Het huis van Sinterklaas

Wat een drukte bij de Waag aan de Aalmarkt! Wat zou hier aan de hand zijn? Zullen we eens even binnen gaan kijken?

Wat een pakjes allemaal. En zien we daar in de verte geen staf en mijter? Nou, jongens en meisjes, ik geloof dat ik wel weet wat hier aan de hand is.

En kijk: in de werkplaats worden steeds verse pepenoten en kruidnootjes gebakken.

En ja, daar is hij al: Sinterklaas in hoogst eigen persoon.

En een van de Pieten doet met een Spaanse zilveren lepel niets anders dan pepernoten en kruidnootjes in zakjes. Een voor ieder kind dat de sint komt opzoeken.

In het pakjesmagazijn staat alles nu nog hoog opgestapeld. Zou jouw straat er ook bij zijn? De kinderen in de Spieghelstraat weten in ieder geval zeker dat ze dit jaar niet worden overgeslagen.

Natuurlijk prikt Sint de mooiste tekeningen boven zijn bed.

De administratiepiet houdt precies bij hoeveel zakjes er woren gevuld en wie zo’n zakje heeft gekregen.

Dit jaar zien we de Sint met een bril. Zou het misschien een hulpsint zijn? Dat kan bijna niet in zo’n mooi huis. En volgend jaar is het hier een restaurant, maar Sint heeft al afgesproken dat hij er dan toch een poosje komt wonen.

Buiten houdt Piet de uitsmijter de boel nauwgezet in de gaten. Alleen ouders met kinderen mochten naar binnen, maar zoals je ziet: voor Tagrijn deed hij wel even een oogje dicht.

Zij kunnen tevreden zijn. Ze hebben bij de uitgang een heerlijke zak met pepernoten gekregen.

Met deze vrolijke pietenbende verlaten we het Huis van Sinterklaas.

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei, Cultuur, Stad en land en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op Het huis van Sinterklaas

  1. platoonline zegt:

    Wat een mooi feest was dat. En zo vakkundig in beeld gebracht. Sfeervol. En ook hier zwarte pieten met rode toeten. Wat zou Andree van Es daar kwaad over zijn geweest als ze het had aanschouwd.

  2. Thérèse zegt:

    Wat een leuke reportage, Tagrijn. En wat leuk voor de kinderen in Leiden.

  3. beuzeblaadje zegt:

    Geweldig! Volgens mij kan ik hier de pepernoten ruiken hmmmm……
    Volgens mij heeft tegenwoordig elke zichzelfrespecterende Hulpsinterklaas een
    eigen sinterklaashuis maar wat gaaf wat gaaf! Dat hebben wij vroeger toch allemaal
    gemist. Toen ik gisteravond met de hond hier door het dorp liep kwam ik ook langs het
    sinterklaashuis en zag daar een mega stapel post liggen voor de Sint. Leuk toch dat
    de kinderen hun tekeningen en verlanglijstjes bij Sint door de brievenbus kunnen doen!

    Tagrijn ik kom zéker nog weer eens naar Leiden en wanneer ik dat doe neem ik eerst
    weer kontakt op met jou want de vorige stadswandeling is ons prima bevallen 🙂
    Nogmaals bedankt voor je leuke reacties bij mij en al het moois wat jij me van Leiden
    hebt laten zien!!

    groetjessss,
    beuzeblaadje

  4. Ook de ogen van Sinterklaas worden met de leeftijd minder zullen we maar zeggen.
    Of is hier sprake van een “hulp”-Sinterklaas. Je hebt het allemaal mooi vastgelegd.
    De gezelligheid straalt er van af.

  5. off topic. Rembrandt heeft van begin af aan geklaagd en wilde nergens van weten geen overleg mogelijk. Door op het allerlaatste moment naar de rechter te stappen wisten ze zeker dat een hoger beroep van degemeente te laat zou komen dus kassa.Maar zoals ik al schreef, ze hebben de slag gewoonen maar de oorlog verloren.

  6. jeetjemina zegt:

    Die bril is een beetje te nieuw-Sinterklaas! Maar voor de rest….weer leuk als vanouds.
    Die kinderen lopen tegenwoordig allemaal met pietenkleren- en mutsen.
    Grappig. Maar waarom geen mijtertjes??
    gr eva

  7. ongelooflijk dat deze man, na die drukke werkuren van hem, ook nog ‘ns zijn huis laat vollopen met uitbundige kinderen! 😀

    wat zal ie blij zijn dat ie weldra kan gaan uitrusten onder de spaanse zon! 😀

    je maakte er een geweldige serie van, tagrijn! ’t was alsof ik zelf in dat huis mocht rondlopen! 😀

    fijne zondag,

  8. RenéSmurf zegt:

    Ja, soms draagt Sinterklaas een bril en soms niet!
    Maar wel altijd een mijter en baard en zwarte pieten bij zich.

  9. gewoonhanny zegt:

    Als Sint daar bij jullie in Leiden woont, ben ik toch wel een beetje bang voor de kindertjes hier in de buurt. Hopelijk heeft hij niet alleen Leidse straatnamen gebruikt, maar ook die van hier.
    Leuke reportage!

  10. Ja en zelf hier bij ons was er dit jaar voor het eerst het huis van Sinterklaas, en al die overtuigde kindersnoetjes als Sint daar op zijn stoel zit. Zo leuk om te zien. Leuk om ook even bij jullie een kijkje te mogen nemen. Fijn weekend, groetjesss

  11. Ongeveer dezelfde opzet als bij ons, alleen heb ik hier geen Sinterklaas gezien. Misschien was die wel gevlucht voor Volkert v.d. G. 😉 Owh nee, er wordt volgehouden dat hij niet vrij was die dag.

    Love As Always
    Di Mario

  12. Bofkont, mocht jij toch maar mooi even naar binnen zeg. Wat is dit toch een leuke traditie! Natuurlijk komt Sint daar wonen als het een restaurant is, dat is toch superslim? Wijze man hoor, die smikkelaas! 😉

  13. Wieneke zegt:

    Dat ziet er prima uit allemaal. Wat een leuke traditie is het toch.

  14. boomkruiper zegt:

    Ook bij jou een overheerlijk Sinterklaasfeest Tagrijn. En al deze kinderen zullen als ze 80 zijn nog precies weten dat ze bij de Sint zelf op bezoek kwamen en een zak met pepernoten kregen denk ik zo :). En ja dat daar de beroemde Leidenaar Tagrijn rondliep met zijn camera!

  15. Heerlijke blog weer om te zien, ook ik heb weer genoten van het Huis van Sinterklaas enm mag morgenavond er weer naar toe voor een feestje.
    Off topic, er staat breaking news op mijn blog, het einde van rederij Rembrandt !!!

  16. Wat een origineel idee om de cadeautjes per straat op te slaan. En dat er alleen maar ouders met kinderen naar binnen? Dat riekt naar discriminatie! Nou ja, die uitsmijter-Piet is de rotste niet, dat maakt weer een hoop goed. Kreeg je ook nog een zakje kruidnootjes mee naar huis of zaten er in jouw zakje kruiTnootjes? Leuke fotoreportage!

  17. klaproos zegt:

    ohh wauw tagrijn, elk jaar weer kijk ik uit naar deez plaatjes van het sinthuis,
    “geweldig”

    ik wil der ook een keer naartoe:-)

  18. rietepietz zegt:

    Wat leuk dat die Piet even een oogje dicht deed , zo kon jij ons óók even mee naar binnen smokkelen ! leuk dat we hier even rond kunnen kijken !

Je kunt hier reageren

