige vakwerkhuis in Leiden, hoor.
    Dank je wel, Tagrijn, en een fijn weekend! X

  14. Annespike zegt:

    Wat een heerlijk plekje die eerste foto! 🙂

  15. Hoe je elke keer weer foto’s weet te maken met een heel eigen sfeer. Zoals je bij de bovenste foto al beschrijft is het net een dorp. De derde foto is een vakwerkhuis. En dat midden in Leiden, leuk!

  16. Die eerste foto lijkt wel in Harderwijk gemaakt te zijn. 😉
    En daar ken jij natuurlijk ook goed de weg.

    Love As Always
    Di Mario

Je kunt hier reageren

