In de gloria!

Gewoonlijk gaat het feest daarna gewoon door en is dat het sein dat de bitterballen kunnen doorkomen, maar nu zei de jarige: ‘Alles goed en wel, maar waar ben ik dan als ik in de gloria ben?’ Daar sta je uitbundig zingend nooit zo bij stil, dus toen stond het gemengd familiekoor toch behoorlijk met een mond vol tanden, kiezen, kronen en al het andere moois dat iedere tandarts met liefde tegen een meer dan billijke vergoeding in hun mond had gepropt.
Wat hadden ze de jarige nu eigenlijk toegewenst? Waar leef je lang als je in de gloria bent? Tot de grappige neef van de familie zei: ‘Ik zou me daar toch niet zo op verheugen. Ik ben een poosje in de gloria geweest, maar het  viel knap tegen. Ik ben weer gewoon naar huis gegaan.’ In de meer dan olijke stemming moest daar natuurlijk op gedronken worden, hi ha ho.
Een nichtje dat alleen een paar colaatjes op had omdat ze die avond toevallig net de bob was of zwanger was geworden, deed toch een moedige poging: ‘Er was vroeger een kroeg met de naam Gloria. Als de kastelein jarig was zongen de stamgasten hem toe dat hij nog maar lang kastelein in de Gloria zou mogen blijven.’
Iedereen blij met deze uitleg al vond ik dat toch een wat al te sterk staaltje van volksetymologie. Dus deed ik ook maar een duit in het zakje: ‘Welnee, gloria is gewoon glorie. Zongen ze vroeger alleen voor vorsten. De wens dat hij maar heel lang in de volle glorie van zijn koningschap zou mogen leven.’
Dat hakte erin en iedereen keek me nu wat glazig aan. Want weliswaar was net het glas geheven, maar daar waren er ook al een paar aan vooraf gegaan. Maar toen riep een oom: ‘Zij leve hoog, zij leve droog. Ook al zo raadselachtig. Vertel dat dan ook eens.’  Zij leve droog riep bij mij, juist bij deze tante die al vrij jong weduwe was geworden, wel een zekere associatie op, maar ik veronderstelde dat dit toch niet de betekenis was die de dichter van dit lied voor ogen had.
Dus ik beloofde dat ik die vraag zou voorleggen aan de lezers van dit weblog. Bij deze.

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei, Diversen, Verhalen en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

23 reacties op In de gloria!

  1. gold account zegt:

    Lang zal ze leven (3x), in de gloria (3x). Hij leve hoog (4x), ja hoog (2x), hij leve hoog. For he’s a jolly good fellow (3x), and so say all of us (3x). Er is er een jarig, hoera, hoera, dat kun je wel zien, dat is zij. Dat vinden wij allen zo prettig ja ja, en daarom zingen we blij. Zij leve lang hoera, hoera (4x). O, wat zijn we heden blij, er is er een jarig, dat feest vieren wij.

  2. platoonline zegt:

    Ik geloof dat de oplossing nu wel van alle kanten gegeven is. Maar nu is mijn vraag: is tante Eefje daar nu tevreden mee? Het lijkt me geen makkelijke tante. Ik zie haar er voor aan dat ze met een uiterst moeilijke vervolgvraag op de proppen komt.

    Op de proppen? Tja, waar ben je dan gekomen? Kijk, daar gaan we alweer.

  3. hannekelive zegt:

    in de gloria leven is niet zo moeilijk: leven in pracht en praal.
    ze leven hoog en droog? droog hoort er duidelijk niet bij, is er bij verzonnen.
    maar twee keer hoog leven betekent hetzelfde als in de gloria leven:
    ik wens je een leven in voorspoed!
    (best mooi verzonnen eigenlijk)

  4. gewoonhanny zegt:

    De tekst, zoals jij hem neerschrijft, ken ik niet. Wij zongen altijd alleen: hij leve hoog 4x, ja hoog 2x, hij leve hoog. Misschien dat men het niet gepast vond om droog te zingen.

  5. Hildegarde zegt:

    Leuk feestverslag :-)) Hoog en droog, ligt voor de hand in het vlakke overstroombare land, zou ik zeggen.

  6. reismeermin zegt:

    Nou ik vier mijn verjaardag zo min mogelijk. Ik denk dat ik nu weet hoe dat komt.
    In de Gloria daar wil ik niet zijn. Ik ga hier eens wat verder neuzen, te lang niet geweest. Daar mag dan op gedronken worden hi ha ho 😉

  7. Ik vind dit een vraag die misschien niet helemaal koosjer is, maar kom er niet uit. Ik wacht rustig jouw oplossing af. OT: Er staat weer een Toen-en-Nu op onze fotoblog. Voor mijn gevoel heb je vaak door deze straat gewandeld. Groetjes Mara

  8. Ik zou er geen zinnig antwoord voor kunnen bedenken Tagrijn…Fijne avond groetjes Ria

  9. rietepietz zegt:

    Goh… daar vraag je me wat ,eh…., jouw droge uitleg over “droog” …. zou zómaar kunnen natuurlijk 😉 Het lied zal natuurlijk ook wel stokoud zijn en misschien heeft “hoog en droog” wel te maken met de plaats waar een huis het best kan staan .Hoge gebieden zijn meestal droger dan lage . Of zoiets als in Den Haag waar ook de betere huizen op de “betere” grondsoort werden gebouwd .Nou ja , ik zing wel gewoon mee op de volgende verjaardag zélfs al sta ik dan altijd “droog”omdat ik meestal de bob ben 😉

  10. Annespike zegt:

    Ai Tagrijn…
    Je maakt het ons wel lastig hoor..
    Ik heb werkelijk geen idee!!!

  11. Nou gewoon…dat ze bovenin een flatje woont (woonde) waar net de dakdekker was geweest 😛

  12. boomkruiper zegt:

    Onderschat de weduwkes maar niet Tagrijn 😉 🙂
    http://www.dbnl.org/tekst/_vol001volk01_01/_vol001volk01_01_0143.php

    @ Borger heeft niet enkel last van tekorten maar bovendien van ‘krimp’ 😉
    Moest heel hard lachen om je opmerking

  13. Dwarsbongel zegt:

    Misschien een beetje raar, maar hoe kom ik in godsnaam aan een associatie met een bak- en braadproduct bij het woord Gloria…?

  14. Thérèse zegt:

    Tja, ik krijg er een kleur van. Komt omdat ik ook meteen aan hetzelfde dacht als jij en nu kan ik gewoon niets anders meer verzinnen. Nou ja, als het feest maar gezellig was. Trouwens deed de jarige tante Eefje mee aan ‘het innemen’?

  15. ik denk dat je beter in de gloria kan leven dan op een droogje 🙂 En op een droogje in de gloria lijkt mij ook al niet alles.

  16. ram1955 zegt:

    Misschien heeft het iets te maken met de schaapjes op het droge hebben? Dus fortuin hebben gemaakt….

  17. OT, KLM heeft geen koosjer eten 😉 En met KLM is het per persoon 150 euro duurder. Vind ik eigenlijk wel twee goede redenen…..

    Love As Always
    Di Mario

  18. Ik hou me voorlopig maar bij de uitleg van Klapper, want mijn fantasie gaat anders met me op de loop.

    Love As Always
    Di mario

  19. Naughty, naughty! Je lezers jouw hete bitterballen uit het vuur laten halen… Nog een beetje olie op het vuur gooien, ligt beter in mijn straatje 😉 Wie weet drinkt (ahum) het weeuwtje wel meer dan de rest van de aanwezige vrouwen op het feestje bij elkaar!

  20. klaproos zegt:

    whaaa,
    en nu verlang jij van onder andere mij dat ik dat uit de doeken ga doen,
    alla tagrijn dat weet toch iedereen dat alleenstaande dames geen alcohol mochten nuttigen 🙂

    ze werden anders té frivool:-)

Je kunt hier reageren

